Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 7 stemmen - gemiddelde waardering is 2.29
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Winter klussen: Lieren
#1
Wij hebben er nog een extra klusje bij.
Als strijk lier voor de mast hadden we een zgn "hooiberg lier", zo een met een wormwiel.
Fijn ding, kun je niets fout mee doen, je moet alleen altijd slingeren, omhoog of omlaag.
Voor 1 omwenteling op de trommel 30 slagen met de slinger...

Helaas zijn lieren met een jaagwiel op een rondsel as met 1 klein tandwiel, vrijloop en remband nogal aan de prijs.
Laatst konden we er 1 bij Strikwerda ophalen, voor het schone bedrag van 375,-.
Daar moest nog wat aan gedaan worden, dus dat werd dan weer duurder (die prijs hebben we nog niet gehoord).

Maar: ineens kwam ik op marktplaats een lier tegen voor een paar tientjes.
Geen vrijloop en remband, maar wel van het type dat wij graag willen hebben.
Vertraging van ongeveer 3:1, voor onze mast dus prima!

Dus: Wij gingen op 24 december even op en neer naar Surhústerfean. Ding ingeladen (ZWAAR!) afgerekend en weer terug naar huis.
Vermoedelijk komt hij van een bruggetje of sluisje, en heeft deze op z'n kop gemonteerd gezeten, aangezien de pal aan de onderkant tegen het pal wiel zat.
Ik denk dat deze de afgelopen jaren als decoratie gediend heeft, de man had ook een boldertje staan, waar op zelfde decoratieve manier het jaartal 1907 op geschilderd was.
Leuk klusje: Pal verplaatsen, hefboompje aan de pal maken, montagevoet maken het hele spul weer netjes schilderen etc.
Ondertussen zijn we al aan de 2e laag primer begonnen.

[Afbeelding: 1526519_226151584232512_1199492580_n.jpg]
[Afbeelding: 1512772_226247080889629_607703651_n.jpg]
[Afbeelding: 1524631_226797957501208_1018195534_n.jpg]
[Afbeelding: 1531852_227529434094727_19979134_n.jpg]
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#2
Mooi liertje, [jaloers aan] zo één wilde ik ook [jaloers uit] maar ik ben nu dik tevreden met mij zware trailerlier Smile

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#3
Dus rijd je onderweg naar ( we houden het Nederlands ) Surhuisterveen bij mij bijna de sponningen uit de deur en kom je niet aan voor een bakkieHuh , lekker is dat
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
#4
Ik heb er (serieus) wel aan gedacht, maar dan gaat het "effe" heen en weer niet meer op, we hadden een vrij bezig programma...
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#5
Een trailer lier is net zo handig als deze, alleen iets minder traditioneel Tongue
Het is in iedergeval al snel handiger dan een hooiberg lier, hoewel het hoge hufterproof gehalte van die dingen ook wel interresant is.

Maargoed, dit soort lieren vind je niet vaak in redelijke staat voor een redelijke prijs, laat staan van schattig formaat.
Redelijk is al snel een paar honderd euro... Er staat er nog een in Vinkeveen (bij Bootaccesoires Vinkeveen), maar die is te groot, en heeft iets te veel liefde nodig.

Ogen en oren open houden, dan kom je altijd tegen wat je zoekt. Vooral niet te hard zoeken. Wink
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#6
Mooi liertje Smile
Antwoord
#7
(30-12-2013, 20:57)Pylk schreef: Mooi liertje, [jaloers aan] zo één wilde ik ook [jaloers uit] maar ik ben nu dik tevreden met mij zware trailerlier Smile

*kuch*

Als paddestoelen uit de grond!

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-e...ousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-e...ousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-e...ousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-e...ousPage=lr
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#8
Zulke lieren zijn natuurlijk prachtig op een grote platbodem, maar op mijn 7 meter jol veel te groot. Nu doe ik dat nog altijd met de grootschoot, maar bij het opzetten van de mast heb ik daar behoorlijk kracht voor nodig. Af en toe zie ik dan dit voorbij komen. (Je word toch een daggie ouder hé) Heeft iemand op het forum daar misschien ook ervaring mee?

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#9
Hallo Jack

Ik heb een zeeschouw van dik 9 meter gezien die het met een electro trailerlier deed, hij had hem onder deks geplaatst en het was volgens de eigenaar was hier zeer over te spreken.Smile
Deze lieren zijn in veel sterktes te krijgen dus zul je eerst uitmoeten volgelen hoe zwaar de lier moet zijnHuh

Belangrijk is dat de bekabeling voldoende dik is en je je motor laat lopen tijdens het gebruik
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
#10
(31-12-2013, 0:12)Ferry schreef: *kuch*

Als paddestoelen uit de grond!

@ Ferry: Dat ziet er allemaal mooi uit, maar mijn voordek is gewoon te klein voorAngry onze schouw is maar zeven-en-een-halve meterSad
@Popeye: Dat probleem heb ik dus ook: je wilt mooi maar het moet ook praktisch zijn. Ik heb een stuk H profiel op mijn dek gezet met daarop een stevig trailerliertje, vervolgens heb ik daar een mooi kapje opgemaakt om het nog wat te laten lijkenTongue Het voldoet me overigens prima, met het grootschoot als takel kostte het me behoorlijk kracht, nu draai ik me lam, maar het is wel een stuk lichter om de mast te zetten.
[Afbeelding: zeeschouw15c.jpg]

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#11
@Pylk:
En daar gaat het om.
Leuk als het wat traditioneler kan, maar het moet vooral ook werkbaar zijn.

Overigens: Als je naar de foto's van de Bolster kijkt, heeft die ook niet veel ruimte op het voordek, en staat daar toch wel een enorme lier op, ik denk dat die groter is dan de onze, en wij vonden die al een beetje groot Tongue

Maargoed: Er stond een vetus anker lier op, voor een anker met ketting. Wij gebruiken gewoon een lijn. De verhaalklos op die lier... Tja, geen idee wat ik er mee moest.
Criterium voor een nieuwe lier was: Hij mag niet meer oppverlakte op het dek innemen dan de vetus lier.

De Hooiberglier was lxb net zo groot als de vetus lier, met zn verhaalklos, en deze lier ook. Alleen is deze net een beetje hoger.

@Popeye:
met "Dit" bedoel je dit soort lieren?
En met ervaring bedoel je op onze platbodems?
Wij hadden het strijken ook via een talie / de grootschoot, en was ook zwaar bij het zetten van de mast, daarom kozen wij voor een lier. Eerst de hooiberg lier, waarmee je je kapot slingert vanwege de grote vertraging. Met deze lier zal dat net even anders zijn vanwege de gerinere vertraging.
Het moet alleen wel op je voordek passen, en niet in de weg staan.
Gemiddeld wordt een voordek vaker gebruikt voor het aanleggen en afvaren, of optuigen van het schip. Als je dan steeds over zo'n lier struikelt...

Misschien even de lieren discussie afsplitsen naar een nieuw topic?
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#12
De ruimte op ons voordek is inderdaad beperkt. Lier, bokkepoot, fokkeboom, ankerkluis, los anker en op de kajuit nog een overloop maakt de bewegingsruimte redelijk beperkt. Maar ja, op het voordek ben je toch alleen maar als je daar ook iets te zoeken hebt. Als we zoals in Schier x lagen dik liggen klappen we meestal de fokkeboom om (op de kajuit) en de bokkepoot omhoog tegen de mast. Dat blijkt in de praktijk geen problemen op te leveren. En afstappen vanaf de punt kunnen we toch niet met goed fatsoen, dus daar hebben we de ruimte niet voor nodig.

--> Lieren naar nieuw topic.
Antwoord
#13
Smile 
Waar Pylk zijn liertje staat zit bij mij een luik, en daar kan ik net mooi omheen lopen zonder over van alles en nog wat te struikelen, en dat houd ik graag zo. De eerste keer dat ik de mast omhoog zette heb ik trouwens met een trailerliertje gedaan, en bij de eerste keer strijken ging dat meteen fout. (gebroken mast) Lag niet aan het liertje maar aan mij.
Met dit soort lieren bedoelde ik een elektrische lier, en die lichtste lijkt mij al gauw sterk genoeg. (1600 kg) Die kan ik gewoon vasthaken op de botteloef of aan een oog dat in de kiel, net boven het voordek zit. Als ik de vertraging zo zie, is de hele operatie goed beheersbaar, en voor het geld hoef je het ook niet te laten. Na gebruik kan hij zo opgeborgen worden in de "machinekamer".
En doordat hij los is, is hij nog multifunctioneel ook.Smile

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#14
Herditas heeft toch een electrische lier?
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#15
Nee ik heb een bronzen vallier op de kop getikt een paar naar terug, werkt perfect ik had daar voor een hooiberg liertje. Iemand bij ons in de buurt heeft het elektrisch en die is hier over zeer te spreken
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
#16
Alle lieren ten spijt zit er bij mij een elektrische (zoals op de voorkant van landrovers) op het voordek met een houten kistje erom heen. Vanuit mijn vorige boot (handmatig met de groot schoot) dacht ik eerst wat een onnodige luxe. Maar naar veelvuldig gebruik ben ik er zeer blij mee. Wel opletten met het omhoog zetten want de lier trekt altijd door Smile. Dus ben uiteindelijk gezwicht (en heb hem dus niet verwijderd) voor functioneel met een mooi houten kistje erom heen.
Antwoord
#17
En klaar!

[Afbeelding: 1504556_230444720469865_1938374056_n.jpg]
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#18
(05-01-2014, 21:33)Ferry schreef: En klaar!

[Afbeelding: 1504556_230444720469865_1938374056_n.jpg]

Misschien nog een kapje er op? Ter bescherming tegen weer ende wind?
Antwoord
#19
nee, een zekere zeilenmaker gaat er een tentje voor maken Tongue deze lier gaat kamperen.

Deze kan wel wat weer ende wind hebben. Dergelijke lieren hebben we op de skûtsjes ook in weer ende wind staan.

Na een retour Akkrum - Amsterdam, Maert 2013. (een week nadat ik deze lier grondig gesmeerd had...)

[Afbeelding: 1551628_701187503238220_1732384187_n.jpg]
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#20
Ik ben toch voor goedkoop en zeker gegaan. 
De bootlier had ik al, en het 4 cm dik multiplex is van een oude salontafel waar ik in de loop der tijd steeds weer een stukje van gebruikt heb. Ik heb alleen een paar koppelmoeren met bouten gekocht.
[Afbeelding: pygcp.jpg]
[Afbeelding: 2hrmyz9.jpg]
Ik ga het hout nog even netjes zwart verven.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#21
Goede oplossing.
Het is demontabel neem ik aan?
Dan ben je gelijk van roest vorming af
Draai je nog twee boutjes in de gaten als je het niet gebruikt? Dan blijft je schroefdraad mooi schoon en roest vrij.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#22
(12-05-2015, 16:49)Eddy Keijzers schreef: Goede oplossing.
Het is demontabel neem ik aan?
Dan ben je gelijk van roest vorming af
Draai je nog twee boutjes in de gaten als je het niet gebruikt? Dan blijft je schroefdraad mooi schoon en roest vrij.

Je slaat de bout eh.........., spijker op zijn kop. Gewoon twee boutjes erin als de lier niet gebruikt wordt, en monteren met twee bouten wanneer de mast omhoog moet. Mast laten zakken blijf ik waarschijnlijk gewoon met de grootschoot doen. Is goed te doen en lijkt mij zekerder.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#23
Is denk ik ook de beste oplossing, op de schoot heb je de controle volledig in je hand liggen/glijden
9m Huitema Aphrodite
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)