Waardering:
  • 8 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Soms zit het mee en soms ?
Ik ben jaloers op die machine van jou! Daar kun je mooie dingen mee doen. Het ziet er uit als een uit de hand gelopen hobby, of heb je het nodig voor je werk?

In 2005 heb ik mijn cirkelzaag, afkortzaag en werkbank verkocht, en moet het nu helaas doen met een cirkelzaag op 220, en die werkbank heb ik gelukkig weer terug. Maar gelukkig is de bandschuurmachine een van mijn belangrijkste "wapens" in de werkplaats.

Je hebt het over een lijmkam tussen de verschillende delen, maar bedoel je misschien een losse veer, van multiplex bijvoorbeeld?

Voor de mensen die niet zo'n werkplaats met machines hebben, met (elektrisch) handgereedschap kom je ook een heel eind!Smile

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
+1 voor Popeye

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Het is niet echt uit de hand gelopen maar een hobby is het welTongue .

Ik ben op gegroeid in en om een timmerfabriek dus heb al jong een deel van de mogelijkheden en onmogelijkheden van machienes ondekt Big Grin
Ik hobby nu al meer als 30 jaar en heb kayak's , cedarhouten kano's, meerder scheeps betimmeringen, kasten, tafels, keukens en weet ik al niet meer gebouwdHuh
Door de jaren heen verzammel je steeds meer gereedschap met verschillende gebruiks mogelijkheden, de zaagtafel, vlak en vandikte bank en staande frees die ik had heb ik 2 jaar terug ingeruild voor deze machiene dit om een wat ruimte te besparen en een wat stabielere maschiene te hebben.Big Grin

De bedoelde lijmkam is een soort vingerlas die aan weerszijnden in het hout gefreesd word hierdoor vergroot je je lijm opervlak met meer dan 50% en willen de delen tijdens het verlijmen niet meet inderling verschuiven.

Neemt niet weg dat je met al deze mooie apperatuur niets kunt als je niet met hout kunt omgaan en dus moet je de basis beginselen van hoe iets te maken niet uit het oog verliezen en dan is deze maschiene een mooi hulp middelSmile

Het grote voordeel is voor mij dat dit mijn zeil hobby betaalbaar blijft, niemand word er blij van als je een nieuw roer of zwaard moet kopen de holle mast die ik heb http://zeeschouw-hereditas.jouwweb.nl/on...mast-maken was er niet gekomen als ik het niet zelf had kunnen maken enz , een goed stuk gereedschap verdiend zich dus terug als je het goed gebruiktBig Grin

Het enige nadeel is dat je wel wat ruimte moet hebbenConfused, maar een standaard garage volstaat al.
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
(15-02-2014, 17:14)hereditas schreef: Ik hobby nu al meer als 30 jaar en heb kayak's , cedarhouten kano's, meerder scheeps betimmeringen, kasten, tafels, keukens en weet ik al niet meer gebouwdHuh
Mooier werk is er toch niet!

(15-02-2014, 17:14)hereditas schreef: De bedoelde lijmkam is een soort vingerlas die aan weerszijnden in het hout gefreesd word hierdoor vergroot je je lijm opervlak met meer dan 50% en willen de delen tijdens het verlijmen niet meet inderling verschuiven.
Was ik inmiddels al achter, en hoe die las heet weet ik ook niet.

(15-02-2014, 17:14)hereditas schreef: de holle mast die ik heb http://zeeschouw-hereditas.jouwweb.nl/on...mast-maken was er niet gekomen als ik het niet zelf had kunnen maken enz ,
Ik was het vergeten, maar had de fotoreportage volgens mij al een keer gezien. Knap stukje werk. Met dat oregon pine ook nog niet echt goedkoop denk ik. Wordt de holte in de mast helemaal opgevuld door de pvc-buis, of is het echt een holle mast?

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
Antwoord
Een echt mooi stuk hout is nooit goedkoop Confused , ik had een balk van 30 x 10 cm en dan 11 meter 70 lang en was volgens mij rond de 1200 euro kwijt Dodgy . Om de mast op deze mannier hol te kunnen maken had ik nog een frees maschiene nodig ( marktplaats ) en moest ik frezen laten maken onder een hoek van 22,5 C met lijm kam.
Al met al een enorme kosten post , maar voor de helft van wat een gekochte holle mast mij zou gaan kosten Big Grin.

Verder is de mast echt hol de wanddikte van de mast is 3,5 cm . Het hout word eerst verjongd en vervolgens gefreesd, hierdoor krijg je rondom een gelijk matige wand dikte alleen de bovenste anderhalf tot een meter is massief omdat daar de mast daar zo dun word dat het elkaar op sluitTongue
Hou de goede kant boven
Antwoord
Dan was je een stuk duurder uit dan ik, en bovendien heb je het jezelf niet makkelijk gemaakt met die holle mast. Een "huzarenstukje!"
Bij de gegevens van je schip zie ik dat de hoogte 10.80 m is, en ik zie de mast op het kajuitdak staan. Had je dan niet een heel stuk (duur) hout over bij een balklengte van 11.70?

Volgens mij heb ik iets van tussen de 150 en 200 euro betaald bij de de Drentse fijnhouthandel voor een paar douglas-balken waar ik mast en giek uit gehaald heb.

Groet Jack.
Antwoord
Het is een keuze die je maakt, ik wou een holle mast en om die van douglass te maken is niet verstandig i.v.m. de onregelmatige struktuur van het hout en de voor komende knoesten, dus gebruikje een fijn draadig knoest vrij stuk Oregon Pine.

Om een balk te vinden die voldoende lengte heeft en zo gezaagd is dat je er kwartiers gezaagde deeltjes uit kunt halen valt zeker niet mee, als je dan eindelijk die balk na 5 maanden wachten kunt krijgen dan neem je die 150 cm extra lengte voor lief.Tongue

Van het lange rest hout ( dat was er ook ) heb ik een nieuwe mast en giek gemaakt voor een flits van een vriend van ons, van het korte deel heb ik pikhaak stokjes, vlagemast en andere leukigheden van gemaakt, oja en ik heb ook een hout kachel dus wat er dan nog overblijft, maar dat is dan wel weer duur stoken. Tongue

Maar ik ben het met je eens dat een mooi stuk douglas goedkoper is ook al is dat ook niet altijd gemakelijk te vinden, echter weegt mijn mast maar 60 % van de orginele mast en dat maakt het maststrijken een stuk gemakkelijker, de gewichts besparing heeft ook voor delen met het op en af halen van de mast in het voor en najaar, maar uit eindelijk was het te doen om de zeil eigenschappen te verbeteren en dat is zeker geluktBig Grin

Dus al met al vond ik het de inverstering meer dan waard
Hou de goede kant boven
Antwoord
Ik wil forumleden die eventueel zelf een mast willen maken, een goedkoper en makkelijker alternatief laten zien, want zoals jij het hebt gedaan lukt waarschijnlijk niemand op het forum.
Als je een ruimte hebt die lang genoeg is, en je kunt het opbrengen om een beetje nauwkeurig te werken is het zelf maken van een mast best te doen, en een leuke klus. Vanuit een vierkante uitgangspositie een mast of giek maken is veel makkelijker dan wanneer je je hout al min of meer rond is. Op de vierkante balk kun je eerst de voet en de hommer goed aftekenen, en daarna de verjonging van mast en punt. Van daaruit naar achthoekig, en hij is al zowat rond.

Groet, Jack.
Antwoord
Het wordt al wat zo te zien !!

Voor een schip zonder haven is geen enkele wind de juiste.
Antwoord
ik ben zeer onder de indruk, puik werkBig Grin
Hou de goede kant boven
Antwoord
Wow, mooi hoor.
Antwoord
Da's heel "andere koek" dan mijn prinswerk!Big Grin

Groet, Jack.
Antwoord
Schitterend Jan. Je bent zeker niet in te huren???
Hobbyzeilers, genieters. Eigenaren van de Grundel "Jomanique".

www.grundeljomanique.blogspot.nl
Antwoord
Nice!!
Antwoord
Mooi!

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Ik ben te huren maar daar heb je niet zoveel aan.
Een vriend van mij is druk ermee bezig.
Ik mag zeggen het wordt erg mooi.
Voor een schip zonder haven is geen enkele wind de juiste.
Antwoord
(05-03-2014, 22:15)Jan schreef: Ik ben te huren maar daar heb je niet zoveel aan.
Een vriend van mij is druk ermee bezig.
Ik mag zeggen het wordt erg mooi.

Je bent goed in het kiezen van de juiste vrienden!Big Grin

Groet, Jack.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)