Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
reparatie of nieuwbouw roer zeeschouw
Hoi,
Ik ben nieuw hier en heb een problem.
Het roer van mijn zeeschouw is aan de onderwatergedeelte een beetje rot met een gat van 2 x 20 cm.
Wie kent een goede bedrijf, die een reparatie of nieuwbouw kan doen?
Met welke kosten moet ik voor een nieuwbouw rekenen? (Maat roer: 200cm x 112cm, dikte 4cm, eikenhout)
De boot staat an de wal in Drachten.
Omdat ik uit Duitsland ben (sorry voor mijn slechte nederlands), is het moelijk voor mij, een goede vakman te vinden.
Ik hop, hier is iemand, die mij helpen kan.
Antwoord
Allereerst welkom op het forum voor platbodemforum eigenaren en zeilers

Wat je roer betreft is denk ik 2 x een gat van 20 cm al zoveel dat het repareren niet mijn eerste keus zou zijn. Ik denk dus dat je beter nieuw kunt maken of laten maken, wat dit bij een bedrijf kost weet ik niet maar als is hoor wat een paar nieuwe zwaarden kosten zal het waarschijnlijk niet goed koop zijn. Als de maten van je roer kloppen zal de prijs voor het hout niet zo hoog zijn, ik denk iets van 250 euro nog wat materiaal kosten er bij zoals rvs pennen lak en lijm schuurpapier enz. Als je het zelf maakt zit je op ongeveer €350,00
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
(03-11-2013, 16:18)hereditas schreef: Allereerst welkom op het forum voor platbodemforum eigenaren en zeilers

Wat je roer betreft is denk ik 2 x een gat van 20 cm al zoveel dat het repareren niet mijn eerste keus zou zijn. Ik denk dus dat je beter nieuw kunt maken of laten maken, wat dit bij een bedrijf kost weet ik niet maar als is hoor wat een paar nieuwe zwaarden kosten zal het waarschijnlijk niet goed koop zijn. Als de maten van je roer kloppen zal de prijs voor het hout niet zo hoog zijn, ik denk iets van 250 euro nog wat materiaal kosten er bij zoals rvs pennen lak en lijm schuurpapier enz. Als je het zelf maakt zit je op ongeveer €350,00

Bedankt voor jij tipp, maar voor zelfbouwen heb ik geen tijd en geen plaats, zo moet ik de hulp van een bedrijf in beslag nemen.
Antwoord
In Zoutkamp bij de Hunzegat (haven) zit een scheepstimmerman, in Groningen zijn er een paar, in Stavoren zit er een. Ook in Sneek zit er wel een.
http://www.nauticlink.com/cgi-wrap/nlps/...v=2&newpop=

De timmerman kan je dan ook advies geven in hoeverre je roer nog te redden is of dat nieuwbouw verstandig is.

Welkom op het fourm !!
Antwoord
(03-11-2013, 18:07)bolster schreef: In Zoutkamp bij de Hunzegat (haven) zit een scheepstimmerman, in Groningen zijn er een paar, in Stavoren zit er een. Ook in Sneek zit er wel een.
http://www.nauticlink.com/cgi-wrap/nlps/...v=2&newpop=

De timmerman kan je dan ook advies geven in hoeverre je roer nog te redden is of dat nieuwbouw verstandig is.

Welkom op het fourm !!

Bedankt voor de Link, daar zijn enkele adressen, waar ik eerst in rust kijken kan, mischien is er de juiste vakman daarbij.
Antwoord
Wij hebben goede ervaring met Eisma. Maar er zijn meer goede timmermannen, misschien zelf eentje in de buurt van Drachten.
Antwoord
Wij hebben het onderwater deel van ons roer vervangen door een plaat ijzer met aan de bovenkant een U-profiel. Het vaargedrag is er niet door veranderd, wel heb ik aan de zijkanten een paar plaatjes er haaks op gezet zodat het schroefwater minder omhoog komt. Die zijn ook gemakkelijk om mee uit het water te komen na het zwemmen.
[Afbeelding: zeeschouw11e.JPG]

edit: Ik realiseer me net dat je nieuw op het forum bent: hartelijk welkom.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)