Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Holle mast - onderhoud binnenkant ?
Nadat we de mast van Bolster hebben kaalgehaald om te drogen zodat we de volgende keer een verfsysteem op een droge mast en dus zonder blazen kunnen aanbrengen, vroeg ik me af of het verstandig is om olie / lijnolie oid in de holle mast te laten lopen. De stroom en antennekabel loopt wel in de mast en het is een mast bestaande uit twee aan elkaar gelijmde helften in lengterichting.

Kan ik die verbeterde olie in de mast gieten of is dat niet heel erg verstandig om te doen ?
Antwoord
Ik heb geen ervaring met holle masten.
Wel denk ik dat het altijd goed is om er "iets" aan te doen, Lijnolie, de gekookte variant zou het eerste zijn waar ik aan denk.
Deze trekt in, en droogt.
Onbehandeld hout dat in weer en wind staat is volgens mij nooit een goed idee, ook niet als het om de binnenkant gaat.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Ik dacht zelf aan verbeterde Tungolie, daar wil ik mijn blokken de komende winter ook mee behandelen.
http://www.hout-olie.nl/contents/nl/d330_houtolie.html
Antwoord
Zelf heb ik de binnen kant nog kaalhoutHuh , de enige geldige reden hiervoor is dat ook ik niet weet wat je er het beste in kunt gieten en of je er uberhaubt wel iets in moet gieten. De eerste halve meter staat aan de binnenkant dik in de lak om op trekkend vocht tegen te gaan Smile
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Vooral de voet lijkt me inderdaad belangrijk om te doen. Ik vraag me af hoe ver je echt komt, om de rest ook te doen. Je kunt niet zien wat je wel of niet geraakt hebt. Of je moet hem natuurlijk even in de lengte doorzagen Tongue

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
In mijn geval is het niet zo moeilijk om hem aan de binnen kant te behandelen, er is zoveel ruimte in de mast dat een pot lak of olie er zo in gegoten kan worden, de mast een beetje s heef neer liggen en draaien maarSmile De vraag voor mij is of je er goed aan doet de mast zo te behandelen
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Er staat een trommelstok op met op de top een lampje. Veel water zal er niet inkomen denk ik. Maar voor mij is ook de vraag of ik dit moet doen of dat het beter is het hout onbehandeld te laten (indien dat nu het geval is, want dat weet ik ook niet).
Ik kan er natuurlijk een fles teakolie in gooien wat ik momenteel ook verder nergens voor gebruik, dat trekt er in ieder geval mooi in.
Antwoord
Als het je een geruststellend gevoel geeft gewoon doen. De psyche wil ook wel eens wat.

De vorige eigenaar van ons schip heeft de mast over de lengte door laten zagen om te kijken of er rot in zat. Hetzelfde met de bokkepoten. Die logica snap ik nog steeds niet. Huh Mast en poten waren prima overigens.
Nu zit ik met een aan elkaar geplakte mast. Dat doet mijn psyche dan weer niet zo goed. Wink
Antwoord
Ze zeggen wel eens... dat goede lijm sterker is dan hout, mits goed verwerkt.
En langs welke maatstaaf "goed" bepaald is Tongue

Uiteindelijk zijn holle masten ook verlijmd, het is niet een paal die met een hele lange boor is hol gemaakt dacht ik zo Wink

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Onze mast is op dezelfde wijze hol gemaakt, 2 in de lengte doorgezaagde helften aan elkaar gelijmd. Twee helften zouden beter zijn in verband met kromtrekken heeft iemand mij eens verteld. Of dat waar is weet ik niet maar het klinkt wel logisch. Wink
Antwoord
Ok, ik ben een ietsiepietsie gerustgesteld. Blijft het jammer dat hij de mast ook 2,5 m in heeft laten korten omdat hij dacht dat hij wat overtuigd zou zijn voor zijn idee.
Ooit gaan we op zoek naar de goede mast. Smile
Antwoord
Is het zeil daarna heet gewassen zodat het past op die korte mast of is daar ook domweg een zoompje in gelegd Angel
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)