Waardering:
  • 13 stemmen - gemiddelde waardering is 2.23
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onderhoud zwaarden
Heb mijn zwaarden kaalgehaald en wil graag nu advies over hoe te behandelen.. Er circuleren vele meningen op internet en wil graag het juiste advies?
Antwoord
Vorig jaar hebben wij noodgedwongen een van onze zwaarden ook kaal moeten halen vanwege houtrot. Er zijn door een professional nieuwe stukken ingezet en daarvoor heeft hij het hele zwaard kaalgeschuurd. Wat wij hebben gedaan en wat na 1 seizoen wel goed lijkt uit te pakken is het in vele laagjes Sigmarine 42 zetten. Dat is een blanke houtoliefenollak voor binnen en buiten. Dat soort lakken zijn er in allerlei merken en soorten, ook Epifanes schijnt een prima product te hebben voor dit doel. Sigmarine 42 is wel redelijk goedkoop en hoe het zich houdt op wat langere termijn is afwachten. Binnenkort gaat onze Bolster het water uit en kunnen we van dichtbij bekijken hoe de zwaarden zicht hebben gehouden.

Wat ook kan is het gebruik van Coulan. Over Coulan verschillen de meningen maar volgens de leverancier is dat speciaal gemaakt voor rondhouten en zwaarden. Nadeel kan zijn dat er een rare kleur/gloed op je zwaarden komt. Coulan is daarnaast ook nog eens enorm duur in gebruik, lastig aan te brengen en slecht houdbaar als de pot eenmaal is aangebroken. Laat je zwaarden wel eerst goed drogen alvorens deze te gaan lakken.

Mijn ervaring met zwaarden is slechts 1 seizoen, daarvoor hadden we een polyester kielboot.
Antwoord
Voor onze zalmschouw heb ik de (eiken) zwaarden helemaal kaal gehaald, en hier met hardhoutolie(fenol) van Epifanes op los gegaan. De lagen opgebouwd volgens specificaties van Epifanes, en het resultaat was prachtig mooi.
Het voordeel van deze "lak" is dat het flexibel blijft.
Deze hebben we nu 4 jaar, en 2x gelakt. De eerste keer na het opknappen volledig volgens specs van Epifanes, (2e hands gekocht ter vervanging van de oude, niet goed gerepareerde zwaarden van de vorige eigenaar) en de 2e keer het jaar daarna een laag verdund, en 3 volledig.
In de winter bergen we ze droog op (in de schuur, of goed droog maar luchtig ingepakt aan de boot op de wal) en in de zomer hangen ze nooit in het water als er niet gevaren wordt.
Afgelopen winter hebben we het onderhoud van de zwaarden overgeslagen, deze zagen er nog goed uit. Nu mogen ze eventueel wel een laagje hebben.

Vandaag hebben wij op de klassieke schepenbeurs wat informatie ingewonnen bij Hydrant en Elifanes mbt de zwaarden van onze zeeschouw.
Hiervoor hebben wij 2e hands zwaarden op het oog, waar nog een kleine reparatie in zit.
Het advies van Epifanes: Als ze niet kaal gaan, dan hardhout olie. Wanneer ze kaal gaan kiezen voor hardhout olie of 2 componenten lak.
Hydrant adviseert 1 of 2C lak.

Degene die onze zwaarden wil en kan repareren is niet enthousiast over 2C lakken. Wij vertelden dat we druk bezig waren met de restauratie van de kluiverboom, giek en mast van de zeeschouw, en dat we 2C lak gingen gebruiken.
Hij vertelde dat je minder snel ziet dat er wat aan de hand is, wanneer er vocht onder de lak komt.
1C lak systemen laten dan los, 2C systemen blijven staan, omdat de laag zelf behoorlijk sterk is.
Mijn persoonlijke mening is, dat als er vocht achter kan komen, er ergens een beschadiging moet zijn, die dan zichtbaar is. Als je dan gaat onderhouden moet je er voldoende aandacht aan besteden.

Coulan is mij ook wel eens aangeraden. Echter uit financiële overwegingen hebben we dat niet gekozen. Iedere verf leverancier heeft wel iets wat mooi is op zwaarden en rondhout, voor minder geld. Daarnaast is het geen "standaard" product wat bij de betere verf / watersportzaak om de hoek op de plank staat. (geld ook voor Hydrant overigens) En: Een boot kost al genoeg....

Ik zeg: Hardhout olie van Epifanes, (of ander fenol systeem van andere fabrikant) of 2C lak, van bijvoorbeeld de IJssel coatings.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
(04-11-2012, 10:29)Anja schreef: Heb mijn zwaarden kaalgehaald en wil graag nu advies over hoe te behandelen.. Er circuleren vele meningen op internet en wil graag het juiste advies?

Nav het stukje op jullie website:
Voor onze nieuwe zwaarden ben ik ook nog in dubio wat ik ga doen.
De zwaarden van onze zalmschouw staan prima in de hardhout olie.
Echter ben ik er nog niet uit wat we met de zwaarden van de zeeschouw gaan doen.

Ik denk dat voor beide systemen wat te zeggen is. Het is vooral waar je zelf het beste gevoel bij hebt. Daarbij de mening van de vakman mee nemen in de beslissing kan nooit kwaad.
De meningen samen gevat:
- Zwaarden man Ostara: Nooit 2 componenten lak!
- Zwaarden man Pleyte: 2 componenten lak!
- Verf fabrikant 1 : 2 componenten lak of hardhout (fenol) olie
- verf fabrikant 2: 2 componenten lak of 1 componenten lak

Om de keuze nog "makkelijker" te maken:
Perkoleum (op lijnolie basis) wordt ook nog wel eens gebruikt op zwaarden / houten roeren / rondhouten. (bruine vloot)

De moraal van het verhaal is vooral: Kijk goed naar je houtwerk, wat voor systeem je ook kiest. Gebruik het product zoals de fabrikant het voorschrijft, en onderhoud het goed. Voordeel van transparante systemen is dat je goed kan zien wat er onder gebeurt. 1 of 2 component... Gewoon goed onderhoud, dan blijf je de narigheid voor.

Antwoord
Hallo, na verschillende ervaringen met 1component systemen overgestapt op de hardhoutolie van epifanes voor mijn zwaarden en ander houtwerk (excl. Mast). Hierdoor geen last meer van blaarvorming door looizuur en schade kan makkelijk gerepareerd worden. Daarbij heb ook regelmatig contact gehad met epifanes voor vragen. Deze worden altijd goed beantwoord.

Voor de mast uiteindelijk (na eerst een laksysteem en daarna hardhoutolie) gekozen voor alleen olie. De mast eweegr genoeg en alle andere systemen schilverden wel. Nu jaarlijks een olielaag (2 uurtjes werk bij 10 graden) aan het begin van het seizoen en klaar is kees.

Mijn advies epifanes hardhoutolie.
Antwoord
Welke olie gebruik je op je mast?
Blijft het houtwerk bij jou blank of wordt het bruin/verweerd?

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Owatrol1 waarbij het houtwerk blank blijft en wel een glans heeft (owatrol2 vond ik daarom niet nodig). Bruin Verweerd is de mast zeker niet. Prettig is dat je het met temperaturen rondom de 10 graden (maart) kunt verwerken. Ik schuur dan e.a. ligt op en dan is het gewoon smeren totdat ie volledig verzadigd is.

Hiervoor zette ik de mast in hardhoutolie van Epifanus. Voor zwaarden en ander houtwerk ben ik hier zeer tevreden over maar bij de mast gaf dat toch elk seizoen schilvers dan wel gescheurde lagen waar water in ging staan met de verweerde look (vooral bovenin). 3 jaar geleden kaal gemaakt en de eerste keer echt ingesopt. Afgelopen twee voorjaren een uur werk gehad voor schuren en een nieuwe laag. Verder niet en geen verweerde plekken.
Antwoord
Mmm, klinkt goed. Zal het onthouden als ik de zaak weer eens kaal haal, voorlopig blijf ik nog Ruwa smeren. Dat houdt zich tot nu toe goed.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Hallo,
Weet iemand of er een maximale leeftijd voor een zwaard is?
Antwoord
Ik denk dat daar niet iets generieks over te zeggen valt. Dat zal afhangen van:
- kwaliteit van het onderhoud en daarvoor gebruikte materialen
- kwaliteit en uitvoering van het zwaard
- gebruik (intensief of af en toe)
- opslag (in en buiten het seizoen, denk daarbij ook aan gebruik van hoezen)

Als je er netjes mee omgaat en het is een constructief goed zwaard met goede kwaliteit hout dan zou een zwaard heel lang mee moeten kunnen gaan. En dan denk ik aan >50 jaar.

PS: ik zou mijn forumnaam even aanpassen als ik jou was want zo loop je een grote kans veel spam te ontvangen op dat mailadres. Dat kan via http://www.platbodemforum.nl/usercp.php?...changename
Antwoord
Hallo
Ik wil een paar zwaarden van hardhout welke helemaal grijs zijn geworden en ook vol fijne scheurtjes zitten gaan schuren en lakken.
Nu zijn de houten delen voor zover ik het kan beoordelen niet met pennen vastgezet,
Er zijn dan ook behoorlijk wat spleten ontstaan.
Ik wil de zwaarden, die verder netjes zijn, niet uit elkaar halen en opnieuw monteren.
Mijn idee is schuren en lakken met epifanes olie en de naden met bijvoorbeeld bitumenkit mooi dicht maken.
Heeft iemand ervaring en advies, ook wat betreft de volgorde van werken, de zwaarden zijn 4 bij 1,75 meter.
Antwoord
Hallo ,

Ik heb goede ervaring met Perkoleum , wel van te voren de eiken houten zwaarden helemaal kaal gehaald . Daarna in 2 lagen opbrengen .
Voordeel van dit systeem ( lijnolie basis ) is dat je eventuele beschadiging erg makkelijk kan bij werken en dat het een redelijk goedkoop systeem is .
Bij een van mijn vorige schepen heb ik de mast gedaan na het kaal halen en daar heb ik 4 seizoenen niet naar om hoeven kijken .

Groeten

Tim
Antwoord
Over wat je op een zwaard moet smeren is al veel geschreven en zijn de meningen over verdeeld, zelf heb ik ze in de blankelak staan en dat bevalt mij prima je moet ze dan wel elk jaar een 1 of 2 nieuwe lagen lak geven.
De naden of krimp scheuren moet je niet met bitumen doen dat is voor dak Smile behandeling gemaakt en gebruik je dus niet op een boot.
Je kunt de naden vullen met zwarte polymeer kit waarvan er vele merken in de handel waarvan sycaflex er een is.
Je kunt ook de naden aan de onderkant dicht plakken met een goede tape en ze vol gieten met heldere epoxy hars, voor waarde is wel dat het hout goed uit gedroogd moet zijnSmile
Antwoord
Wij zijn weer uiterst tevreden met Epifanes hardhout olie op zoet en zoet water....
Véél lagen.
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
(20-07-2014, 11:50)gaby.koomen@gmail.com schreef: Hallo,
Weet iemand of er een maximale leeftijd voor een zwaard is?

Er is geen maximale leeftijd aan te geven voor de zwaarden of roeren...alles staat of valt bij de kwalieteit hout wat er gebruikt werd..en uiteraard het onderhoud..
De plekken waar ze gaan rotten is meestal onder het beslag aan de onderkant ..zeker als het van gewoon staal is..
De beste remedie is als een zwaard echt lelijk wordt..alle beslag eraf ..volledig kaal halen en rondom opnieuw behandelen ..
Alle bestaande lakken of houtolien zijn eigenlijk ok .. Voor oude zwaarden met openstaande lijmnaden zou ik houtolie adviseren omdat het hout altijd meer werkt en de kans dat er water onderde lak kruipt groter is..
Nieuwere zwaarden kun je gewoon met blanke lak afwerken..
Mijn zwaarden , die overigens 40 jaar oud zijn heb ik na een restauratie opnieuw gelijmd met epoxy hars ...daarna Epifanis PP 2 comp 6x en Epifanis 1comp 2 afgelakt..
elk jaar even waterproof 400 slijpen en een nieuw laagje jachtlak en zie er nog uit als nieuw ..
Het beslag is rvs , wat ook bijdraagt aan een lange levensduur..
Antwoord
Ben druk bezig m'n zwaarden voor het nieuwe seizoen weer netjes in de lak te krijgen. Echter, er zit nu Le tonkinois op, wat nogal gebarsten is, dus mogen de zwaarden kaal. Op zich niet erg, alleen is het spul erg hardnekkig en plakkerig, schuren is geen optie want dan zit de schijf gelijk vol, branden en dan krabben gaat redelijk maar ook niet echt fijn. Heeft iemand anders nog ideeën om dit er goed af te krijgen?

Ga hierna er trouwens Hempel Classic Varnish op zetten, daar doe ik tot nu toe al m'n houtwerk mee en ben erg tevreden over het resultaat, geeft een mooie warme kleur en is tot nu toe ook na een aantal jaren nog prima! Ben benieuwd hoe het op de zwaarden zich houd.
Antwoord
Krabben met een brander , daarna exetrische schuurmachine met korrel 40 !
Antwoord
(07-04-2015, 18:06)Eveline schreef: Krabben met een brander , daarna exetrische schuurmachine met korrel 40 !

Ja, met een serie scherpe krabbers met afgeronde hoeken kom je een heel eind. Vorig jaar heb ik een ledikant kaal gehaald met de Stanley no 80, schraapstaal. Het ding lijkt op een spookschaaf, daarom kocht ik hem, maar nadat ik hem met Youtube-instructie, scherp had gekregen, bleek het een ideaal ding om de lak te verwijderen en een oppervlak lekker glad te krijgen. Je kunt ze via Marktplaats wel vinden.
Stanley no80

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Fred,

werkt Sigmarine 42 goed voor zwaarden?
Ik moet deze jaar mijne zwaarden ok kaal schuuren en nieuw lakken. Voor alle andere dingen heb ik altijd Sigmarine erop gelakkt.

Groeten

Olaf
Antwoord
Wij hebben ook wel eens iets met zwaarden gedaan:

https://www.platbodemforum.nl/showthread.php?tid=111

Antwoord
Ooit ook eens begonnen aan het opknappen van de originele zwaarden van onze schouw. Naden uitgefraisd en nieuwe stroken eiken met epoxy ingelijmd. Het idee was om ze uiteindelijk gewoon in de blanke lak te zetten.
Later kon ik een stel zo goed als nieuwe iroko zwaarden overnemen waar ik niks meer aan hoefde te doen. Oude zwaarden staan nu achter in de garage.
[Afbeelding: DSCF0391.JPG]
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
Door Ferry op goed idee gebracht om ook zo constructie te maken voor het onderhoud aan de zwaarden !

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Helaas kan ik niet zien hoe Sigmarine 42 zich op wat langere termijn houdt, maar wij waren er altijd tevreden over.  Het is wel zo dat je elk jaar een laagje moet aanbrengen maar dat is weinig werk want het strijkt makkelijk weg en is snel droog.  Voor houtwerk dat af en toe nat wordt is het een prima oplossing, evenals de variant van Epifanes.  
Antwoord
(09-04-2015, 22:31)Eveline schreef: Door Ferry op goed idee gebracht om ook zo constructie te maken voor het onderhoud aan de zwaarden !

Beter goed gejat dan slecht verzonnen! Big Grin

Antwoord
Fred: dank je wel!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)