Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ervaringen met Lazy Jacks op een r&pb
Ik heb ook geen visserman......Wink
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Net nieuw op dit forum, maar al ruim plat/rondbodem schipper.
Ik heb zelf een Lazy Jack systeem voor mijn Lemsteraak bedacht en aangebracht, welke je alleen 'snel' uitzet voordat je je grootzeil gaat strijken. Na het opbinden van het zeil, trek je de lazy jack weer strak langs de giek en mast: uit het zicht. Ik heb nog geen minuut nodig om ze te zetten of weg te halen, maar kan vervolgens -alleen- het grootzeil van ca 35 m2 netjes opbergen.

Als je lui (lazy) genoeg bent, bedenk je wel een plan.
Als er interesse is, plaats ik wel een plaatje.
Groet Gertjan
Antwoord
Goedemorgen Gert Jan, 

Welkom op het platbodemforum. 
Ik ben wel benieuwd naar jouw oplossing.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Gert Jan ik ben ook heel erg benieuwd.

Heb net lijnen bestelt en wil er de komende week mee aan de gang gaan.

Als je een plaatje hebt zou dat geweldig zijn
Antwoord
(21-05-2015, 14:49)bartjan schreef: Ik heb een jaartje met Lazy Jack's gevaren. De reden om er mee te experimenteren was ook bij ons het lastige in de wind houden, met name op hobbelig water (IJsselmeer). Opgemerkt moet worden dat mijn vrouw blind is en daardoor op gevoel moet reageren.
Het systeem bestond uit twee schuine lijnen (min of meer evenwijdig aan de kraanijn) vanaf blokjes onder de hanepoten van de zijstagen naar het oog op de giek waaraan de kraanlijn vastzit. Vanaf deze twee schuine  lijnen liepen drie dunne verticale lijnen ter weerszijden van het grootzeil en doe onder de giek door met elkaar verbonden waren. Bij de mast kon ik de spanning op de Lazy Jack's instellen: los tijdens het zeilen, strak bij het hijsen en strijken. Er zaten geen blokjes in het systeem zelf (zoals je dat meestal bij scherpe jachten ziet)
Het systeem beviel toch niet echt goed.
- Het was ideaal dat je onder ongunstige omstandigheden het zeil snel kon laten vallen, bijvoorbeeld als je ligt te rollen op het IJsselmeer of zo lang mogelijk tot een brug wilt doorzeilen.
- Het hijsen van het zeil gaf daarentegen altijd gedoe doordat de gaffel steevast wel een gaatje vond om te blijven haken. Het hijsen met halve of ruime wind was daardoor onmogelijk.
Ik moet daar bij vermelden dat ik het grootzeil met een enkele val hijs (vissermansysteem) zoals elders op de site beschreven. Hierdoor kan ik tijdens het hijsen niet de stand van de gaffel beïnvloeden. Anders kun je door de piek zo lang mogelijk laag te houden het haken zo veel mogelijk beperken.

Mogelijke verbeteringen (die ik uiteindelijk dus niet heb uitgeprobeerd):
- meer verticale lijnen; drie is te weinig (het achterste deel van het zeil valt er uit)
- voorste verticale lijnen boven de giek, langs
- achterste verticale lijnen fixeren onder de giek zodat ze niet naar voren glijden
- de blokjes ongeveer 1 a 2 meter onder de top monteren aan de zijstagen, zodat de Lazy Jacks wat meer 'open' staan en de gaffel eerder vrij komt.
- toch maar weer een dubbele val, of een extra lijn aan de piek om deze naar beneden te kunnen trekken
- misschien een mogelijkheid om de Lazy Jack's volledig te vieren en veilig langs de giek vast te zetten
- misschien een koppeling met de kraanlijn; kraanlijn doorzetten is Lazy Jack's aanspannen

Ik heb ze nadien niet meer gemonteerd, maar misschien ga ik er nog eens mee aan de slag. Voorlopig doe ik gewoon op de oude manier er snel een paar bandjes om heen, waar ik intussen meer handigheid in heb gekregen.

Voor de fok heb ik een vaste zeilband aan de halshoek bevestigd. Zodat de fok beneden is pak ik met beide handen aan weerszijden van de fok de uiteinden van deze band zodat ik tegelijkertijd de fok in bedwang kan houden. De band bind ik dicht boven de bovenste leuver. Een tweede bandje dat ik op een vaste plek klaar heb liggen gaat halverwege om de fok. Op deze manier blijft hij netjes op het voordek liggen en kan ik goed bij de bolder tijdens het aanleggen.
Je beschrijft bijna exact mijn vorig jaar opgetuigde luie japen. ( Nederlandse vertaling?)  Hoewel dat misschien niet echt "platbodems" is, ga ik toch voor het gemak. Ik heb een lijntje van 1,5 mtr onder het topbeslag van de bakstagen, waaraan een klein blokje is gesplitst. Daardoor loopt een rondgaande lijn onder de giek door, op 1,5 mtr vanaf het uiteinde, terug naar boven door het blokje, langs de mast naar beneden. Op 3 plaatsen heb ik op deze 2 lijntjes op dezelfde hoogte een vertikaal lijntje gesplitst, dat rondloopt onder de giek door. Onder de giek wordt het op zijn plaats gehouden door een "fenderbeugeltje" ( eng woord op een platbodem) Ter plaatse van de kikkers op de mast heb ik een rood takelingetje gemaakt zodat het spul netjes symetrisch kan worden gezet, net als een takelingetje op de achterlijn ter plaatse van het beugeltje op de giek. En ja, dat is best zeikerig. Het werkt prima, bij mijn manier van varen. En inderdaad, soms blijft de gaffel ergens hangen tijdens het zetten. Evenwel hijs ik met 2 vallen, zodat er wat getopt en gerommeld kan worden, en we doen dit altijd met de kop in de wind. Dat gerommel heb ik er graag voor over, het gemak van het grootzeil naar beneden laten pleuren en voorkomen dat je niet over de berg zeil heen kan kijken terwijl je de haven inloopt weegt er in mijn geval best tegenop.
Antwoord
In plaats van lazyjacks gewoon de kajuit er af slijpen. Wij laten het grootzeil gewoon in de kuip vallen, opdoeken doen we als dat uitkomt.
Antwoord
Wij hebben nu lazyjacks met een "valhuik". Erg makkelijk, maar wel aan de wind hijsen en strijken.
Maar je, we hebben ondertussen nu ook geen platbodem meer. Als ik zeg wat we nu wel hebben wordt ik met pek en veren hier weggejaagd.. Wink
Antwoord
(09-11-2022, 23:33)Calidris schreef: Wij hebben nu lazyjacks met een "valhuik". Erg makkelijk, maar wel aan de wind hijsen en strijken.
Maar je, we hebben ondertussen nu ook geen platbodem meer. Als ik zeg wat we nu wel hebben wordt ik met pek en veren hier weggejaagd.. Wink

Erken het maar, van binnen blijf jij een platbodem zeiler.
Daar mee heb je in mijn ogen dispensatie, maar vertel inderdaad maar niet wat je nu hebt.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(10-11-2022, 19:51)Eddy K schreef: Erken het maar, van binnen blijf jij een platbodem zeiler.

Zo wordt je eenmaal geboren....
Antwoord
(10-11-2022, 22:37)Calidris schreef:
(10-11-2022, 19:51)Eddy K schreef: Erken het maar, van binnen blijf jij een platbodem zeiler.

Zo wordt je eenmaal geboren....

Klopt.
Je blijft altijd een persoon met weinig diepgang Tongue
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
En bedankt hé...  Dodgy

Wanneer ben je weer eens thuis?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)