This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 14 stemmen - gemiddelde waardering is 3.07
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wedstrijdzeilen???
Om even in te komen in dit nieuwe topic ben ik benieuwd of er forumleden zijn die met hun schip ook wedstrijdzeilen of zouden willen wedstrijdzeilen? En zo ja, Welke wedstrijden er worden gevaren?

Zelf zal ik aftrappen:

Dit jaar hebben we voor het eerst aan een wedstrijd meegedaan. Dit was het open Nederlands kampioenschap voor B en C klasse in Monnickendam. Uitkomend in de open klasse was het vooral eens kijken hoe dat nou moet, dat wedstrijdzeilen. Starten is al een kunst op zich hebben we gemerkt.

Uiteindelijk hebben we veel plezier gehad en een hoop geleerd van andere deelnemers. Het viel ons echter wel op dat we het kleinste scheepje in de historische haven waren. De Goed Beschouwd meet 8 meter over de stevens en om ons heen lagen alleen maar grotere schepen. Uitkijkend over al die schepen vroegen we ons toch af waar alle andere schouwen, grundels, bollen en schokkers van ons formaat toch waren.

We zitten er nu aan te denken om de Goed Beschouwd te laten meten en komend jaar aan verschillende wedstrijden mee te doen zoals de Deltaweek en het NK.
Antwoord
Wij hebben dit jaar voor het eerst gezeild met de Ostara.
Daar moet nog het nodige aan gebeuren, en we zijn nog aan het ontdekken hoe bepaalde dingen het handigst gaan, of dat er iets aangepast moet worden aan het tuig.

Opzich lijkt het mij wel leuk om een keer een wedstrijdje te zeilen. Dit zal geen officiële wedstrijd worden, wij hebben geen meetbrief, en ook niet de motivatie om dat te gaan regelen.
Wij (vooral ik) hou wel van een potje zeilen, maar meer gewoon van A naar B, of waar de wind ons brengt.

Ellen (ook hier op het forum) is eigenaar van de andere helft van de Ostara, zij vind het allemaal wel leuk, maar wedstrijd zeilen... Laat maar.
Met zn 2en de Ostara zeilen is wel te doen, maar voor een wedstrijd niet handig.

Dus: Als we eens besluiten om mee te doen, moeten we watbemanning regelen.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Wedstrijd zeilen doen we 1 a 2 keer per jaar, on gemeten wel te verstaan want de meetbrief dateerde nog uit 1994 . We doen de wedstrijden mee van de vsrp zomer reünie en oudega in Friesland, andere regionale wedstrijden zijn er niet zoveel in het noorden. Het leuke van het wedstrijd zeilen is dat je je goed Leert kennen en daarmee je boot voor de volgende keer weer iets sneller door het water kunt laten gaan al dan niet met wat aan toepassingen in de zeil trim.
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Het lijkt me wel leuk om de prestaties van de "Aimée" eens te meten met enigszins vergelijkbare platbodems. Wanneer ik af en toe min of meer gelijk op voer met andere schepen, kreeg ik de indruk dat de Aimée een snel schip is. Waarschijnlijk doordat het schip vrij licht is (hout/epoxy en circa 3 ton) met veel gewicht onderin (kiel en ballast) Wel heb ik het idee dat ik snel moet reven; de wind is gauw te sterk.
Het lukt me goed om alleen te zeilen, maar met een wedstrijdje is een goeie fokkemaat nooit weg natuurlijk.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Wedstrijdzeilen is heel leerzaam, leuk, en gezellig.
Er zijn altijd te kort wedstrijden voor mij gevoel daar ik om het weekeinde werk valt er uiteraard het een en het ander af.
Normaal begint het seizoen voor ons bij de Highlander cup op de Vlietlanden (bij Leiden) heel gezellig wel kleinschalig. Dit jaar gaat dit niet lukken ivm werk en we gaan naar Sail Giethoorn
In de zomer de VSRP-zomerreunie en in het najaar of de Rond/plat Kaag of Westeinder dit ligt aan mijn werk.
Daarnaast soms een wedstrijdje met een scherp Tupperware jacht sla ik uiteraard niet af.
En niet te vergeten probeer ik al 2 jaar een wedstrijdje in het noorden mee te varen maar op een of andere wijze lukt dat tot nu toe nog niet echt (dit jaar uiteraard weer proberen).Tongue
Voor een schip zonder haven is geen enkele wind de juiste.
Antwoord
Jack

Als je wilt wedtrijd zeilen kan ik je zeker de wedstrijden bij Oudega aanraden een leuk evenement op klein water, hierdoor worden zowel je zeil kunsten je boot en je wendbaarheid ( daar verlies ik het Confused) op de proef gesteld, af gelopen jaar deden er 2 stalen en 2 houten jollen mee dus mogelijkheden genoeg om te vergelijkenSmile. Vanuit Hoogeveen 2 dagen varen, en dat is voor de afstanden die jij afllegd een peuleschilletjeBig Grin.
Kijk maar eens op www.rondenplat.nl , de inschrijvingen starten meestal in Mei ,Juni
Hou de goede kant boven
Antwoord
Bedankt voor de tip @hereditas, ik hou het in de gaten.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
Antwoord
Ik zelf wil ook wel wat gaan proberen wedstrijd te zeilen. Afgelopen jaar meegedaan met 2 waarvan 1 op laatste moment afgelast wedstrijden vanuit lemmer. Deze zijn van de zeilvereniging de zevenwolden. Dit jaar wil ik een paar wedstrijden in het noorden op binnenwater proberen. Oudega lijkt mij leuk (heeft iemand al een idee welk weekend dat is), heegh heeft ook een wedstrijd in het laatste weekend van augustus (lange baan) welke gezellig schijnt te zijn. En dan natuurlijk de vsrp wedstrijd. Welke ik ga doen weet ik nog niet. E.a. ook afhankelijk wanneer ik extra bemanning kan regelen en vakantie natuurlijk.

Is het een idee om ergens op het forum de bekende wedstrijden met datum te melden. Het is soms lastig zoeken op internet.
Antwoord
Hallo Puster

De wedstrijden in oudega zijn als het goed is het derde weekend van augustus, zodra de de datum online komt zal ik dit op het forum meldenSmile
Hou de goede kant boven
Antwoord
Wedstijd data voor Oudega zijn inmiddels bekend en wel op 23 en 24 Augustus verdere info volgd tzt op de site www.rondenplat.nl Big Grin
Hou de goede kant boven
Antwoord
Ik heb net even filmpjes en foto's gekeken van de wedstrijden van vorig jaar. Ik zie daar een stelletje fanatieke Friesen de boeien uit het water varen!Sad Ik zie me daar als Drent nog niet tussen met mijn staverse jolletje. Ik had het idee dat het een "wedstrijd" zou zijn tussen een paar zeilende recreanten, maar dit is het serieuzere werk! Ondanks dat wil ik wel proberen er te zijn.

Groet, Jack.
Antwoord
Zo vreselijk fanatiek is het echt niet, er is een leuk sportieve competitie gaande tussen de klassen onderling Smile . Je moet gewoon een keer de stap wagen, want je zult zien dat het ongeloofelijk leuk is om je te meten met je collega watersportersTongue
Hou de goede kant boven
Antwoord
(06-02-2014, 10:34)hereditas schreef: Zo vreselijk fanatiek is het echt niet, er is een leuk sportieve competitie gaande tussen de klassen onderling Smile . Je moet gewoon een keer de stap wagen, want je zult zien dat het ongeloofelijk leuk is om je te meten met je collega watersportersTongue

Ik heb geen idee hoe het gaat met zulke evenementen. Starten die verschillende klassen (kort) na elkaar, en varen ze dan tegelijkertijd op het meer of vaart alles helemaal afzonderlijk? Het leek me af en toe nog al vol op het water, en het meer is niet zo groot.
En hoe gaat de start eigenlijk? Er werd twee keer een geluidssignaal gegeven bij de start.

Niet fanatiek? Ik zag anders wel een paar - naar mijn mening - overtuigde tjotters/Friesche jachten met scherp gesneden zeilen. Die zagen er niet uit dat ze kwamen voor een 3e plaats.Big Grin

Groet, Jack.
Antwoord
Jack

Je hebt gelijk dat een deel fanatiek vaart, dat is de hout vloot de wedstrijden in Oudega tellen mee voor de competitie die zij varen vandaar dat dat er heel strak aan toe gaat. Nu is het wel zo dat die dingen zo wie zo snoei hard gaan dus het ziet er al snel fanatiek uit.

Wij starten meestal in klasse 2 schouwen en jollen, de start zelf is een standaard start en er word om de 5 minuten gestart dus iedereen vaart door elkaar dus gezellig druk op het water en toch al je een keer zeilt heb je er weinig last vanBig Grin

Start procedure
Waarschuwingssein 10 min sein = 2 hoorn signalen

Voorbereidingssein 5 min sein = 1 hoorn signaal + vlag p en klasse bord op start schip

Startsein = 1 hoorn signaal + strijken van vlag p

Bij de start is het handig een horloge om te hebben zodat je een beetje mee kunt kijken wanneer je het volgende sein kunt verwachten.
Het start sein is tegelijk weer het voorbereidingssein voor de volgende klasse, het ziet er wat rommeling uit maar als je het een keer gedaan hebt valt het erg mee Tongue
Hou de goede kant boven
Antwoord
Wij zeilen/jagen gemiddeld 13 wedstrijden per jaar. De meeste wedstrijden worden georganiseerd door het Westlander Schippers Collectief en door Zeilvaart Warmond. We varen hier is 3 verschillende klasse. Komend seizoen ga ik met mijn westlander voor het eerst meedoen. Wij starten denk ik in de C.
Antwoord
Ik vind het jammer dat er steeds minder platbodems actief meedoen met verschillende wedstrijden. Vooral in Zeeland en Zuid-Holland zijn er een aantal klassieke wedstrijden te varen.

Deltaweekend op de Oosterschelde, Van Loon Hardzeildagen op het Veerse Meer, Blue Peter Hardzeildagen op de Grevelingen, Rondje Tiengemeten op het Haringvliet.

Natuurlijk zijn er ook nog diverse mooie wedstrijden op het IJsselmeer zoals de Flevoland en de Y toren.

Echt een aanrader om je schip te leren kennen, gewoon inschrijven en je stinkende best doen!
Antwoord
Ik vaar geen wedstrijden met ons schip, omdat het lompzwaar gebouwd is en ook nog eens te weinig voorzeil heeft. Kansloos dus. Wel vaar ik al ruim 30 jaar klipperrace en vroeger ook jaren lang de beurtveer.
De laatste jaren heb ik nog wel de waddenrace gedaan als navigator V2.0 op de La Boheme. Dat is pas leuk! zo extreem veel variabele factoren. Diverse laptops op tafel met quicktide, KNMI gribfiles, AIS etc.
Dat zeilen lukt vanzelf wel en kan iedereen.Wink
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
En de rond en plat wedstrijden op de Westeinder.
Komen ook veel westlanders op af trouwens

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(01-03-2017, 18:41)Eddy Keijzers schreef: En de rond en plat wedstrijden op de Westeinder.
Komen ook veel westlanders op af trouwens

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer

Daar wouden wij afelopen keer aan mee doen, maar helaas vanwege motorpech niet gelukt. Hoorde van andere westalnder schippers positieve berichten. Dus hopelijk kunnen we de volgende keer mee doen  Smile
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)