This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 10 stemmen - gemiddelde waardering is 2.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Navigatieapparatuur / laptop
Op Bolster gebruiken we als we aan het varen zijn op het wad vaak een laptopje / netbookje om wat navigatiesoftware te draaien. Dat netbookje (10 inch, Atom) draait op Windows 7 starter en kan op een batterij in een zuinige stand ongeveer 6 - 8 uur online blijven. Wij navigeerden tot dit jaar met WinGPS lite en de kaarten van Stentec met een losse bluetooth GPS . Dat werkte prima, je kon exact zien waar je langs gevaren was en de kaarten waren actueel qua tonnen. Toch was die Stentec oplossing erg kostbaar vond ik. Elk jaar nieuwe kaarten kopen op papier en op de computer gaat toch aardig in de papieren lopen, je bent dan per kaart (181n) al gauw zo'n 60 a 70 euro kwijt. De netbook heeft ook een 12v adapter zodat ik deze ook op de accu kan aansluiten zonder een proces van 12V --> 230V --> 19V te moeten doen wat heel inefficiënt is.

Ook heeft de netbook iets meer tijd nodig voor zaken anders dan navigatie dan dat ik geduld heb. Daarom heb ik besloten dit jaar een iets nieuwere laptop aan te schaffen. Er was een leuke aanbieding voor een Windows 8 laptop (11,3 inch) met een wederom energiezuinige processor (AMD E2) . Ook 8 uur op batterij in energiezuinige stand en een 12v voeding. De navigatieoplossing was openCPN of Seaclear maar vooral OpenCPN heeft een probleem met de door Nautin geleverde tonnenbestanden. Dus ik doe vast iets niet helemaal goed, ik krijg namelijk complete lappen tekst per ton in beeld. Dat is niet erg overzichtelijk. Daar moet ik nog mee aan het werk dus. Met SeaClear II heb ik dat niet maar dat programma heeft weer andere kuren. Leuk klusje voor de winter zeg maar. Wel allemaal een stuk voordeliger dan de Stentec oplossing maar ik ben er nog niet. Ik heb in de zomervakantie wel allerlei experimenten gedaan met deze software en daar moet ik nog maar eens kritisch naar kijken.

Er komen overigens binnenkort weer een hele range energiezuinige laptops op de markt die qua performance prima zijn en lang kunnen met een accu.
Antwoord
Hallo Bolster,

Ik verdien mijn boterham als IT'er dus als ik ergens mee kan helpen dan hoor ik dat graag. Betreffende programma's ken ik nog niet maar indien gewenst kan ik ze installeren en kijken of ik problemen kan vinden en oplossen.

Groet,
Jacob
Eigenaar van Gipon Grundel uit 1967 van 7.50 meter
Blog: http://us-skipke.blogspot.nl/
Antwoord
Stentec ist in der Tat recht teuer. Schade find ich auch, dass ich Quicktide nicht einbinden kann.

Open CPN hab ich manchmal mitlaufen (Hardware = GPS-Maus und ein Samsung NF 310). Bislang fand ich die Tonnenbestände auch ohne Nautin recht aktuel. Die Tiefenangaben vermisse ich.

Waypointsgps kann noch lange nicht alles was WinGPS kann - trotzdem finde ich es eine (noch) bezahlbare Alternative zu Stentec.

Mit Seaclear kam ich nicht zurecht.

Gruß, Rainer
Antwoord
Dag Jacob,

Bedankt voor je aanbod. Als het nodig is weet ik je te vinden Wink

Groeten,

Fred
Antwoord
Goedendag,

Net aangemeld als lid van het forum, daar ik geen platbodem vaarder meer ben, maar wel jaren in een zeeschouw op de wadden heb gevaren.
Nu met een motorboor, maar toen ook met veel plezier gevaren, gebruikmakend van Seaclear. Daarom zou ik ook graag willen weten wat je problemen zijn, zodat we die misschien samen op kunnen lossen.
Ik maak gebruik van digitale 1800 serie kaarten, met daar overheen gelegd de tonnenbestand die gratis door Rijkswaterstaat wordt verstrekt.

Ik hoor wel van je,
Antwoord
Ik denk dat de grootste uitdaging zit in het eenvoudig bemachtigen van up to date kaart materiaal. Uiteraard zijn we nieuwsgierig naar de manier waarop jij dat allemaal hebt gedaan zodat wij de truuk kunnen afkijken. Tonnenbestanden heb ik van Nautin (doorstart van Nopoints). Die site, nautin.nl , brengt een aantal zaken bij elkaar: quicktide, weerinformatie, tonnen en in de toekomst ook kaarten als ik het zo bekijk.
Antwoord
Om de overtocht van de door mij onlangs aangeschafte Zeeschouw voor te bereiden een Navionics digitale waterkaart gedownload op mijn galaxy 3.0 7 inch.
Die galaxy heb ik speciaal daarvoor aangeschaft. In tegenstelling tot mijn Ipad zit daar wel een GPS ingebouwd. Als fervent Ipad gebruiker was ik niet thuis in het Android gebeuren. Maar het is me gelukt online 30 euro voor de App op mijn account te zetten en de App te downloaden voor 29,99 euro. De kaart is die van UK en Holland.
Op de overzichtkaart selecteer je dan je gewenste gebied.
Het ziet er allemaal erg goed uit en je ziet je positie doormiddel van een rood pijltje in de kaart; snelheid over de grond in knopen wordt natuurlijk weergegeven.
Je kan door punten te verbinden de af te leggen afstand vooraf zien. Je kunt ook je gevaren "track" opslaan.
Nog geen meter mee gevaren maar het ziet er allemaal veelbelovend en behoorlijk gedetailleerd uit. De GPS functie in de auto wel even getest.
Een 7 inch scherm voldoet volgens mij prima aan boord en kan met een verlengsnoertje in de kuip goed neergezet worden.
De kaart is makkelijk in en uit te zoomen.
Antwoord
Ik voel mezelf een beetje ouderwets dat ik heel NL door navigeer gewoon met een stuk watervast papier (uiteraard wel recente versies), een papieren almanak en een avondje tocht vorbereiding Tongue

Of... als ik er een hand GPS met waterkaart naast hou... valt het dan toch mee?
Ik ben benieuwd naar ervaringen met varen met tablets, gelet op het "open karakter" van de stuurstand van de gemiddelde platbodem.

Kun je een beetje fatsoenlijk op je scherm kijken met zon inval, hoe hou je hem droog met een hollandse regenbui?
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Een Sony experia tablet is waterdicht zeggen ze, daar kun je een app op krijgen van de anwb voor €40,00 per jaar dan heb je heel Nederland exl wadden. Stenec heeft ook een app maar die is voor de 1800 kaarten kost €129 compleet. De app voor het binnen water word op de hiswa gepresenteerd
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Je hoeft je niet te schamen hoor Ferry ook wij doen het met zo'n handig waterwast papiertje en een gps (lees telefoon of Tomtom). Het voordeel van kaarten vind ik dat ze. Nooit de neiging hebben uit te vallen als je ze nodig hebt.
Voor een schip zonder haven is geen enkele wind de juiste.
Antwoord
Een electronische navigatieoplossing gaat bij ons altijd naast de papieren. De voorpret van het uitzetten van een tocht doen wij ook de avond van te voren en ook op papier. Maar een papieren oplossing heeft ook nadelen:
- lastiger bij te werken
- postitiebepaling is lastiger en minder nauwkeurig
- kaart kan ook overboord waaien

Electronische navigatie heeft ook nadelen:
- afhankelijk van electronica
- afhankelijk van aanwezigheid stroom
- minder goed bestand tegen water
- afleesbaarheid in de zon kan een probleem zijn
- vaak kostbare kaartoplossingen / bijwerkoplossingen

Een goede electronische navigatie oplossing voldoet aan:
- actuele informatie in kaarten met betrekking tot dieptes en tonnen
- kan draaien op efficiente en energiezuinige apparatuur
- postitiebepaling dmv GPS eenvoudig en nauwkeurig
- tracking mogelijkheid
- betaalbaar.

Eigenlijk heb ik op alle punten meerdere oplossingen goed zien werken, behalve dan de eerste en de laatste optie, die zijn vaak niet verenigbaar. Op het (oostelijke) wad is een bijgewerkte kaart belangrijk. En bijgewerkt is niet tonnenposities van 3 maanden geleden of langer. En bijgewerkt is ook diepteinformatie. Ik neig om zelf de 1800 kaarten en de duitse kaarten te gaan scannen en calibreren. Ik koop ze toch wel dus waarom niet ? Die laatste vraag zou wel eens te maken kunnen hebben met de hoeveelheid werk dat dat gaat meebrengen.

-
Antwoord
Welke oplossing ook de voorkeur heeft, het is altijd verstandig om, naast elektronische navigatie, altijd een goede (papieren) kaart bij de hand te hebben. Wij hebben een simpele hand-gps maar daarnaast van de gebieden waar we varen ook altijd een kaart bij ons. Bovendien is het gewoon leuk om koersen uit te zetten met passer, liniaal, potlood en kaart...;-)
Hobbyzeilers, genieters. Eigenaren van de Grundel "Jomanique".

www.grundeljomanique.blogspot.nl
Antwoord
Meer uitleg mbt OpenCPN

Stel dat je in [C:\ProgramData\opencpn] waar ook openCPN.ini staat er nog een mapje bij maakt, naast [\Usericons].
De map \Layers en daarin de .GPX files doet, start Opencpn automatisch op met alle nieuwe betonningselementen. Via de settings onder kaarten kan je dan elke element met [Bouy] of [Beacon} uit zetten.

Dus;
C:\ProgramData\opencpn\
C:\ProgramData\opencpn\Usericons (met de in houd van de .ZIP)
C:\ProgramData\opencpn\Layers (met de .GPX files)

Helemaal geweldig, dat openCPN.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Heb je toevallig informatie waarom de ENC's sinds 13 mei niet meer vernieuwd zijn?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)