This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 6 stemmen - gemiddelde waardering is 3.17
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Grootzeil hijsen: 2 vallen of 1 val?
Vandaag was ik voor mijn werk weer eens onderweg, en zat met het mooie weer wat plannen te maken voor het vaarklaar maken van de boot.
Ik moet dit jaar de vallen gaan vervangen.

Wij hijsen nu het grootzeil met 2 vallen, zoals waarschijnlijk de meesten.

Echter is er ook nog een manier om het zeil met 1 val te hijsen.

Het uiteinde van de val komt op de plaats waar je de piekkeval vast maakt, gaat naar het blok van de piekeval, gaat naar een blok op het oog van de klauwval, gaat terug omhoog (naar het blok in de mast waar normaal de klauwval zit) om vervolgens belegd te worden op de nagelbank.

Is iemand bekend met deze constructie?
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Ik hijs het grootzeil met 1 val.

[Afbeelding: 2h6wtxd.jpg]

groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Een vriend van ons hijst het zeil ook met 1 val en is daar goed over te spreken.
Wat hij als nadeel aan geeft is dat de piek niet altijd gelijk goed staat, en dat de vallijn erg lang is waardoor het op schieten van het touw nog al eens lastig is Confused
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Ik ben benieuwd naar voor en nadelen.
Ik denk dat ik het gewoon zo inscheer binnenkort, en als het niet bevalt.... snij ik de val in 2en Wink

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Ik heb alleen maar ervaring met 1 val dus voor en nadelen kan ik niet zo veel over zeggen, maar het bevalt mij goed, en ik heb ook vanwege het gemak voor 1 val gekozen.

Het zou kunnen dat op mijn vroegere zeilschouw
[Afbeelding: fw3bdf.jpg]
twee vallen zaten, maar dat weet ik niet meer. Hier op de foto met onze vroegere bouvier, Sonja, en direct achter de zeilschouw kun je nog net de punt van mijn eerste zelfgemaakte bootje zien. De "taj tenic toe", ook gemaakt van hout en epoxy.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
Antwoord
Een val is een zogenaam vissersmangetuigd grootzeil. Vissers gebruikten dit uit eenvoud. Het gemak kennen we allemaal denk ik maar er zijn ook typische nadelen. Je zeiltrim wordt wel moeilijker. Als je echt maximaal uit je zeilen wilt halen zul je je piek voor de wind anders hebben staan dan scherp aan de wind. Ik zelf wijzig dit niet tijdens het zeilen. Maar wat ik wel nog gebruik is het gijen op gijpkoersen e.d. Dit lukt je niet met een vissersman gehezen grootzeil. Onze vorige schouw was vissersman getuigd. Het gijen heb ik daar gemist. Een tweede praktisch iets is. Bij breuk van een val komt het hele zeil naar beneden of blijft nog hangen weet ik uit ervaring Sad.

Voor eenvoud zou ik vissersmangetuigd gebruiken maar voor zeiltrim echt met twee vallen.
Antwoord
Oh vergeet een nadeel. Bij grotere grootzeilen is het soms prettig om met de piek te kunnen spelen zodat het zeil/klauw makkelijker hijst dan wel zakt. Dit spelen kun je niet bij een vissersmangetuigd grootzeil doen. Vooral bij grotere zeilen geldt dit.
Antwoord
Ik sluit me aan bij wat puster te melden heeft in deze Smile
Antwoord
Wat is jouw ervaring met gaffelstanden Popey?

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
(25-02-2014, 20:11)Ferry schreef: Wat is jouw ervaring met gaffelstanden Popey?

Met zeil hijsen en strijken merk ik geen noemenswaardige problemen. Wanneer het even hapert met het strijken van het zeil trek ik met de hand het zeil even naar beneden, en dan zakt de klauw en dus ook het zeil meteen weer. Ook heb ik niet het idee dat ik met de stand van de gaffel de zeiltrim positief kan beïnvloeden.

Groet, Jack.
Antwoord
Popey ik weet niet hoe groot je grootzeil is maar ik kan me voorstellen dat de door jou genoemd handelingen wel helpen bij hijsen en strijken (bij mijn oude zeeschouw van 7 meter ook maar niet bij mijn 9,5 meter schouw). De zeiltrim is ook niet te beïnvloeden met een vissersmansgetuigd grootzeil. Maar als je piek kunt 'doorzetten' (scherper aan de wind) en kunt laten 'vallen' bij aan/ruime wind en helemaal bij een gijp koers (klapgijp duurt vele malen langer) kun je het grootzeil heel mooi mee trimmen. Dit moet je ook gecombineerd doen met de neerhaler natuurlijk. Juist een broekzeil op een platbodem gecombineerd met deze mogelijkheden als piek, neerhaler, onderlijkstrekker (zie ander topic) maken het trimmen van deze zeilen zo mooi. Bij skûtsjes doen ze dit ook continu in wedstrijden.
Antwoord
(26-02-2014, 17:51)puster schreef: Bij skûtsjes doen ze dit ook continu in wedstrijden.

Ik hoef niet zo nodig altijd het uiterste er uit te halen. Ik ben al een oude man,Big Grin en ben al blij als de wind me een beetje de goeie kant op blaast. Alleen achter de fok vind ik ook heerlijk, stuurautomaat er op, dan heb ik lekker tijd voor het maken van een kopje thee of boterham.Smile

Groet, Jack.
Antwoord
Klinkt heerlijk en dan moeten we de boot ook zo inrichten Smile. Meestal heb ik wel een paar fanatiekelingen mee en dan is het ook leuk om ea uit te proberen.
Antwoord
Ik zal er in ieder geval eens over nadenken. Tongue

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Puster je hebt helemaal gelijk als je zegt dat de skutje silers de stand van de piek, onderlijk en hals steeds verstellen tijdens het zeilen van de verschillende koersen, wij deden dat ook tijdens de wedstrijden op ons skutsje maar je bent dan wel met 12 of meer mensen aan boordSmile , ik zelf heb, omdat ik het toch niet helemaal kan laten de onderlijks trekker zo gemaakt ( hoop ik Huh ) dat ik deze uit de kuip kan bedienen en dat heb ik ook al enige jaren met de hals ook gedaan ( tegen de criteria van de VSRP in Volgens mij Confused ) dit bevalt mij tot nog toe zeer goed. Tijdens het zeilen de kuip uit om de piek te vieren gaat me te ver tenzij je hele grote afstanden aflegt natuurlijkBig Grin
Hou de goede kant boven
Antwoord
Maar ook alleen "op de fok" kan het soms nog behoorlijk hard gaan.

Groet, Jack.
Antwoord
Wij zeilen ook regelmatig alleen op de fok of als we redelijk zuiver voor de wind hebben met de fok en kluiverBig Grin , geweldig is dat die twee tegen over elkaar en de snelheid is enorm.
Om terug te komen op de topic, het stellen van het zeil is dus ook geen must als het goed staat dan is het goed alleen in de wedstrijden kan het van invloed zijn op de prestaties van de boot, tenminste als je zelf geen fouten maakt Angel Zelf regel ik als we gewoon zeilen alleen de hals hoek dit gaat lekker gemakkelijk en je kunt het zeil er al redelijk goed mee vlak trekken, maar het belangrijkste is dat er gezeild word en of dat nu fanatiek is met veel zeiltrim en allerlei toeters en bellen, of lekker onderuit gezakt in de kuip doet eigenlijk niet terzake !Tongue Het belangrijkste is dat we er lol aan beleven en genieten van het geen waar we mee bezig zijn.
Hou de goede kant boven
Antwoord
Heriditas en popey jullie uitgangspunten snap ik helemaal. Zeilen en plezier hebben. Voor mijn leeftijd met jonge kinderen is daarom ook de dubbele val heel handig. Kinderen kunnen dan het grootzeil meeheisen ipv alleen toekijken. En zo zie je maar alles is afhankelijk van de boot bemanning en waarom je op dat moment zeilt, fanatiek, voor de rust enz.

Ferry is dit topic begonnen of iemand bekend ermee is en wat de voor en nadelen zijn. Hopelijk heeft hij nu genoeg informatie om een besluit te nemen.
Antwoord
Inderdaad.
In ieder geval genoeg stof tot nadenken Wink
Ik denk dat ik (gemakshalve) gewoon weer kies voor een 2 vallen, zoals het nu ook zit.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Ik heb de discussie over 1 of 2 vallen voor het grootzeil nog eens gelezen.   Ik zocht al een tijdje naar een oplossing hiervoor en denk deze inmiddels gevonden te hebben via de groot tuigerij in Stavoren.
Het probleem was dat
- Het hijsen van het grootzeil te zwaar was voor ons, maar we toch graag met 1 val wilde hijsen (makkelijker)
- We geen zin in lieren hadden
- Je met een enkele val niet meer kon geien en ook de gaffel niet fijn kon afstellen
- Bij een blok – of lijnbreuk het grootzeil massaal naar beneden komt.  
Ene Wiebe (de groot tuigerij) is in het bezit van een platbodem  en vertelde dat hij hier ook mee worstelde en er een oplossing voor gevonden had.  Inmiddels heeft hij deze constructie ook bij ons aangebracht  en de eerste testen zijn verrassend positief.  
Je kunt prima met 1 val  (de klauwval) het grootzeil hijsen en de gaffel blijft steeds in een vaste beginstand staan.   De piekeval is nog steeds prima te gebruiken en te varieren.  Dit laatste gaat verrassend gemakkelijk door de vertragingen die door 2 blokken zijn aangebracht.    
Wel hebben we een concessie gedaan en hebben op advies van de Groot gekozen voor gelagerde kunststofblokken i.p.v.  houten blokken,  voor een aantal een ‘ no way’  principe, maar natuurlijk kan er ook voor traditionele blokken gekozen worden.
Ik heb e.e.a. schematisch weergegeven in de afbeeldingen en ook enkele foto’s toegevoegd.  
Misschien hebben jullie er iets aan.

Links de piekeval, rechts de klauwval

Antwoord
Slim bedacht, moet goed werken. Maar dan inderdaad wel met kogellagers.
En als je het overal doorvoert vind ik het niet zo storend.
Alleen niet origineel, dus geen stamboek.
Vroeger paste ze trouwens ook gewoon de nieuwste technieken snel door.
Anders hadden we nogsteeds met emmertuig of sprietiug gevaren
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Op de jol heb ik een pieke- en klauwval met dubbele schijven en onderlijkstrekkertalie + halstalie.
Is wat meer werk om de vallen op te ruimen hoor!
Maar....  met goed getrimde zeilen en bakstagen scheelt het aardig wat in snelheid.  Big Grin

Mijn vallentouw is van Leoflex.
Antwoord
Na een week zeilen kan ik met volle tevredenheid terugkijken op de nieuwe constructie. Ook het fijntrimmen van de piekeval is zeer eenvoudig.
Ik ben er gelukkig mee.
Antwoord
(03-05-2015, 21:39)Eddy Keijzers schreef: Slim bedacht, moet goed werken. Maar dan inderdaad wel met kogellagers.
En als je het overal doorvoert vind ik het niet zo storend.
Alleen niet origineel, dus geen stamboek.
Vroeger paste ze trouwens ook gewoon de nieuwste technieken snel door.
Anders hadden we nogsteeds met emmertuig of sprietiug gevaren

Inderdaad, daarom is dat stoffige stamboek gedoe ook not-done. Meer een soort anti-progressieve organisatie (zal wel weer gelazer over komen.
Als er zeillieren, zwaardlieren en ankerlieren uitgevonden worden, worden deze gelijk toegepast, niemand die daar over twijfelt of het mocht!
Staaldraad wordt uitgevonden, hup, gelijk alle wanten van staaldraad. Motoren etc.
Geen gezever of het wel origineel was, hup, mee in de vaart der volkeren!
Gemak dient de mensch! Onderzoekt alles en behoudt het goede!

@ PieterH
Je hebt dan toch nog steeds 2 vallen? wel op een andere wijze, maar toch. Afgeleid van je illustraties.
Mooi dat het bevalt!
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
er zijn inderdaad nog 2 vallen, maar je hijst met 1 en de ander kun je in een vaste stand laten staan zonder uberhaupt aan te raken. Voor de fijnafstemming of voor geien of voor de veiligheid (bij draad- of blokbreuk) blijft het echter beschikbaar.

Verder, boten waren oorspronkelijk van hout. Wat is origineel?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)