Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Demonteren van zwaarden
Ik lees hier hoe mensen hun zwaarden gedurende de winterperiode opslaan en dergelijke. Ik ga er dus vanuit dat al deze zwaarden niet echt zwaar zijn.
Op mijn boltjalk heb ik bankirai zwaarden die naar mijn schatting ongeveer 500 kg per stuk zullen wegen.
Dit jaar ga ik de zwaarden eraf halen om ze zo te behandelen dat ze weer jaren mee gaan. Ook het beslag wil ik opknappen of vernieuwen.
We zijn bezig met het bedenken van constructies om de zwaarden eraf te halen en op de kade te takelen.

Maar misschien heeft hier iemand ervaring met het hanteren van dit soort zware zwaarden en tips om de zwaarden zonder schade en veilig op de kade te krijgen.
Antwoord
Misschien dat je ze via de giek kunt takelen. Wij hadden vorig jaar in de loods gelukkig de beschikking over een takels aan het plafond waarmee het heel makkelijk ging.
Antwoord
Misschien met een kettingtakel aan de giek?

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Ik denk dat we eerst maar een poging gaan wagen met de giek. Dan hoeven we ook niet van alles te fabrieken en in te huren.
Antwoord
Toevallig heb ik in Friesland wel eens zo iets gedaan, met ijken zwaarden van vergelijkbaar gewicht.

Bij die zwaarden zitten er wat "hijs gaten" in, waardoor een stevige lijn werd gedaan, zodat per gat een hijslus bruikbaar was.
Vervolgens de piekkeval en de klauwval er aan, en met de lier werd het aan dek gehesen.
Daarna in het ruim van het naastgelegen schip, door hoger op te hijsen en met een paar man de zwaarden richting het ruim te trekken.
Vervolgens laten zakken, luikenkap dicht en klaar!
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
(02-03-2014, 21:33)Ferry schreef: Toevallig heb ik in Friesland wel eens zo iets gedaan, met ijken zwaarden van vergelijkbaar gewicht.

Bij die zwaarden zitten er wat "hijs gaten" in, waardoor een stevige lijn werd gedaan, zodat per gat een hijslus bruikbaar was.
Vervolgens de piekkeval en de klauwval er aan, en met de lier werd het aan dek gehesen.
Daarna in het ruim van het naastgelegen schip, door hoger op te hijsen en met een paar man de zwaarden richting het ruim te trekken.

Oh, direct aan de piekeval en klauwval vast? Hm, dat is ook een optie en je bent denk ik wendbaarder dan aan de giek…. Ik wil het zwaard over het schip naar de kade brengen. dan heb ik meteen alle vrijheid aan de waterkant om het schip tot aan de waterlijn te schilderen en wanneer het zwaard er weer op zit, draai ik het schip om de andere zijde te doen. Het is misschien een beetje hannesen, maar moet te doen zijn.
Antwoord
Bij mijn eerste antwoord had ik me niet gerealiseerd dat je ongetwijfeld een lier voor op je schip hebt staan. Is het dan niet mogelijk om de kraanlijn/dirk aan de kabel van de lier vast te maken, de giek draai je dan boven het zwaard en laat die zo ver mogelijk zakken. Daarna hang je het zwaard met een touw aan de giek. Giek met de lier omhoog draaien, en je kunt het zwaard krijgen waar je het hebben wil, zowel op als naast het schip.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
De dirk loopt al op een lier. Het nadeel van takelen aan de giek is denk ik de locatie van het zwaard ten opzichte van de giek en het draaipunt dat ik er daarna nog mee wil maken. Wil ik de last ver genoeg aan wal kunnen brengen, dan moet ik het zwaard denk ik juist zo ver mogelijk van de mast af bevestigen aan de giek.

Wanneer het schip straks op de locatie ligt waar we gaan klussen, moeten we dat nog maar eens rustig gaan bekijken.
Antwoord
Hm, met dat formaat zwaarden heb je het probleem dat je eigenlijk een loopkat onder je giek moet hebben. Eenmaal het zwaard aan de giek is de uitslag naar de wal minimaal, die ook nog eens minder wordt naarmate die hoger ligt.
Eerst aan dek hijsen, kijken of je het hijspunt halverwege de giek kunt krijgen en overzwaaien maar. Hoef je ook je want niet los te knopen.
Als je de beschikking hebt over een pontonnetje zou ik dat overigens prefereren ipv met een groot zwaard over dek te schuiven.

Edit: ah, we zaten tegelijk te schrijven ;-)
Antwoord
(03-03-2014, 0:08)Gerie schreef:
(02-03-2014, 21:33)Ferry schreef: Toevallig heb ik in Friesland wel eens zo iets gedaan, met ijken zwaarden van vergelijkbaar gewicht.

Oh, direct aan de piekeval en klauwval vast? Hm, dat is ook een optie en je bent denk ik wendbaarder dan aan de giek…. Ik wil het zwaard over het schip naar de kade brengen. dan heb ik meteen alle vrijheid aan de waterkant om het schip tot aan de waterlijn te schilderen en wanneer het zwaard er weer op zit, draai ik het schip om de andere zijde te doen. Het is misschien een beetje hannesen, maar moet te doen zijn.

Ja, correct, direct de vallen aan het zwaard.

Overigens hebben wij de zelfde actie gedaan op onze zeeschouw. Die zwaarden kunnen we samen NET tillen, alleen om ze naast een steiger aan de boot te hangen is een ander verhaal. Wij hebben geen lieren aan dek, maar de methode is vergelijkbaar. Jij hebt grotere zwaarden en lieren, dus moet zeker te doen zijn.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Inmiddels staan de zwaarden ( op bokken) aan de wal… 600 kg ruim per stuk, gewogen en wel..
Het was met de giek, en een extra kabel (voormalig boegspriet) op het huispunt aan de giek. Giek erg hoog op, en op het hijspunt een blok waarover de staalkabel van de tifor.
Goede nieuws is dat de zwaarden er best goed uit zien, en ook het staalwerk rondom de zwaarden heeft aandacht nodig maar is niet schokkend.. yea..
Antwoord
[Afbeelding: 1782061_503012453155359_3144840472285665527_n.jpg]
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)