Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kopschroef nadoen.
#1
Rainbow 
Ferry schreef in zijn verslag op Ostara's site toen hij krap ingeparkeerd lag: "Iets slims met een spring achter en een klapje achteruit deed onze kop draaien alsof we wel een boegschroef hadden."
Ik ben benieuwd naar het naadje van de kous wat die manoeuvre betreft.

We zouden de kop met een vaarboom opgezet hebben. denk ik.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#2
Ik heb het zelfde ook in jouw topic "hoe zou jij dit aanpakken?" uitgelegd:

- Stootwil achter tussen wal en schip.
- Achterspring (dus van achter naar voor) lang genoeg houden, wel zonder speling.
- Motor stainair achteruit, achterlijn los
- koplijn en voorspring los
- eventueel iets meer gas achteruit
- wachten tot de kop ver genoeg is weg gedraaid, motor in zn vrij, lijn los, en vooruit weg.
Vaarboom op de kop kan ook, maar dat is te makkelijk, helemaal als je wilt laten zien dat een boegschroef voor mietjes is Tongue
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#3
Oke, ik snap hem. Het waaide waarschijnlijk niet hard in die haven.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#4
Precies, heerlijk beschutte haven daar.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#5
Zo zijn wij ook vanuit Langeoog weggevaren toen we super lage wal lagen met nauwelijks een 50 cm speling tov onze voorbuurman. Ook achter konden we geen kant uit. Het werkt écht, ook wanneer het fiks waait. Die vaarboom lag klaar op de steiger, maar was niet nodig om ons een zetje te geven.
Antwoord
#6
En toen waren jullie de vaarboom vergeten? Tongue
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#7
Nee die was van de havenmeester Smile die hielp ons met uitvaren
Antwoord
#8
Gisteren ook eens geoefend:

Het was heerlijk rustig weer, we lagen op een hoekje. Een touwtje op de paal op het hoekje en rustig achteruit gevaren tot de landvast strak kwam te staan. Hij draaide lekker rustig door tot we haaks in het vaartje lagen. Daarna touwtje los en rustig wegvaren: lol

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#9
op de zelfde manier kun je eventueel bij het uitvaren van een box zorgen dat je recht achteruit gaat, inplaats van dat je wiel effect je de kant op draait waar je niet heen wilt. Alleen dan niet het lijntje strak houden, maar laten slippen, uiteraard aan de kant waar je met de achterkant naar toe wilt draaien.

Echtwaar, die kopschroeven zijn dik overbodig Tongue

Nouja.... als je al drijvend voor een brug ligt de dobberen... maar dan nog.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#10
Jep, dat is een handige methode. Die hebben we deze zomer regelmatig toegepast bij het uitvaren van een box. Eerst achteruit begeleiden, als de kop vrij vaart de spring strak houden even door laten draaien en wegvaren.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#11
Wegvaren op de achterspring is inderdaad (voor ons althans) de handigste methode. Als je vervolgens vooruit slaat heb je door het schroefwater langs het roer direct controle over het schip,
Het prettige is bovendien dat je alles in je eentje kunt doen.
Bij harde aanlandige wind laat ik zodra de boeg van de wal is even het zwaard zakken voordat ik vooruit verder ga.
Soms gebruik ik echt de spring, soms ook ga ik een stukje achteruit zodat de achtertros de functie van spring krijgt.
Antwoord
#12
Gebruik de achterspring methode eigelijk altijd! Doe hetzelfde op de boeg zodat het achter schip eerst vrij komt en vaar dan achteruit weg. Wel oppassen met kluiverboom en waterstag


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
#13
Nog een andere effectieve variant voor wegdraaien van lagerwal: een lijn zetten vanaf de achterbolder aan loef, achteruit de wal op. Alle andere landvasten weg. Fender achterop aan lij. Gas vooruit geven. De lijn komt strak en je achterbolder wordt het scharnierpunt om de kop in de wind te draaien.
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord
#14
die gebruiken we heel vaak en al ruim 30 jaar. werkt n.l. ook goed met grote schepen.
wij noemen dat een middenspring over de hoge kant. ook wel Groninger spring genoemd.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#15
(27-04-2019, 19:07)WADnWIND schreef: die gebruiken we heel vaak en al ruim 30 jaar. werkt n.l. ook goed met grote schepen.
wij noemen dat een middenspring over de hoge kant. ook wel Groninger spring genoemd.

Yep. Het werkt vooral fijn als je alleen vaart, zonder bemanning. Je kunt dan alles regelen vanaf 't achterdek.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)