This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 6 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sabb 2g diesel ohjee ohjee
Gisteren weer lekker met mn technische man aan het werk geweest.
Ik had inmiddels de cylinderkoppen en overige zaken van het bovenblok flink onder handen genomen. Alles schoon, lagertjes vervangen, kleppen ingeslepen. kortom, we gingen hem weer opbouwen.
Na alles weer gemonteerd te hebben met nieuwe pakking monteren we het koel & brandstofsysteem en beginnen we met ontluchten. so far so good, injector pomp 1 pfffft pffft, injector 2 blijft angstvallig stil. hummmm na wat gerommel toch maar gedemonteerd en inderdaad deze zat muurvast, gelukkig loste een paar tikjes en een flinke spuit gunoil dit op, even verder kijken in het inspectieluik doet het volgende probleem zich aanmelden, de govenor (toerental begrenzer in het hollands). jeetje wat zit die vast zeg, lijkt haast alsof er water in gestaan heeft, lager helemaal vastgeroest, het hele onderdeel zit muurvast, en bij het demonteren blijkt de as vrijwel gebroken te zijn, en breekt uiteindelijk op de handkracht. Dat is een grote tegenvaller. Wat nu?
A. Opties: Nieuwe govenor bestellen bij sabb, sja die zijn $$$$
B. Opzoek naar een al dan niet defect SABB blok om te strippen voor onderdelen of om de huidige motor te vervangen? danwel een gebruikte govenor vinden
C. Een nieuw gebruikt blok inbouwen

Optie a blijkt net zo prijzig als een gebruikt blok en valt in de eerste instantie af.

optie B: zou het fijnste zijn, maar helaas vind ik geen 2 cylinder sabb op internet. Misschien dat iemand op het forum wat weet te staan?

Optie C: zou mijn voorkeur hebben, echter, de sabb heeft een keerschroef, dus afgezien van de motor en de fundatie moet dus ook de schroefas, schroef en gland vervangen worden. Uiteindelijk ook een zeer uitgebreide klus. maar een nette scheepsdiesel is redelijk goed te vinden maar zie enorm op tegen al het werk wat een andere motor met zich mee brengt.

Kortom HELP, weet iemand een adresje/schuurtje/rommelzoldertje waar nog zo'n oude 2 cilinder stamper van Sabb staat?

Meedenken word op prijs gesteld en ik stel uiteraard een lekkere kruik scheepsbitter beschikbaar voor de gouden tipgever Smile
Antwoord
Is het misschien op te lossen met een nieuwe as, of is deze zo gevormd dat het met een normale draaibank niet te maken isIdea
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Gooi je vraag hier eens op het forum. Daar lopen een aantal motormannetjes rond die misschien wel een adresje hebben.
Antwoord
Hmmm... Wij hebben van het blok dat we aan boord hadden (en defect bleek te zijn) een zusje aangekocht (zelfde type, maar dan werkend)... Kost effe wat, maar je bent wel sneller klaar.
Ik zou ook even geen blok weten te staan.

In Haarlem zit Spaarnestad motorenrevisie, zij doen veel grote dieselmotoren, maar wellicht ook kleinere.
Je zou ze eens kunnen bellen of ze nog wat hebben staan.
Tel: +31(0)23 5310 317
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)