Wij hebben er nog een extra klusje bij.
Als strijk lier voor de mast hadden we een zgn "hooiberg lier", zo een met een wormwiel.
Fijn ding, kun je niets fout mee doen, je moet alleen altijd slingeren, omhoog of omlaag.
Voor 1 omwenteling op de trommel 30 slagen met de slinger...
Helaas zijn lieren met een jaagwiel op een rondsel as met 1 klein tandwiel, vrijloop en remband nogal aan de prijs.
Laatst konden we er 1 bij Strikwerda ophalen, voor het schone bedrag van 375,-.
Daar moest nog wat aan gedaan worden, dus dat werd dan weer duurder (die prijs hebben we nog niet gehoord).
Maar: ineens kwam ik op marktplaats een lier tegen voor een paar tientjes.
Geen vrijloop en remband, maar wel van het type dat wij graag willen hebben.
Vertraging van ongeveer 3:1, voor onze mast dus prima!
Dus: Wij gingen op 24 december even op en neer naar Surhústerfean. Ding ingeladen (ZWAAR!) afgerekend en weer terug naar huis.
Vermoedelijk komt hij van een bruggetje of sluisje, en heeft deze op z'n kop gemonteerd gezeten, aangezien de pal aan de onderkant tegen het pal wiel zat.
Ik denk dat deze de afgelopen jaren als decoratie gediend heeft, de man had ook een boldertje staan, waar op zelfde decoratieve manier het jaartal 1907 op geschilderd was.
Leuk klusje: Pal verplaatsen, hefboompje aan de pal maken, montagevoet maken het hele spul weer netjes schilderen etc.
Ondertussen zijn we al aan de 2e laag primer begonnen.
Als strijk lier voor de mast hadden we een zgn "hooiberg lier", zo een met een wormwiel.
Fijn ding, kun je niets fout mee doen, je moet alleen altijd slingeren, omhoog of omlaag.
Voor 1 omwenteling op de trommel 30 slagen met de slinger...
Helaas zijn lieren met een jaagwiel op een rondsel as met 1 klein tandwiel, vrijloop en remband nogal aan de prijs.
Laatst konden we er 1 bij Strikwerda ophalen, voor het schone bedrag van 375,-.
Daar moest nog wat aan gedaan worden, dus dat werd dan weer duurder (die prijs hebben we nog niet gehoord).
Maar: ineens kwam ik op marktplaats een lier tegen voor een paar tientjes.
Geen vrijloop en remband, maar wel van het type dat wij graag willen hebben.
Vertraging van ongeveer 3:1, voor onze mast dus prima!
Dus: Wij gingen op 24 december even op en neer naar Surhústerfean. Ding ingeladen (ZWAAR!) afgerekend en weer terug naar huis.
Vermoedelijk komt hij van een bruggetje of sluisje, en heeft deze op z'n kop gemonteerd gezeten, aangezien de pal aan de onderkant tegen het pal wiel zat.
Ik denk dat deze de afgelopen jaren als decoratie gediend heeft, de man had ook een boldertje staan, waar op zelfde decoratieve manier het jaartal 1907 op geschilderd was.
Leuk klusje: Pal verplaatsen, hefboompje aan de pal maken, montagevoet maken het hele spul weer netjes schilderen etc.
Ondertussen zijn we al aan de 2e laag primer begonnen.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...
www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...
www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara