Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Houtwerk roef
Heeft iemand enig idee hoeveel werk het is en wat ongeveer de kosten zullen zijn wanneer het houtwerk van de roef wordt vervangen? De onderzijde is nl rot, de deurtjes met hang- en sluitewerk zijn nog goed en willen we hergebruiken maar de betimmering willen we dan ook gelijk vervangen.

Ik bedoel dan dit:
[Afbeelding: 2dzq.jpg]

(gordijntjes zijn inmiddel vernieuwd hoor en er hangt een gordijntje voor de pot Big Grin).

Laat ons maar schrikken... Confused
Antwoord
Dat hangt natuurlijk ernstig af van een aantal factoren:
- houtsoort
- wat doe je zelf
- wat is er her te gebruiken
- hoeveel vraagt je timmerman per uur ?

Bij teak betaal je de hoofdprijs, hoewel er ook mogelijkheden zijn om restpartijen te gebruiken. Ook het tarief van de timmerman wil nog wel eens verschillen. Wij hadden een zeer schappelijke timmerman die voor dit soort werk 30 euro per uur rekent (wit). Helaas is deze gestopt vanwege gezondheid.
Antwoord
Volgens mij zitten we nu tegen eiken aan te kijken, en als je de deurtjes wilt hergebruiken zul je met je houtkeuze daar rekening mee moeten houden als je er een geheel van wil houden.

Wat bedoel je trouwens met "betimmering vervangen"?

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Hoewel wij de hele schouw zelf intimmeren heb ik daar geen idee van. Het meeste hout dat ik gebruikt heb is van een oude grenen vloer die ik voor een prikkie op de kop tikte bij de eigenaar van een leegstaande winkel: € 100,- voor 80 vierkante meter SmileSmile Dat is nu zo ongeveer opConfused Op de vloer heb ik de bovenkant in het zicht, voor de rest de achterkant: dat geeft een mooi schrootjesachtig beeld. Overigens het is een behoorlijke klusConfused Van de andere kant kun je dan het ijzerwerk aan de binnenkant eens mooi beoordelen en conserveren én je kunt de zaak goed isoleren. Op onze site vind je een verslagje.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(28-01-2014, 8:54)Pylk schreef: Van de andere kant kun je dan het ijzerwerk aan de binnenkant eens mooi beoordelen en conserveren én je kunt de zaak goed isoleren. Op onze site vind je een verslagje.

Ik heb dat verslag van je gelezen, en vroeg me af, of het met dat isoleren wel goed ging. Je schreef dat je eerst bubbeltjesfolie (is dat alkreflex?) tegen de romp van het schip deed, en daarna glaswol. Normaal doe je eerst de glas- of steenwol, en daarna de dampdichte laag. Wanneer de mogelijkheid er is ben ik trouwens een voorstander van pur. Dat is volgens mij de beste manier om condens op de huid van het schip te voorkomen. Kortgeleden kwam ik er achter dat je het zelfs als doehetzelver kunt spuiten.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
Antwoord
Het meeste steenwol heb ik aan beide kanten ingepakt, met als gedachte dat nat steenwol nooit weer droog wordt en dat dat zo leuk wil roesten.....
Pur lijkt me wel ideaal, bijzonder dat de man in het filmpje wel zijn ogen, niet zijn longen beschermt. Toen onze vloer geïsoleerd werd, hadden de spuitgasten een soort maanmannetjespak aan met een masker. In je schip werk je in een kleine ruimte dan moet je goede veiligheidsmaatregelen nemen.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Bedankt voor jullie reactie's. Wat de timmerman gaat kosten, weten we nog niet. Heb al wel iemand gevonden maar die moet ik nog laten kijken en een offerte uitbrengen. Wat we evt zelf denken te kunnen willen we zelf doen zoals de banken. De motorluiken hebben we zelf gedaan. Die liggen over een bestekrand van 3cm hoog. Dit moest wel aangepast worden omdat na hermotorisering de motor een fractie hoger uitkwam waardoor de luiken een hogere rand moesten krijgen. Dat is in ieder geval nu in orde.

Met de betimmering bedoel ik het houtwerk aan weerszijden van de deurtjes.

Volgens ons zijn de deurtjes idd van eiken maar het overige hout lijkt ons hardhout.
Als het allemaal mee zou vallen laten we ook gelijk de rest van de kuip doen zoals het hoerenluikje achter en de banken. We laten de timmerman pas komen voordat we op 13 mei a.s. uit het water gaan voor groot onderhoud. Waarom zo laat? Omdat we in de buiten komen te staan en een loods niet voorhanden is. We hopen dan op in ieder geval droog weer.
Hobbyzeilers, genieters. Eigenaren van de Grundel "Jomanique".

www.grundeljomanique.blogspot.nl
Antwoord
(28-01-2014, 19:01)Jomanique schreef: Met de betimmering bedoel ik het houtwerk aan weerszijden van de deurtjes.
Ziet er zo op het oog nog goed uit.

(28-01-2014, 19:01)Jomanique schreef: Volgens ons zijn de deurtjes idd van eiken maar het overige hout lijkt ons hardhout.
Eiken is ook hardhout, en er kan natuurlijk een kleurlak op zitten, maar het ander hout kon ook wel eens eiken zijn.

(28-01-2014, 19:01)Jomanique schreef: Als het allemaal mee zou vallen laten we ook gelijk de rest van de kuip doen zoals het hoerenluikje achter
Misschien dat ik - nu het prinswerk klaar is - maar eens aan een hoerenluikje moet beginnen.Big Grin

Groet, Jack.
Antwoord
De kosten voor een houten achterkant van je roef worden zoals al eerder vermeld bepaald door je eigen handigheid en creativiteit, de handigheid heb je nodig voor het maken en de creativiteit voor het vergaren van materiaal en het ontwerpen van je aanstaande knutselwerk. Smile
De afwerking van de roef kan bijna geheel prefab gemaakt worden, wat zoveel inhoud dat je heel goed moet meten en bedenken hoe je alles uiteidelijk tot 1 geheel wilt laten komen Huh ( dit deel vind ik een van de leukere bezigheden van het klussen ).
Met een beetje geduld en een oude eiken parket vloer kun je dus dit maken
Het vergt alleen een beetje geduld ,handigheid en vooral een goede voorbereiding.Big Grin

Bijlagen Miniatuurweergaven

Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Waarom mis ik nu de kwijlsmiley?

Hoewel google:
[Afbeelding: drool3.gif]

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Dat is niet mis, maar ik mis daar denk ik toch het benodigde geduld voor.
Met glas-in-lood-strips wordt het al een stuk eenvoudiger en heb je toch en beetje het zelfde effect.
Ik heb trouwens het deurtje van hechthout gemaakt, (binnen) en aan de buitenkant daar met epoxy hardhout op gelijmd.

Groet, Jack.
Antwoord
Kom hoezo het geduld niet je hebt een hele boot in je werkplaats gebouwd ,daar heb je meer geduld voor nodig als voor een achterwand van de roef.Tongue

Het bouw principe is vrij eenvoudig je zaagt de hele achterwand uit in 15 mm hechthout en maakt vervolgens daarop een ontwerp. Als dat klaar is zaag je je hout en maakt dit passend in je ontwerp om het vervolgens met een mooie vullende laag epoxy vast te lijmen op de achtergrond, 3 dagen leuk werk en dan de afwerking nog.
De deur is wel van massief eiken Big Grin
Hou de goede kant boven
Antwoord
(29-01-2014, 14:35)hereditas schreef: De deur is wel van massief eiken Big Grin
Dat bedoel ik!Confused
Ik heb vroeger (op de lts) wel eens een keer een raampje met roeden moeten maken, dus ik kan het wel, maar ik hou er meer van als het een beetje opschiet.

Groet, Jack.
Antwoord
Dat ziet er werkelijk prachtig uit Hereditas. Ik ben echter geen houtbewerker of althans zo handig dat ik zo iets moois kan maken. Daarnaast heb ik ook niet de ruimte om lekker te klussen. Mijn schuurtje is net groot genoeg voor 3 fietsen en de zeilen in de winteropslag. Ik moet het echt uitbesteden dus de kosten zullen er dan ook wel naar zijn.
Hobbyzeilers, genieters. Eigenaren van de Grundel "Jomanique".

www.grundeljomanique.blogspot.nl
Antwoord
Jammer dat je geen ruimte hebt, want handigheid kun je leren en gaat hand in hand met geduld Tongue Zelf heb ik niet voor timmerman geleerd en heb ik alle kunde mijzelf door veel afkijken lezen, bootbouwers en zagerijen bezoeken een beetje aan geleerd.Big Grin
Hou de goede kant boven
Antwoord
Een prachtig stukje werk @hereditas, met ook mooi hang en sluitwerk. Het enigste waar ik iets op aan kan merken zijn de roeden. De verticale roeden horen aan de buitenkant namelijk door te lopen. Ik heb er nog even een oud lesboek vakkennis timmeren bij gepakt.

[Afbeelding: 10dz3g1.jpg]

[Afbeelding: 2qukd4h.jpg]

Groet, Jack.
Antwoord
Zoals gezegd ik ben maar een amateurTongue
Hou de goede kant boven
Antwoord
(31-01-2014, 17:53)hereditas schreef: Zoals gezegd ik ben maar een amateurTongue

Ja, met zo'n miereneuker als ik op het forum wordt je even weer op je plaats gezet.Big Grin
Ik moest het trouwens zelf voor de zekerheid nog even nakijken, want wanneer maak je nou een raampje met kruisroeden?

Ga je het glas trouwens vastzetten met glaslatjes?

Groet, Jack.
Antwoord
De achter wand ik in 2007 al gemaakt en zit dus al enige jaren keurig op zijn plaats.
De raampjes zijn inderdaad met glaslatten en koper spijkertjes vast gezet.
Big Grin
Hou de goede kant boven
Antwoord
Wie weet komen we elkaar eens ergens op het water tegen, en kan ik het in het echt bewonderen!

Groet, Jack.
Antwoord
Ik had begrepen dat je nog eens wou wedstrijd, mocht je naar Oudega komen zul je me zeker ont moetenBig Grin.De data's staan in de kalender, eind Augustus
Hou de goede kant boven
Antwoord
(04-02-2014, 12:49)hereditas schreef: Ik had begrepen dat je nog eens wou wedstrijd, mocht je naar Oudega komen zul je me zeker ont moetenBig Grin.De data's staan in de kalender, eind Augustus
Moet net kunnen tussen een afspraak op 18, en een op 28 augustus in het ziekenhuis! Ik heb het genoteerd en hoop er te zijn.

Groet, Jack.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)