This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schouwen van Jonkerpaans (Dordrecht)
Helaas is het niet heel veel maar ik kreeg via de mail een foto van 2 schouwen in aanbouw op de Jonkerpaans werf. Dit wil ik jullie niet onthouden.

Antwoord
Mijn bron heeft de smaak te pakken, ik kreeg zojuist twee exta foto's van hem.

Antwoord
Gaaf!
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Gewoon in de open lucht gebouwd!

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Dat laatste is niet altijd correct, zie de bouwfoto's van Bolster (dit is 15 jaar later overigens):

Antwoord
Van het Stamboek SSRP kreeg ik nog een mooie tekening. Deze schouw lijkt sterk op de onze, de ramen en de kajuit zijn iets anders maar voor de rest is deze vrijwel identiek. Dit is de Vrouwe Petronella.

Antwoord
Op de site van het Stamboek verschijnt binnenkort een stukje historie van de Jonkerpaans werf. Van mijn bron (Maarten Noordhoff) kreeg ik nog een paar foto's:

Antwoord
Heb jij een idee waar die werf gezeten heeft?

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Dan zou ik moeten vooruitlopen op het verhaal van Jan Eissens van de SSRP. Hij heeft dat volgens mij netjes uitgezocht en is bezig met een pagina over de werf die binnenkort wordt gepubliceerd op de site van de SSRP. Tip: Google eens op Jonkerpaans werf, bij mij komt het concept als eerste hit in de lijst te staan Smile
Antwoord
Ik had al zo iets gevonden via google in het kadaster. Maar bij deze bevestigd Wink

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
http://www.ssrp.nl/netwerk/werven/scheep...-dordrecht
Volgens mij staat het nu gewoon online: de gedeeltelijke historie van de scheepswerf Jonkerpaans te Dordrecht. Geschreven en bijeengezocht door Jan Eissens van de SSRP en met bijdragen van de (mede)ontwerper en eerste eigenaar van Bolster.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)