This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rvs of plastic dieseltank
Buiten de problemen met wateraanvoer (zie ander topic) had ik afgelopen weekend de pech van een verstopte dieseltank. Aangezien ik toch een grotere wou twijfel ik tussen een rvs of een plastic. Wat is volgens jullie het beste.
Antwoord
Zelf heb ik net een nieuwe motor en ook nieuw tank in mn bootje. De oude tank was van RVS en ook deze zat vol met smurrie. nu hebben we een plastic tank van Alpha. Net zo groot maar een stuk lichter. Makkelijk is ook dat er een mangat in zit voor als ie nog eens open moet, en dat er een volume indicatie op zit. Wat betreft de levens verwachting doet hij niet veel onder voor een RVS tank. Succes!
Antwoord
Wij hebben aan boord een RVS tank. Omdat die daar al stond.
Gevoelsmatig zou ik voor een stalen kiezen, hoewel wij voor ons buitenboord motoren met 3 plastic tanks rond voeren, vol met benzine.
Ik kan mij zo voorstellen dat die kunsstof tanks prima kunnen voldoen.
Ook wij komen een keer voor de keuze denk ik Wink
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Wij hebben net zo als ferry een rvs tank toen leek mij dat de beste oplossing maar ik kan me nu niet meer bedenken wat mijn motivatie was. Ik denk nl dat het niet uit maakt wat voor tank je gebruikt zolang lang je maar de juiste tank kies bij de brandstof die je gebruikt, dit ivm de ontluchting.
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Zou je niet eerder last van condens (en dus water in de brandstof) krijgen bij een stalen tank?

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Wij hebben gisteren en vandaag een nieuwe kunststof brandstoftank geplaatst. De oude (stalen) tank was erg vervuild en op de bodem lag een laag sludge.
Tank ligt er nu prima bij, de oude tank was eenvoudig te verwijderen toen we er achter kwamen dat deze alleen aan de vulopening vast zat. We hebben een complete set van Allpa aangeschaft dus aansluiten was erg eenvoudig.
Hobbyzeilers, genieters. Eigenaren van de Grundel "Jomanique".

www.grundeljomanique.blogspot.nl
Antwoord
Ik realiseer me dat dit al een oude topic is maar voor mij actueel. Onze huidige kleine dieseltank (35 liter) heeft altijd zo vol mogelijk gezeten en nooit reden tot zorgen gegeven maar is ondertussen 43 jaar oud zonder mangat en niet uit te bouwen zonder een groot deel van de kuip te slopen.

Ik heb voorlopig maar besloten een nieuwe dieselfilter met waterafscheider in te bouwen en de tank te laten zitten. Begin van het seizoen volledig aftappen en verse diesel er in. Eind van het seizoen volledig afvullen.
Antwoord
De huidige diesel met bio toevoeging is niet bedoeld om een hele winter te laten staan, volgens de kenners degradeert het dan? In het zeilersforum zitten kenners uit de industrie.
je kan ook beslisen om geheel af te tappen en de dop open te laten, heb je geen condens.
Heb ja al eens uitgerekend hoeveel condens er eigenlijk überhaupt kan ontstaan? Dat valt dus heel erg mee.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Beste afvullen met GTL dan maar? Of leeghalen zodat alle bacteriën doodvriezen?
Antwoord
Reken eerst eens uit hoeveel condens er nu werkelijk kán ontstaan? dat is dus vrijwel niets. daar heb je altijd nog je waterzak voor of je Lucas filter.

Antwoord
Om deze reden tank ik uitsluitend een Premium diesel (met 7% GTL) of gewoon GTL.
Voor de winter doe ik een flesje een Forte bij de diesel.
Antwoord
ik zie uit informatie over brandstoffen van de ANWB dat alleen de Premium diesel van Shell 5 % GTL heeft en total en BP geen GTL toevoeging heeft. Ik kan alleen niet vinden dat er geen biodiesel in zit. Weten jullie daar meer van? Anders is het inderdaad een goed alternatief om een gevulde tank met Premium shell te hebben voor een lege tank met open dop.
Antwoord
In GTL zit (nog) geen biodiesel

Antwoord
Het voltanken met diesel en de hele winter bewaren is niet zo slim uiteindelijk. Door de verplichte bio bijmenging zitten er dus bestanddelen in die reageren met zuurstof en de houdbaarheid beperken. je kan dus diesel niet zomaar jaren bewaren met behoud van kwaliteit.

http://www.njordfiltration.com/nl/diesel...rheid.html

http://zeilersforum.nl/media/kunena/atta...diesel.pdf

http://www.calpamsmd.nl/upload/Folders%2...e%20BV.pdf

Ik laat zitten wat er nog inzit en doe er in het voorjaar een beetje dieselgif bij en ga weer verder, maar express opvullen is kolder. In een winter komt er hooguit een borrelglaasje condenswater in, als dat het al haalt.
Onze tanks zitten vaak diep weggebouwd en zijn dan dus minder of niet onderhevig aan temperatuur schommelingen. Hierdoor zal er dus ook bijna geen condens pompwerking ontstaan.
het hele condes verhaal en voltanken is dus voor een groot deel kolder van een dronken aardbei.

Antwoord
Interessant
Antwoord
(11-04-2017, 16:54)WADnWIND schreef: Het voltanken met diesel en de hele winter bewaren is niet zo slim uiteindelijk. Door de verplichte bio bijmenging zitten er dus bestanddelen in die reageren met zuurstof en de houdbaarheid beperken. je kan dus diesel niet zomaar jaren bewaren met behoud van kwaliteit.

http://www.njordfiltration.com/nl/diesel...rheid.html

http://zeilersforum.nl/media/kunena/atta...diesel.pdf

http://www.calpamsmd.nl/upload/Folders%2...e%20BV.pdf

Ik laat zitten wat er nog inzit en doe er in het voorjaar een beetje dieselgif bij en ga weer verder, maar express opvullen is kolder. In een winter komt er hooguit een borrelglaasje condenswater in, als dat het al haalt.
Onze tanks zitten vaak diep weggebouwd en zijn dan dus minder of niet onderhevig aan temperatuur schommelingen. Hierdoor zal er dus ook bijna geen condens pompwerking ontstaan.
het hele condes verhaal en voltanken is dus voor een groot deel kolder van een dronken aardbei.
In het artikel van njordfiltration hebben ze het over een houdbaarheid van 18 tot 24 maand die nu niet meer haalbaar zou zijn, maar bij mij duurt de winter maar 6 maand. Toch een heel verschil, en om aan het eind van de winter pas wat aan de diesel toe te voegen lijkt mij te laat. Je moet voorkomen dat er een bacterie ontstaat, en niet achteraf proberen de aangerichte schade te herstellen. Ik blijf gewoon mijn tank in de herfst volgooien met een goede toevoeging, ondanks dat het kolder is van een dronken aardbei!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)