This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 5 stemmen - gemiddelde waardering is 2.8
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
problemen aanvoer koelwater
Collega's

Op het moment loop ik tegen problemen aan bij de aanvoer van het koelwater. Deze valt bijna geheel weg zo gauw we een continue snelheid hebben. Al met diverse experts besproken maar de oplossingen werken nog niet. Wat hebben we zo al gedaan. Wierpot gecheckd op lucht lekkage, impellor gechecked, leidingen ook. Op zich gaat het ook goed. Bij aangemeerd liggen loopt alles perfect ook bij volle toeren e.d.

Volgende hadden we beredeneerd dat het schelpje van de huiddoorvoer mogelijk turbulentie veroorzaakt waardoor hij geen water aantrekt. Schelpje vervangen door 'normale' huiddoorvoer. Blijven we nog steeds het probleem houden. Zonder koeling heb je niets aan de motor moet dus nog wat bedenken.

Terugdenkend zijn de problemen begonnen nadat ik twee jaar geleden de huiddoorvoer en heb vernieuwd en deze van het koelwater is zeg 15cm richting mudden verschoven. Ikzelf denk nu dat hij te dicht bij de bun zit 40 cm ipv 55cm en daardoor last heeft vam de waterstroom oner de boot. Zou dit kunnen kloppen. Bij snel bochten draaien zie je de wateraanvoer weer stijgen naar normaal.

Ideeen?
Antwoord
Ik heb eens een knietje/schelpje onder de afvoer van de kuip geplakt, om de afvoer te verbeteren. Ik beschreef dat op dit draadje, ook dat het water omhoog spoot als de motor in de achteruitstond. Je zou kunnen kijken of je dit effect kunt toepassen door een schepje met de opening naar voren neer te zetten om water op te vangen.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Het lijkt inderdaad dat de aanzuigen te dicht bij de scheg zit. Als dit zo is zou je verschil moeten kunnen zien tussen een bb bocht en een sb bocht denk ik. Mijn aan zuid zit een cm of 30 naast de dooskiel dat is een cm of 60 a 70 uit het hart van de boot.

Ik heb zelf al meerdere boten gehad met aanzuigen op de meest vreemde locaties maar dit probleem heb ik nog nooit gehad.

Je schrijft dat je alles al hebt nagekeken incl impeller, heb je ook de binnen kant van de deksel bekeken van de impeller pomp? Als deze is ingesleten wordt de pomp opbrengst aanzienlijk kleiner, door de deksel er achterste voren weer op te zetten is het probleem vaak te ver helpen
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Pylk. De besproken met de ontwikkelaar van de motor maar begreep dat je dan het risico loopt dat tijdens het zeilen de motor teveel waterdruk krijgt. Dan zou je een klep moeten inbouwen die alleen openstaat bij motoren.
Antwoord
Hereditas. Ook dat bekeken en volgens de expert was deze zeer minimaal In gesleten. Aan de pompkracht ligt jet niet. Ook de v snaar gecheckt. Wordt waarschijnlijk eruit halen en invoer op oude plek zetten.
Antwoord
Je geeft denk ik de oplossing al, aangezien de problemen begonnen na het verplaatsen van het aanzuigpunt....
Ik zou zeggen: terug plaatsen... als dat een beetje makkelijk gaat.

Verder zou ik vooral die aanzuigschelp (met rooster / tralies) terug plaatsen.
Die houd de grove vervuiling tegen, die anders in no-time je wierpot verstoppen.
Wij hebben dat een aantal keer gehad, omdat wij ook gewoon een normale doorvoer gebruikten.
Deze is ook een paar keer verstopt geweest met rotzooi wat we alleen op konden lossen door er even onder te duiken.

Nu met de aanzuigschelp blijft het filter direct een stuk schoner.
Wel de blinde kant naar voren doen, anders heb je kans dat je het water door je motor gaat persen tijdens het zeilen, en dat kan niet de bedoeling zijn. (uiteindelijk loopt je spruitstuk vol, en kan het via open staande kleppen in je cilinders komen... einde motor)
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)