Waardering:
  • 6 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zwaarden opknappen
Klussers,

In een ander thread ook al genoemd maar ik ben bezig met het opknappen van de zwaarden. Mijn vraag: hoe kan ik de grijze inwateringschade het best aanpakken. Uitkrabben en opvullen? Ontweringswater? Niks aan doen en accepteren dat het er zit?

Onderstaand een paar foto's:

[Afbeelding: IMAG0053.jpg]
[Afbeelding: IMAG0055.jpg]
Eigenaar van Gipon Grundel uit 1967 van 7.50 meter
Blog: http://us-skipke.blogspot.nl/
Antwoord
Ik zou gewoon de zwaarden kaal halen en opnieuw voorzien van een laag of 10 lak ,het uit krabben en opvullen zou ik zeker niet doen want dat is waarschijnlijk net zo zichtbaar als een weer vlek, als hout echt aan getast is door hout rot dan moet je natuurlijk wel actie ondernemen. Als ik je zwaarden zo zie valt het allemaal heel erg meeSmile , je moet niet vergeten dat je boot uit 1967 stamt , dan mag je best zien dat de zwaarden niet nieuw zijn maar gewoon goed onderhouden zijn.Big Grin

Welke lak je moet gebruiken en wat het beste is, daar is al zo veel over gezegd op dit forum, duidelijk is wel dat een ieder daar een andere mening over heeft en dat de ervaringen bij een ieder ook nog al eens verschillen. Undecided
Zelf gebruik ik voor het hout werk Tenco blanke lak dat bevalt mij tot nog toe het beste mede door de snelle droging Rolleyes
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Op onze zwaarden zat, toen we de schouw kochten, een polyester laag, die hebben we er met een schaafmachine afgehaald. Helaas kan ik je foto's niet bekijken. Staan ze ook op je blog?
edit:Ze staan inderdaad op je blog, ik kan me goed vinden in het advies van Hereditas.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Ik heb inderdaad een foto gezien van zwaarden op je blog. Die zien er best nog wel toonbaar uit. Voor onderhoud aan zwaarden, als dat echt nodig is, zie ik professionals vaak het rotte deel er uit halen en daar een nieuw stuk (plank) van hetzelfde hout inzitten (bij ons is dat eiken). Dat is bij ons bij één zwaard ook gebeurd.

Voor lakken heeft iedereen zo zijn voorkeur en werkwijze en er zijn meer goede adviezen mogelijk Wink. Wij smeren een ademende lak op de houten delen die niet constant onder water zitten, dat is vaak een lak/olie combinatie die onder andere door Epifanes maar ook door Sigma op de markt wordt gebracht. Wel ieder jaar een laagje aanbrengen maar dat moet met de meeste lakken toch al vanwege de UV. En het strijkt wel lekker weg dat soort producten.
Antwoord
Bedankt voor alle reacties en tips!

Ik was al van plan om ze in elk geval even kaal te halen en als ik jullie reacties lees dan er verder niets aan doen maar weer goed in de lak zetten.
Voor wat betreft de lak keuze heb ik voor een Epifanes systeem gekozen. Iemand anders op dit forum gebruikt geloof ik hetzelfde. Eerst 3-4 lagen Epifanes PP Vernis Extra (2 componenten) en daarna 3-4 lagen Epifanes Bootlak Blank met Extra UV filter.

NB: kan niemand de foto's op het forum zien?
Antwoord
Nee ik zie ze ook niet, wel een eenrichtingsverkeer bord (zwart/wit)
Ik denk dat je je foto's niet openbaar hebt gezet bij google
Antwoord
Nu beter?
Antwoord
Ja, ik zie nu zwaarden Smile
Die zien er nog wel vrij goed uit. Schuren en opnieuw lakken doet vast wonderen...
Antwoord
Gaan we doen! Smile
Antwoord
(22-09-2013, 15:45)Ús_Skipke schreef: Bedankt voor alle reacties en tips!

Ik was al van plan om ze in elk geval even kaal te halen en als ik jullie reacties lees dan er verder niets aan doen maar weer goed in de lak zetten.
Voor wat betreft de lak keuze heb ik voor een Epifanes systeem gekozen. Iemand anders op dit forum gebruikt geloof ik hetzelfde. Eerst 3-4 lagen Epifanes PP Vernis Extra (2 componenten) en daarna 3-4 lagen Epifanes Bootlak Blank met Extra UV filter.

NB: kan niemand de foto's op het forum zien?

Ik zie ze wel.

Als je het kaal hebt, kun je nog wat proberen met ontweringswater. staat bij de meeste bouwmarkten (Gamma en Hornbach in ieder geval) in de omgeving van de terpentine etc.
Beetje opwarmen, met een kwast aanbrengen, laten drogen en eventueel herhalen.
Daarna schuren, en de plekken zullen een stuk minder zwart zijn.

Uiteraard helpt dit niet tegen rotte plekken. Wink

Overigens: De lak keuze lijkt me prima, wij hebben dit ook gedaan (zie onze site). Nu aan het einde van het seizoen is het bijna niet te zien dat ze gebruikt zijn. Smile
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Ik herken de plekken ook. Hadden mijn zwaarden ook last van toen ik de boot kocht. Kaal maken en je bent meestal al veel kwijt. Als ik de foto's zie zit e.a. niet diep. Met twee extra voorzichtige halen heb je grijze plekken voor 80% meestal weg. En bedenk hout is een levend product mag ook wat verweerd zijn! Ik heb zelf ook eenmalig ontwateringswater geprobeerd maar met weinig effect. Mogelijk hebben anderen betere resultaten bereikt maar ik zou zeggen kaal maken en opnieuw lakken en je hebt een paar hele mooie zwaarden.

En zoals bolster zegt er is al veel geschreven over de lak danwel combi olie soorten. Hier zul je zelf een keuze in moeten maken. Van groot belang is wel dat de eerste laag(en) goed opgezet zijn.
Antwoord
Op ons forum staat een heel stuk over het opknappen van onze zwaarden. Voorlopig liggen ze opgeborgen maar in het voorjaar bij mooi weer krijgen ze nog een paar extra lagen zodat ze er weer tegen kunnen.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)