Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ervaringen met Lazy Jacks op een r&pb
Beste allemaal,

Sinds 2 jaar in het bezit van een zee schouw van 9,60 L x 3,60 B x 13 H.

Heerlijk schip, maar voor het gemak als ik alleen met mijn partner zeil, duurt het opdoeken van het groot zeil soms te lang, met name omdat mijn partner het lastig vindt om de kop van het schip goed in de wind te houden.

Mijn idee is, als er een opvang-systeem voor het grootzeil komt (zg Lazy Jacks), dat deze procedure snelle gaat en de 'rust' aan boord blijft.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Antwoord
(22-01-2014, 11:22)Mazzel schreef: met name omdat mijn partner het lastig vindt om de kop van het schip goed in de wind te houden.

Ik laat dat altijd door de stuurautomaat doen.Smile

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Ik heb er geen ervaring mee, maar er zijn wel een aantal plat bodems die met een soort lazy jacks werkenConfused.
Zelf laten we gewoon het zeil zakken even snel een paar bandjes er om en netjes opdoeken als je op je ligplaats of ankerplaats bent aan gekomenSmile
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Ook wij laten het zeil snel vallen op het moment dat de omstandigheden daar om vragen. Later zorgen we er voor dat het opdoeken dan netjes gebeurt. Snel een paar zeilbinders vastknopen zodat de boel niet in de weg ligt en niet wegwaait.
Antwoord
Idem voor ons.

Lekker zeilen, en wanneer het tuig er af moet: De fok oprollen in een pakketje zoals je dat op de zeilschool hebt geleerd, het grootzeil bij elkaar pakken en met een paar bandjes / zeil kloten bij elkaar binden. Het echte opdoekwerk doen we pas als we liggen waar we liggen willen, of als er nog een eind "brommerwerk" in zit.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
(22-01-2014, 22:54)Ferry schreef: De fok oprollen in een pakketje zoals je dat op de zeilschool hebt geleerd,

Ik trek meestal de fokkeschoot strak en laat de fok dan zakken. De fok ligt dan vrij strak aan een kant van het schip. Voor in de punt van het schip zit een oog met daaraan een nylon touwtje van ongeveer een meter lang en met een lus op het eind. Die sla ik om het zeil en een keer om het voorstag boven het zeil en de leuvers, (tegen opwaaien) en haak het eind met de lus vast op een metalen kikkertje dat ook voor in het schip gemonteerd zit. Daarna trek ik de val strak en zet die vast.
Omdat ik meestal alleen zeil probeer ik het me zelf ook zo makkelijk mogelijk te maken.
Het grootzeil is voor mij trouwens ook altijd een probleem!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
beste allemaal,

dank voor jullie snelle reacties, maar helaas heeft niemand ervaring met hetgeen ik wil gaan maken. Jullie beschrijving tav de opdoek-procedures zijn door mij natuurlijk ook al gehanteerd.

Wacht nog even af of er nog leden zijn die zelf of iemand in hun vrienden/kenissen kring kent met ervaringen van een soort van lazy jacks

gr Koert
Antwoord
Ik zie ze wel vaak bij platbodems van onze Duitse collega's.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Het is wel practisch... maar ik vind het niet zo fraai op een platbodem.
Ik heb het wel eens op een grotere charterschuit gezien, die lieten het tuig er gewoon tussen vallen en klaar.
Ik denk wel dat het een oplossing is voor ons allen om het net effe makkelijker te maken.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
ik heb in mijn beginjaren 1 jaar met Lazy Jacks gevaren. Het probleem was de gaffel tussen de twee naast elkaar lopende 'dirken' te 'mikken' bij: het grootzeil zetten, ook na veelvuldige verplaatsing van de twee mal drie vertikale lijnen om een lijnenpositie als geleidelijn voor het uiteinde van de gaffel te vinden. Het was geen leuk gezicht - ik heb het spul weer gesloopt en doe het zo al Bolster heeft omschreven.Exclamation Sleepy

ik heb in mijn beginjaren 1 jaar met Lazy Jacks gevaren. Het probleem was de gaffel tussen de twee naast elkaar lopende 'dirken' te 'mikken' bij: het grootzeil zetten, ook na veelvuldige verplaatsing van de twee mal drie vertikale lijnen om een lijnenpositie als geleidelijn voor het uiteinde van de gaffel te vinden. Het was geen leuk gezicht - ik heb het spul weer gesloopt en doe het zo al Bolster heeft omschreven.Exclamation Sleepy
Antwoord
Die gaffel achter de "dirken"... daar had ik nog niet aan gedacht...
Ik was het toch al niet van plan Tongue

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Ik heb inmiddels op,een lemmeraak gevaren met een lazy jack, deze was zo gemaakt dat hij tijdens het varen volledig aan het oog werd onttrokken.
Als je hem nodig had werd hij achter 2 haakjes vandaan gehaald en stond dan ook meteen overeind, dit alles ging zo razend snel en gemakkelijk dat ik nu nog niet snap hoe het werkt.
Ik zal eens kijken of ik een tekening kan krijgen
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Wij hadden Lazy Jacks (nog van de vorige eigenaar)... Ik vond het altijd gedoe met hijsen en laten zakken van het zeil... Negen van de tien keer bleef de punt van de gaffel achter één van de lazy jacks haken... Nu ze er af zijn laten we gewoon het zeil snel zakken en maken vast met een paar bandjes... Voor ons geen lazy jacks meer!
Antwoord
(06-08-2014, 11:03)hereditas schreef: Ik heb inmiddels op,een lemmeraak gevaren met een lazy jack, deze was zo gemaakt dat hij tijdens het varen volledig aan het oog werd onttrokken.
Als je hem nodig had werd hij achter 2 haakjes vandaan gehaald en stond dan ook meteen overeind, dit alles ging zo razend snel en gemakkelijk dat ik nu nog niet snap hoe het werkt.
Ik zal eens kijken of ik een tekening kan krijgen

Ik ben erg benieuwd hoe dit systeem werkt. Wij hebben namelijk al onze handen vol aan ons grootzeil als het een beetje door waait. Ik kan me zo voorstellen dat het op de grote aken dan zeker een gedoe kan zijn. Had je je hand op een tekening kunnen leggen?
Antwoord
(22-01-2014, 11:22)Mazzel schreef: Beste allemaal,

Sinds 2 jaar in het bezit van een zee schouw van 9,60 L x 3,60 B x 13 H.

Heerlijk schip, maar voor het gemak als ik alleen met mijn partner zeil, duurt het opdoeken van het groot zeil soms te lang, met name omdat mijn partner het lastig vindt om de kop van het schip goed in de wind te houden.

Mijn idee is, als er een opvang-systeem voor het grootzeil komt (zg Lazy Jacks), dat deze procedure snelle gaat en de 'rust' aan boord blijft.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb nog niet gereageerd, maar heb daar wel ervaring mee. Ik had ze ooit op de torpedisten schokker KL26
Lazy-jacks geven wel enige mate van gemak, maar hebben ook héél veel meer windvang. Bij harde wind is dát wat je beslist niet wilt hebben.
Nog een enorm nadeel is dat je beslist moet hijsen en strijken in de wind, ander blijft het zeil hangen tegen de lij jack.

Nu heb ik ze niet en kan op alle koersen hijzen en strijken! Dat geeft heel veel meer vrijheid voor een haven of in een slingergeultje of priel op het Wad.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Ik heb een jaartje met Lazy Jack's gevaren. De reden om er mee te experimenteren was ook bij ons het lastige in de wind houden, met name op hobbelig water (IJsselmeer). Opgemerkt moet worden dat mijn vrouw blind is en daardoor op gevoel moet reageren.
Het systeem bestond uit twee schuine lijnen (min of meer evenwijdig aan de kraanijn) vanaf blokjes onder de hanepoten van de zijstagen naar het oog op de giek waaraan de kraanlijn vastzit. Vanaf deze twee schuine lijnen liepen drie dunne verticale lijnen ter weerszijden van het grootzeil en doe onder de giek door met elkaar verbonden waren. Bij de mast kon ik de spanning op de Lazy Jack's instellen: los tijdens het zeilen, strak bij het hijsen en strijken. Er zaten geen blokjes in het systeem zelf (zoals je dat meestal bij scherpe jachten ziet)
Het systeem beviel toch niet echt goed.
- Het was ideaal dat je onder ongunstige omstandigheden het zeil snel kon laten vallen, bijvoorbeeld als je ligt te rollen op het IJsselmeer of zo lang mogelijk tot een brug wilt doorzeilen.
- Het hijsen van het zeil gaf daarentegen altijd gedoe doordat de gaffel steevast wel een gaatje vond om te blijven haken. Het hijsen met halve of ruime wind was daardoor onmogelijk.
Ik moet daar bij vermelden dat ik het grootzeil met een enkele val hijs (vissermansysteem) zoals elders op de site beschreven. Hierdoor kan ik tijdens het hijsen niet de stand van de gaffel beïnvloeden. Anders kun je door de piek zo lang mogelijk laag te houden het haken zo veel mogelijk beperken.

Mogelijke verbeteringen (die ik uiteindelijk dus niet heb uitgeprobeerd):
- meer verticale lijnen; drie is te weinig (het achterste deel van het zeil valt er uit)
- voorste verticale lijnen boven de giek, langs
- achterste verticale lijnen fixeren onder de giek zodat ze niet naar voren glijden
- de blokjes ongeveer 1 a 2 meter onder de top monteren aan de zijstagen, zodat de Lazy Jacks wat meer 'open' staan en de gaffel eerder vrij komt.
- toch maar weer een dubbele val, of een extra lijn aan de piek om deze naar beneden te kunnen trekken
- misschien een mogelijkheid om de Lazy Jack's volledig te vieren en veilig langs de giek vast te zetten
- misschien een koppeling met de kraanlijn; kraanlijn doorzetten is Lazy Jack's aanspannen

Ik heb ze nadien niet meer gemonteerd, maar misschien ga ik er nog eens mee aan de slag. Voorlopig doe ik gewoon op de oude manier er snel een paar bandjes om heen, waar ik intussen meer handigheid in heb gekregen.

Voor de fok heb ik een vaste zeilband aan de halshoek bevestigd. Zodat de fok beneden is pak ik met beide handen aan weerszijden van de fok de uiteinden van deze band zodat ik tegelijkertijd de fok in bedwang kan houden. De band bind ik dicht boven de bovenste leuver. Een tweede bandje dat ik op een vaste plek klaar heb liggen gaat halverwege om de fok. Op deze manier blijft hij netjes op het voordek liggen en kan ik goed bij de bolder tijdens het aanleggen.
Antwoord
Ik heb er 14 jaar geleden een gemaakt voor de bazaan van een klipper.
Dat werkte goed, maar de gaffel van zo'n tuig is veel langer (2/3 van de giek), waardoor het daar wel werkt.
Ik ben erg van het makkelijke, ook omdat ik veel solo zeil, maar een Lazy Jack kost te veel moeite en je kan niet meer voor de wind strijken.(voor de wind vloeken in de kerk?)
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Nee hoor, jij mag voor de wind strijken.
Ik hijs en strijk ongeveer bij alle koersen, binnen het redelijke van veilig voor mens en materiaal.
Alleen in de wind hijsen / strijken... dat doe ik echt NOOIT.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Dan zijn we het eens, in de wind is pas slecht voor je zeil.
Al dat geklapper en je moet ook nog je motor aan doen.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
In de wind of alle koersen hijsen/strijken hangt sterk van de omstandigheden af.
Met 7Bf kan je vaak niet voor/ruime wind hijsen, ivm de wrijving langs het want en de druk op de rakbanden. Dat NOOIT geloof ik niet.
Zoiezo met grotere schepen moet je echt wel in of aan de wind hijsen strijken, met ons soort scheepjes maakt het niet zo veel uit.
Dat geschuur langs het want, dát is pas slijtage....

Met Lazyjacks moet je echt in de wind hijsen en strijken, anders blijft het hangen, of nog erger, het vouwt zich over de kraanlijn of hulplijn heen. Dat krijg je dat met wind er weer slecht tussen.
Antwoord
(22-05-2015, 7:14)WADnWIND schreef: In de wind of alle koersen hijsen/strijken hangt sterk van de omstandigheden af.
Met 7Bf kan je vaak niet voor/ruime wind hijsen, ivm de wrijving langs het want en de druk op de rakbanden. Dat NOOIT
geloof ik niet.

Wij hijsen / strijken altijd aan de wind (bij weinig wind met iedere andere koers, maar liever niet voor de wind), gewoon omdat die giek dan braaf blijft waar je hem hebben wilt en niet in het wilde weg gaat maaien.

Dus geloof dat NOOIT maar gewoon wel Wink

Overigens doen we dat in Friesland aan boord van de skûtsjes net zo. Als die giek over het dek gaat maaien liggen de gasten die daar stonden om het tuig binnen te halen verspreid in het water rond je schip.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Een Skuts, daar noem je ook een onveilig middel op zeg!
I.P.V. stront varen ze nu mensen, zonder significant meer veiligheid middelen. (behalve reddingvesten).
Goed dat je in de wind hijst en strijkt Wink

Wij hijsen op alle koersen, uiteraard beschadigd dat de giek en slijt het zeil hier sneller door, maar je zeilt langer door in kleine hoekjes. Als je maar zeker weet dat het valt, anders moet je een list verzinnen.
Uiteindelijk is hijsen en strijken met klapperende zeilen ook even slecht voor het zeil. Bij harde wind doen wij het ook braaf in/aan de wind
Antwoord
(26-05-2015, 8:07)WADnWIND schreef: Een Skuts, daar noem je ook een onveilig middel op zeg!
I.P.V. stront varen ze nu mensen, zonder significant meer veiligheid middelen. (behalve reddingvesten).

Hoho, mijn voorgeslacht vervoerde behalve stront ook terpaarde, turf, steen en wat ze maar te pakken konden krijgen voor vracht. Maar heb jij op  jouw schokker meer veiligheidsmiddelen dan de vissers vroeger, behalve motor, marifoon?

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(26-05-2015, 8:20)Pylk schreef:
(26-05-2015, 8:07)WADnWIND schreef: Een Skuts, daar noem je ook een onveilig middel op zeg!

Hoho, mijn voorgeslacht vervoerde behalve stront ook terpaarde, turf, steen en wat ze maar te pakken konden krijgen voor vracht. Maar heb jij op  jouw schokker meer veiligheidsmiddelen dan de vissers vroeger, behalve motor, marifoon?

Brede gangboorden om snel naar voren te kunnen, Kunststof lijnen die niet rotten, knevelbare aluminium luiken en AIS, Een hoge giek ;-)
Maar ja, ik vervoer ook geen 12P of meer en val daarmee buiten de wet.....

En natuurlijk het tuig zo geconfigureerd dat het onder alle koersen kan vallen......., toch?
Antwoord
(26-05-2015, 20:00)WADnWIND schreef: Brede gangboorden om snel naar voren te kunnen, Kunststof lijnen die niet rotten, knevelbare aluminium luiken en AIS, Een hoge giek ;-)
Maar ja, ik vervoer ook geen 12P of meer en val daarmee buiten de wet.....

En natuurlijk het tuig zo geconfigureerd dat het onder alle koersen kan vallen......., toch?
Maar een visserman had toch geen gangboorden?

Zeeschouw Jedysa
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)