Waardering:
  • 5 stemmen - gemiddelde waardering is 2.8
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zelf stootwillen geknoopt
We willen jullie met trots meedelen dat wij zelf stootwillen hebben geknoopt om straks, na de grondige opknapbeurt, onze Jomanique te voorzien van eigengemaakte stootwillen. Er moeten er nog een paar worden gemaakt maar het begin is er! (na 3 behoorlijke blaren op de vingers!)

[Afbeelding: 2014-04-26153146_zpsa9752842.jpg]
Hobbyzeilers, genieters. Eigenaren van de Grundel "Jomanique".

www.grundeljomanique.blogspot.nl
Antwoord
Heb je daar een handleiding van? Ik was het zelf ook van plan en wou daar oude landvasten voor gebruiken. Ik dacht aan punniken. Heb daar toen iets voor gemaakt, (een soort groot punnikklosje) maar dat was te klein en daarna is het er bij gebleven.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Jack,

Kijk even op onze blog voor meer foto's. (misschien wordt het dan iets duidelijker)
Over de dikte zijn we nog niet helemaal tevreden want naast de zwaarden is de dubbele dikte nodig om deze voldoende te beschermen. Als er nog een extra laag overheen geknoopt wordt dan worden ze echt veel te zwaar.
Ben aan het nadenken hoe dit, binnen klein budget, te doen is.
(evt huidige plastic stootwillen bekleden oid maar nu het is touw op en moet er een veel grotere klus worden aangepakt)

Groet Petra

Antwoord
Ik ben ze ooit tegen gekomen op Knoopenzo.
Op die site staat meer knopenswaardig spul.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Die hadden wij ook gezien maar daar was ik, Petra, al heel snel de draad (het touw) kwijt ;-(
Ik heb voor de stootwillen synthetisch touw gebruikt en gekocht bij de touwenwinkel in Lelystad.
(vlastouw had mij meer blaren opgeleverd denk ik ....)

Antwoord
Nog een knoopsite, een Engelse pdf en en nog een Engelse instructie

Het lijkt me wel leuk om dat te doen maar ik ben bang dat er zand en water in zulke stootwillen gaat zitten, zodat je krassen krijgt en een altijd natte plek op het dek hebt.

Voor sleutelhangers en de schoolbel, heb ik de LLK, little lump knot gemaakt, leuk werk, maar het vraagt heel veel geduld.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(27-04-2014, 12:43)Jomanique schreef: Jack,

Kijk even op onze blog voor meer foto's. (misschien wordt het dan iets duidelijker)
Over de dikte zijn we nog niet helemaal tevreden want naast de zwaarden is de dubbele dikte nodig om deze voldoende te beschermen. Als er nog een extra laag overheen geknoopt wordt dan worden ze echt veel te zwaar.
Ben aan het nadenken hoe dit, binnen klein budget, te doen is.
(evt huidige plastic stootwillen bekleden oid maar nu het is touw op en moet er een veel grotere klus worden aangepakt)

Groet Petra

Ik las eens van iemand die constant - samen met vrienden en kennissen - aan het kurken sparen was, als vulling voor de kurkenzak. Helaas heb je steeds minder wijnflessen met een kurk.
Ik heb mijn touw - en ook mijn verstaging - bij Staal weg. Ben ik goed geslaagd.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
Antwoord
Steeds meer kurken zijn dan ook nog eens van kunststof gemaakt tegenwoordig. Wink
Antwoord
Boten ook Smile hahaha
Antwoord
Platbodems nietTongue
Nou, ja een enkele dan, maar die worden niet meer gebouwdBig Grin

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
[Afbeelding: 2qrztrp.jpg]

Een van mijn (2) nieuwe touwfenders.

Groet, Jack.
Antwoord
Jack, Dat ziet er keurig uit!
We zijn blij dat we je op dit idee hebben gebracht Smile

Wij zijn tot nu toe zeer tevreden met de geknoopte stootwillen.
Ze houden geen vocht vast. Zand of andere troep daar hebben wij op de Gouwzee en Markermeer geen last van dus ze blijven mooi schoon.

Antwoord
Dit model is trouwens uit knopenenzo.
Normaal liggen ze in de kuipbank, maar bij de sluizentrap in het Ardennenkanaal staat het water nog al hoog in de volle sluizen, en bij binnenvaren en aanmeren wippen de andere stootwillen dan snel een keer boven de rand. Daar bleken ze heel effectief. En bij een lage of schuine kade zal ik ze ook gebruiken.

Groet, Jack.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)