Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Holle mast - onderhoud binnenkant ?
Nadat we de mast van Bolster hebben kaalgehaald om te drogen zodat we de volgende keer een verfsysteem op een droge mast en dus zonder blazen kunnen aanbrengen, vroeg ik me af of het verstandig is om olie / lijnolie oid in de holle mast te laten lopen. De stroom en antennekabel loopt wel in de mast en het is een mast bestaande uit twee aan elkaar gelijmde helften in lengterichting.

Kan ik die verbeterde olie in de mast gieten of is dat niet heel erg verstandig om te doen ?
Antwoord
Ik heb geen ervaring met holle masten.
Wel denk ik dat het altijd goed is om er "iets" aan te doen, Lijnolie, de gekookte variant zou het eerste zijn waar ik aan denk.
Deze trekt in, en droogt.
Onbehandeld hout dat in weer en wind staat is volgens mij nooit een goed idee, ook niet als het om de binnenkant gaat.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Ik dacht zelf aan verbeterde Tungolie, daar wil ik mijn blokken de komende winter ook mee behandelen.
http://www.hout-olie.nl/contents/nl/d330_houtolie.html
Antwoord
Zelf heb ik de binnen kant nog kaalhoutHuh , de enige geldige reden hiervoor is dat ook ik niet weet wat je er het beste in kunt gieten en of je er uberhaubt wel iets in moet gieten. De eerste halve meter staat aan de binnenkant dik in de lak om op trekkend vocht tegen te gaan Smile
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Vooral de voet lijkt me inderdaad belangrijk om te doen. Ik vraag me af hoe ver je echt komt, om de rest ook te doen. Je kunt niet zien wat je wel of niet geraakt hebt. Of je moet hem natuurlijk even in de lengte doorzagen Tongue

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord