This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 5 stemmen - gemiddelde waardering is 2.8
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Roestig vlak binnenkant
ik heb goede ervaring met Rostsiegel, kijk op www.beschichtungsstoffe-tunger.de, artikel BFL 1049. Op verzoek ook in 1 liter bussen leverbaar.
Voordeel: geen verdere na-bewerking nodig.
groet Guus
Zeeschouw  Vrouwe Janny[/color][/u]
Antwoord
Interessant!
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Is niemand fan van het ouderwetse vlakkenvet? Wordt door Tenco geleverd, er is ook nog een vloeibare impregneerolie die voorafgaand aan het invetten moet worden gebruikt.

Het invetten is een heel erg smerig klusje, blijft lekker smerig en het vlak kan nergens anders meer voor worden gebruikt natuurlijk.
Antwoord
Vlakkenvet moet je au-bain marie smelten en dan met een bokkepoot aanbrengen.
Koud kan je je schoonmoeder er mee dood meppen. Wink

Antwoord
Laten stralen en dan dik in de epoxy......
Antwoord
interessant overzicht over deze kwestie

http://www.register-holland.nl/assets/pd...nenuit.pdf
Antwoord
Heb van nabij meegemaakt dat bij een onder klasse RH varend schip met een goedgekeurd vlak bij verkoop eens een keer een vlakdiktemeting van binnenuit werd gedaan. Resultaat was dat nagenoeg het hele vlak werd afgekeurd. Ook hier was alles weg getimmerd en de veel gebruikte conservering met vlakkenvet.

Voor mij is er maar 1 methode, zo goed mogelijk ontroesten en dan een degelijke moderne coating er op. Eventueel met gebruik van de hier al aangehaalde roestomvormers als het ontroesten problematisch is.
Ik blijf mij maar afvragen waar toch het idee vandaan komt dat een kant en klaar product veel beter zou worden door er zelf van alles aan toe te voegen. Waarom zou een fabrikant die aan de professionele markt levert dat dan niet bij voorbaat doen?
Antwoord
(05-03-2017, 21:58)Elswout schreef: interessant overzicht over deze kwestie

http://www.register-holland.nl/assets/pd...nenuit.pdf

Ik was bij de presentatie van het rapport door Wim Valk.
Naast ventileren heb ik gekozen om een luchtdroger er in de winter te plaatsten. Geen druppel condens meer! Ik heb constant 60-65% relatieve vochtigheid.

Wel alles dicht stoppen, anders droog je het milieu.... Smile

Antwoord
Roest verwijderen, aan te raden zijn bijvoorbeeld de Tercoo perago schijven, vervolgens een epoxy primer aanbrengen. Het liefste 3 lagen, denk bijvoorbeeld aan de goede marine primers zoals een Sigmacover 280 of Intershield 300. Deze sealen het prachtig in en worden ontzettend sterk!
Antwoord
ik heb een stukje op youtube zien staan over het elektrolytisch ontroesten van (kleinere) stukken van het vlak aan de binnenzijde. op de video's ziet dat er geweldig uit! nachtje acculader erop en losse roest wegscheppen. rest is omgevormd naar harde oxidelaag.
Iemand ervaring daarmee?
Antwoord
Bij ons aan boord is een kleine holle ruimte waar de schroefaskoker doorheen gaat. Goed ontvetten kan niet zodat schilderen geen optie is.
Om deze reden heb ik hem in het schroefasvet gezet.
Antwoord
ziet er echt wel brilliant uit...

https://youtu.be/iVmJmcdiFtU
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)