Topics: 8
Ik ben op zoek naar een nieuwe windvaan. Niets met meetapperatuur ofzo, gewoon een doodnormale rood/wit/blauwe vaan die de schijnbare wind aangeeft. Dus ik zoek op internet naar een windvaantje, maar al wat ik tegenkom, niet gewoon mijn vaantje voor in de mast. Zoek ik nou verkeerd? Heeft iemand enig idee waar ik deze, liefst online, kan kopen?
Topics: 224
Bedoel je een vleugel ? Talamex heeft ze maar ook bijvoorbeeld de vlaggenclub:
http://www.vlaggenclub.nl/maritieme-naut...eugel.html
Grijnzzzzz nooit geweten dat ze dat een vleugel noemden. :-)
Rood is sport, blauw is beroeps

Ik kwam er ook bij toeval achter dat dit een vleugel werd genoemd. Wimpel is misschien ook nog wel een term waar je iets mee vindt . Maar goed, je hebt ze nu al
Haha ik wist niet eens dat rood voor sport was. Hmmmmmm ik vind blauw veel mooier eigenlijk ;-)
Komt dat dan even goed uit
(06-04-2014, 22:35)Fred schreef: Komt dat dan even goed uit 
Ja, ik ben niet zo sportief, dus ik koop gewoon een blauwe.
sport = recreatie. Zeilen is eigenlijk nooit sportief toch, hoewel het wel hard werken kan zijn op een platbodem.
Topics: 38
Ik begreep dat het schip in Leeuwarden ligt.
Wagenaar heeft ook vleugels. (Hij kan geloof ik niet vliegen)
Groet, Jack.
Topics: 82
Gewoon zelf maken.
Het scheerhout is niet zo moeilijk: je pakt eens stukje waterleidingbuis, doet daar een plaatje koper of wat beugeltjes omheen. Zaagt de vorm van het scheerhout. Wat boutjes, lak, enz en klaar.
![[Afbeelding: scheerhout-scheerhoutje-vleugelhek-vleug...enclub.jpg]](http://www.vlaggenclub.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/c/scheerhout-scheerhoutje-vleugelhek-vleugel-vlaggenclub.jpg)
De vleugel zelf maak ik van een vlag die ik bij de kringloop kocht.
Totaal kosten:
- hout en koper: uit mijn afvalbak
- de vleugel: de vlag kostte € 2,- daar kan ik nog zeker een stuk of tien van maken

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"
Zeeschouw Jedysa
Dat houtje maken wij idd wel zelf, de vleugel van 150 cm heb ik wel gewoon gekocht.
Topics: 98
22-11-2014, 17:11
Je kan er ook wat creatiefs van maken, met symbolische betekenis;
Wij hebben altijd 25 knopen wind en 1/4 bewolkt
Topics: 35
07-03-2017, 1:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-03-2017, 1:47 door Nieuwe Maan.)
Volgens "Huitema" mag de vleugel net zo lang zijn als de breedte van het schip. Ook wordt in dit boek melding gemaakt van een rouwvleugel (wit met een treurwilg) bij een sterfgeval aan boord van schepen bij Zuiderzeevissers.
Ook werd de top van de mast van een vissersschip voorzien van een mastkloot of een soort kwast. Deze laatste werd ook wel hemelboender genoemd.
Topics: 35
Lengte wimpel=1/2breedte schip
Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
Topics: 98
De slimme lengte is dat hij net niet je blokken of je marifoon antenne haalt. Anders heb je altijd heibel bovenin. Het is me op charterschepen al vaker overkomen dat ik de vleugel of de vlag in een blok had. Als je dan met ZW 7Bf op Makkum af stuift heb je weinig alternatief als het niet wil/kan strijken omdat het vast zit in een blok.
Dus nooooit je vleugel te lang maken, dat breekt je altijd een keer op.
10-03-2017, 16:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-03-2017, 16:48 door Pylk.)
(07-03-2017, 23:21)WADnWIND schreef: De slimme lengte is dat hij net niet je blokken of je marifoon antenne haalt. Anders heb je altijd heibel bovenin. Het is me op charterschepen al vaker overkomen dat ik de vleugel of de vlag in een blok had. Als je dan met ZW 7Bf op Makkum af stuift heb je weinig alternatief als het niet wil/kan strijken omdat het vast zit in een blok.
Helemaal mee eens, mijn eerste, zelf gemaakte, vleugel was lekker lang en het stond zo mooi als hij helemaal uitwaaide. Maar.... hij zat voortdurend verwaaide om de stag, wanten en vallen, bovendien sleepte hij bij gestreken mast een end achter de boot aan in het water. Na een week was ik het zat en heb ik hem ingekort zodat hij net niet in het water hangt als de mast plat ligt. Bevalt uitstekend.
Zeeschouw Jedysa
(07-03-2017, 23:21)FWADnWIND schreef: De slimme lengte is dat hij net niet je blokken of je marifoon antenne haalt. Anders heb je altijd heibel bovenin. Het is me op charterschepen al vaker overkomen dat ik de vleugel of de vlag in een blok had. Als je dan met ZW 7Bf op Makkum af stuift heb je weinig alternatief als het niet wil/kan strijken omdat het vast zit in een blok.
Helemaal mee eens, mijn eerste, zelf gemaakte vleugel was lekker lang en het stond zo mooi als hij helemaal uitwaaide. Maar.... hij zat voortdurend verwaaide om de stag, wanten en vallena, bovendien sleepte hij bij gestreken mast een end achter de boot aan in het water. Na een week was ik het zat en heb ik hem ingekort zodat hij net niet in het water hangt als de mast plat ligt. Bevalt uitstekend.
Zeeschouw Jedysa