Waardering:
  • 3 stemmen - gemiddelde waardering is 2.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gereedschap aan boord
Wij zullen geen uitzondering zijn met (hand)gereedschappen aan boord "voor het geval dat".
We hebben een ruim assortiment sleutels, tangen, schroevendraaiers en aanverwante zaken aan boord om een klusje te kunnen doen, of om in geval van pech de zaken te kunnen repareren.

Echter is de kist waar het in zit nogal onhandig. Wel goed op te ruimen in het vooronder waar je hem het minste nodig hebt. Daarbij is hij ook zwaar.

Ik denk er over om de spullen te verdelen over 2 kleinere koffers/kisten.
Of om de trap te verbouwen en daar uitneembare kistjes in te maken. staan ze niet in de weg, handzaam formaat. Alleen als je er 1 kistje uit haalt... en iemand stapt naar binnen die niet door heeft dat kistje 3 er even niet is...

Hoe ruimen jullie je gereedschap op?
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Standaard ligt er een plastic box voor gereedschap aan boord. Dubbele steeksleutelset, schroevendraaiers, inbussleutels en dat soort standaard dingen. De hamer, zagen, kitspuit en baco zijn los en als ik langer onderweg ben ook nog een accuboor + borenset mee. Daarnaast een plastic doos met vakjes voor allerhande ijzerwaren. Ook ligt er standaard een bittenset. Wij hebben gelukkig veel ruimte onder de zittingen in de kajuit want het is een behoorlijke hoeveelheid. (1/4 van die bergruimte onder bank aan 1 kant).
Op die wijze breekt niemand zijn nek, ligt het gereedschap wel bij de hand en qua gewicht valt het wel mee omdat de individuele zaken allemaal kleinere kistjes zijn. Als ik echt moet klussen neem ik het overige gereedschap mee van huis.
Antwoord
(19-10-2013, 8:22)bolster schreef: Standaard ligt er een plastic box voor gereedschap aan boord. Dubbele steeksleutelset, schroevendraaiers, inbussleutels en dat soort standaard dingen. De hamer, zagen, kitspuit en baco zijn los en als ik langer onderweg ben ook nog een accuboor + borenset mee. Daarnaast een plastic doos met vakjes voor allerhande ijzerwaren. Ook ligt er standaard een bittenset.... Als ik echt moet klussen neem ik het overige gereedschap mee van huis.
Dat hebben wij ook zo ongeveer aan boord. Wij hebben een aardig grote achterdek achter de kuip, daar zit mijn dieseltank tegenaan. Verder zit daar genoeg ruimte om het gereedschap op te ruimen.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Ik heb jaren rond gevaren met zoveel gereedschap en materiaal aan boord dat ik onderweg er wel een boot bij kon bouwen Angel . Door de jaren heen is het vertrouwen in alle techniek enorm toegenomen ,want van alle gereedschap die ik mee sleepte werd eigenlijk alleen het mes gebruikt en een multimeter om af en toe wat na te meten. Je snapt het dus al de gereedschap kist is gehalveerd en ook het reserve materiaalBig Grin .Alles past nu in een klein afgeloten stukje van de bank waar ook het drukvat van de kachel lampolie en dat soort atributen staan.
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Vandaag even aan boord geweest voor wat klusjes.
Direct eens even de hoeveelheid spullen onder de loep genomen.
Handgereedschap is (denk ik) geen overdreven hoeveelheid. Nouja, de kitspuit waterpas ( op een boot?) lashaak, 25m meetlint, handzaag, beugelzaag en grote doppenset mogen wel van boord.
Echter... aan "spareparts" had ik wel wat veel liggen. Huiddoorvoeren, meters slang, afsluiters, het nodige hang en sluitwerk, meters kabel, reserve drinkwaterpomp, accu pool klemmen, een kilo kabelschoenen, draadbusjes en dat soort geneuzel...

We gaan het vooronder vertimmeren, dus blijft dat nu nog wel even aan boord, maar na de winter moet dat een plekje in de schuur krijgen. Dat neemt ongemerkt toch wel veel ruimte in...
Het gereedschap ga ik in 2 kleinere kistjes doen. Dat is gewoon makkelijker aan boord. Misschien verwerk ik dat wel in de trap. Hoewel je daar ook makkelijk schoenen etc achter kunt "opruimen".

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Het lijkt wel of je het hebt over het materiaal zoals ik dat aan boord had! En dan te denken dat je op vakantie bent met een halve werkplaats op sleeptouwBig Grin . Ik heb zelf al die spullen nog het meest gebruikt voor anderen die in de problemen kwamen. Nee de voorraad materiaal is voor een grootdeel verhuist naar de garage zodat ik alles mooi in de bank kan weg bergen. Voor de trap had ik inmiddels een andere bestemming die word deze winter om getoverd tot borrel kast Angel
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Wij hebben er vooral uit geput wanneer we geplande klussen aan het doen waren, en gewoon in de thuishaven lagen.
Voldoende gereedschap kan nooit kwaad. Een motorstoring (of iets dergelijks) bij jezelf of een ander... Altijd fijn om wat te sleutelen bij je te hebben.
Daarbij een schroefje en een boutje in een handige sorteerdoos. Dat is voldoende.
2 kratjes met zooi staan klaar om mee naar huis te gaan Tongue

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)