Waardering:
  • 3 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Luiken voor oa bakskisten
Wij gaan (onder andere...) beginnen aan de volgende klus, het maken van nieuwe luiken voor de bakskisten en motorluik.
De huidige luiken zijn gemaakt van multiplex, wat gebeitst is. (dus....) Je raad het al, deze zijn in lichte staat van ontbinding.

Nu ben ik wel een beetje handig met hout, maar om met teak ingelegde luiken te maken zie ik niet helemaal zitten.
We willen "effe snel" toonbaar en vrij van lekkage zijn.
Daarom denken we er over om wederom van multiplex, maar dan watervast de luiken te maken.
Afgewerkt met een hardhouten randje, en het geheel strak in de (2 componenten) lak.

Zijn er nog andere ideeën over?
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Dat is nou toevallig. Wij zitten met precies hetzelfde, ware het niet dat onze bakskisten niet rot zijn maar de hele kuip van hout is. Het gebruikte materiaal lijkt het meest op multiplex. Aangezien we een nieuwe kuip laten monteren binnenkort (zelflozend, staal) moeten ook de bankjes opnieuw worden voorzien van deksels. Of dat hout wordt of hout op een stalen klep weten we nog niet. Bij een bekende en gerenommeerde werf hebben we offerte laten doen voor ingelegd teak (ook op de vloer). Dat is een uiterst kostbare zaak, zowel materiaal als werk is kostbaar. Alternatieven waren daar ook niet betaalbaar. Zelf ben ik handig met computers en wat minder met hout dus wij willen dat laten doen zodat het resultaat ook om aan te zien is Wink . Als je wilt lakken is multiplex prima te doen. Als je niet wilt lakken zijn er andere mogelijkheden maar die zijn vaak duur omdat je in een beperkt assortiment hardhout terecht komt dat zich leent voor dit soort toepassingen. Dat ei moeten wij ook nog gaan leggen, maar eerst een timmerman/vrouw vinden die ons geschikt wil assisteren met dit werk voor een prijs die ons past.

Misschien dat er 'standaard' panelen in de handel zijn die met enige aanpassing pas zijn te maken voor dit doel. Als je iets van roosters / vakwerk wilt is hardhout toch wel aan te raden aangezien dat anders niet is te lakken/schuren. Dat hebben wij op ons polyester jachtje wel gemerkt.

Ik ga eens op zoek ...
Antwoord
Voor luiken worden verschillende houtsoorten gebruikt. Meestal is dit dark red meranti, vanwege de goede kwalitatieve eigenschappen. Als luiken een dusdanige afmeting hebben dat ze te zwaar worden om functioneel toe te passen, kan het lichtere, maar zeer duurzame Western Red Cedar gebruikt worden. Daar komt nog bij dat dit milieuvriendelijk hout is, dat niet uit tropische regenwouden gekapt wordt. Red Cedar is echter ook zachter hout, en daardoor gevoeliger voor beschadigingen door stoten, krassen, etc.

Meestal wordt gevraagd naar hardhout. De term 'hardhout' heeft vooral betrekking op de natuurlijke duurzaamheid; 'hardhout' hoeft overigens niet direct verband te houden met de hardheid van het hout.

De natuurlijke levensduur is de weerstand van het hout tegen aantasting door organismen (schimmels, bacteriën, insecten) als het geen speciale behandeling heeft ondergaan om die weerstand te vergroten. Houtsoorten worden ingedeeld in vijf duurzaamheidklassen: klasse 1 heeft onbehandeld de langste levensduur en klasse 5 de kortste.

De klasse-indeling geeft een aanwijzing voor het houtgedrag in contact met de grond. Wordt hout toegepast in een andere risicoklasse, dan kunnen de omstandigheden ertoe leiden dat het gedrag afwijkt van wat men op grond van deze klasse-indeling zou verwachten.
Klasse Loofhout Naaldhout
1 afzelia, azobé (in watercontact), bilinga, demerara groenhart, jarrah, mansonia, moabi, okan, padoek, pau amarelo, teak, walaba
1-2 afrormosia, iroko, kapur, merbau, robinia
2 azobé, bangkirai, basralocus, bossé, bubinga, cedrela, Europees eiken, karri, kastanje, kempas, louro vermelho, mahonie, sepetir, wengé taxus, western red cedar
2-3 Amerikaans wit eiken, kosipo, purperhart, sipo, tola branca
2-4 donkerrode meranti (dark red meranti)
3 cedrorana, danta, keruing, movingui, mutenye, niangon, noten, sapeli, tiama douglas fir, pitch pine
3-4 dibétou, krappa, lichtrode meranti (light red meranti), red balau agathis, grenen, lodgepole pine
4 Amerikaans rood eiken, avodiré, eyong, hickory, iepen, limba, mengkulang, okoumé Amerikaans grenen, Carolina pine, dennen, hemlock, southern pine, vuren, weymouth
4-5 ogea parana pine, radiata pine, sitka spruce
5 abachi, abura, baboen, berken, Europees beuken, essen, elzen, esdoorn, haagbeuken, fuma, ilomba, koto, linden, populieren, ramin sugi

(bron: centrum hout)
Antwoord
Toch nog even gezocht op Google en wat andere sites.
Er zijn allerlei mogelijkheden om ook kunststof / fineer achtige oplossingen te maken / laten maken. Materiaal is veelal onderhoudsvrij en kan ook als vervanging voor bijvoorbeeld een teak dek dienen. Een aantal aanbieders heeft ook een u vraagt wij draaien service met mallen. Bruynzeel heeft ook een heel assortiment multiplex met leuke motiefje. Niks inleggen van teak, gewoon een kant en klaar plaatje. Eventueel kun je dan nog een hardhouten randje er omheen zetten. Onderstaande zijn slechts een voorbeeld, er zijn veel meer aanbieders. Met geen van allen heb ik een band, noch ervaring.

http://www.tek-totaal.nl/Mogelijkheden/P...rvice.html
http://www.bruynzeelmultipanel.nl/index....&Itemid=24
Antwoord
Ondertussen waren wij ook al wat aan het verzinnen.
Bovenstaande gaan we mee nemen in de overweging.

Ons plan tot dusver:
Multiplex plaat (watervast) afgewerkt met een hardhouten randje, tegen de kopsekant van het multiplex.
Dat hardhouten randje kan ook een balkje zijn wat gelijk de waterkering is, dan wel een hoek uit het balkje gefreesd waar het multiplex in gelijmd wordt.
Zo voorkom je de-lamineren door inwatering bij beschadigingen langs de randen.
Het hele geheel dan lakken met een degelijke 2 componenten lak.
De vlonder in de kuip en het luik waar de schroefas / keerkoppeling onder zit werken we wellicht af met hardhouten strips oid.

Maar: We hebben nog niet ingekocht, dus wie weet wat we nog verzinnen.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
    Hoi

Ik heb het hele bakskist verhaal al gehad en heb het wel op gelost met ingelegd teak. Het vergd een beetje geduld maar dan kun je ook mooie resultaten bereiken, het uitgangs punt is wederom hechthout, van Bruinzeel ( zij geven 20 garantie dus mag je er van uit gaan dat het goed is ) hiervan heb ik de deksels gemaakt rekening houdend met de dikte van het later te plaatsen teak. De hecht hout deksels heb ik vervolgens 2 keer in de epoxy gezet, hierna heb ik van 5 mm dikke latjes 4,5 cm breed de inleg pas gemaakt waarna alles met ingedikte epoxy met afstand latjes op de deksel is geplakt. Als alle ge droogd is kun je het geheel schuren en schoon maken, daarna komt het minder leuke werk het kittenConfused de vol te spuiten openingen eerst voor smeren met hecht pruimer vol kitten en afstrijken 4 a 5 dagen laten staan i.v.m. krimp en dan de schuur machiene er weer op om alle overtollige kit te verwijderen. Bij het kitten plak ik zelf altijd het teak af met tape zodat ik met een plamuur mesje de kit kan afstrijken zonder dat ik al het hout er onder smeer.

Teak hout is duur, maar voor baks kisten en kleine luikjes heb je maar kleine stukjes nodig ,zelf heb ik dat op gelost door op marktplaats een oude tafel te kopen met een masief teakblad, hiervan heb ik tot nog toe alles kunnen maken en was de aanschaf van goed hechthout duurder als het teak.
Antwoord
Ik moet nog even kijken of ik het met teak ga doen, en of ik dat dan direct doe, of dat ik het zo maak dat ik de luiken makkelijk kan "ombouwen". Ik denk dat het het laatste wordt.
We willen alle luiken, ook de instap en de koekoek opknappen, en nog wat dingen aan de in timmering opknappen. Daarnaast willen we de winter zo kort mogelijk houden dit jaar. (afgelopen jaar hebben we 3 tochtjes gemaakt, waarvan 1 met de oude boot. de rest was klussen aan de Ostara Wink)

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Het is geen teak geworden. Daar zou met mijn kennis van houtbewerking iets te veel tijd en geld in gaan zitten.
We hebben gekozen voor niet te ingewikkeld maar wel fraai resultaat.

Het luik wat inmiddels in de kuipvloer ligt:
[Afbeelding: BCvUKMwCYAEOTFn.jpg]
Gemaakt van watervast multiplex, onder de plaat (waar het op de rand rust) een hardhouten rand, een hardhouten kruis ter versteviging en een hardhouten rand er om heen ter afwerking en watervastheid. Uiteraard alles verstek gezaagd. Dit alles met super water bestendige lijm verlijmd en geschroefd met RVS schroeven. Gelakt met 2 componenten lak, en een laagje 2 componenten lak met antislip poeder tegen het uitglijden.

De luiken op de bakskisten ga ik op de zelfde manier maken.

Voor de rest van de kuipvloer maken we dat eenvoudig en doeltreffend van (tuin) vlonder hout. Prima oplossing, snel en makkelijk te maken: [Afbeelding: BCv_AfLCIAAr3O8.jpg]
Gemaakt in 2 delen, voor de handzaamheid en het inspectiedeksel voor de schroef wat onder het bijna vierkante deel zit.

Het wrakhout wat nu nog de motorruimte afdichte, en de rest van de kuipvloer bedekte woog onderhand 3x zo zwaar van al het vocht wat er was ingetrokken. Blij dat dat er vanaf is, het knapt al gelijk weer een stuk op!

Ondertussen zijn we ook bezig met het opknappen van de deurtjes en het instapluik.
De laatste hebben we even bij een bevriende timmerman afgegeven, die heeft er weer een paar mooie stukjes hout in gelegd. lakken, afkitten klaar!
Verder heb ik een mooie koekoek op de kop getikt, die ik alleen nog af hoef te bouwen. (scharniertjes, glas, uitzetters en aflakken). Nog even en we kunnen weer varen!

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Dat zier er fraai uit. Al druk bezig voor het nieuwe seizoen zie ik. Op Bolster is het houtwerk vooralsnog onderwerp van sloop. Een vakman voor de betimmering is er nog niet. Wat we zien is het gestaag verschijnen van stalen delen, hoewel de progressie niet meevalt. Er is gelukkig wel progressie. De loods is inmiddels redelijk vol met andere platbodems en ook onze lasser is zich druk aan het inbouwen. Hout eruit, staal er in. Wij gaan vanaf eind februari maar eens bezig met schuren en lakken van het aanwezige hout (zwaarden, giek, mast, roer, helmhout) en het staal bijwerken. Heb je tenminste een beetje gevoel dat die eindeloze winter ten einde is en betere tijden er aan komen.
Antwoord
Tja, deze luiken etc zijn zaken die ik prima hier thuis in de schuur / achtertuin kan doen, en iedere avond een laagje lak smeren.
Aan boord moet nog het nodige aan de intimering gedaan worden, en natuurlijk de zwaarden.
Eerst gaan we zorgen dat we kunnen varen en de buiten kant klaar lijkt en vooral de ergste zaken (zoals de luiken die het motorruim sluiten) opgeknapt zijn. De deksels van de bakskisten gaan we wel aan beginnen, maar heeft geen spoed. Zien er niet fraai uit, maar zijn nog wel stevig en waterdicht. Tijdens het vaarseizoen (en daar na wellicht) gaan we dan door aan de binnenkant.
Oja, en de nieuwe strijklier voor de mast nog een beetje aanpassen, en een laadstroomverdeler tussen de accu's bouwen, en binnen het elektra definitief goed opknappen, zeilen passen en die testen... dit voorjaar voor de 1e keer echt optuigen etc etc... genoeg te doen, maar dat kan ook tijdens het varen. Dat gaan we vooral doen dit jaar Tongue

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Ondertussen zijn er wat luiken klaar. In ons optuig-album kun je het resultaat zien.

http://www.zeeschouwostara.nl/index.php/...=0&AG_MK=0

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
De timmerman is gevonden, het plan is gemaakt en de offerte is getekend. De luiken komen op het frame van staal (bankjes/bakskisten) en zullen worden gemaakt van multiplex met daarop een dunne laag teak. De vloer wordt gemaakt van multiplex met dezelfde dunne laag teak en bestaat uit twee luiken. Er komen dus geen stalen platen / traanplaat op de vloer.
Antwoord
Ben benieuwd naar het resultaat!
Wij hadden ook een traanplaat (aluminium) overwogen voor boven de schroefas / keerkoppeling, waar nu het luik op bovenstaande foto's op ligt. Blij dat we voor hout gekozen hebben. Is toch wat gezelliger qua uitstraling dan een traanplaat.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)