This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 5 stemmen - gemiddelde waardering is 1.6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dieseltank schoon maken
N.a.v. het topic over RVS of kunsstof diesel tank moest ik meteen denken aan iets wat bij ons nog eens moet: Tank schoon maken.
Echter zit er op onze tank geen mangat, dus dat maakt het lastig.

Hoe kunnen we het beste proberen eventuele sludge & slurry van de bodem te slobberen?

Zijn daar handige tools voor?

Ik kan mij zomaar voorstellen dat wij niet de eersten zijn die daar iets voor moeten verzinnen.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Leesvoer Smile
http://www.wsvlunegat.nl/cmssos/forms/di...445705.pdf
http://bds.home.xs4all.nl/info_artikel/0...%3b_32.pdf
http://www.marine16.co.uk/
Antwoord
Ik heb net zo'n tank als jou denk ik in ieder geval geen mangat ( maakt voor mijn ook niet veel uit ik kom,er toch niet bij) . Ik kan door de vul opening redelijk goed in mijn tank kijken en probeer hem schoon te houden door ieder jaar een paar liter brandstof met een vacuüm pomp van de bodem te zuigen tot nog toe gaat dit erg goet en heb ik bij mijn weten geen vervuiling.
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Er is trouwens een middeltje op de markt om smurrie in de tank te voorkomen. Sinds ik heb gezien wat een dikke laag zich had opgebouwd in mn oude RVS tank gooi ik er elke tankbeurt een dopje bij. Hopelijk voorkom ik nu dat het weer gebeurd.

Het is te koop bij de watersport winkel, maar hier een linkje van waar ik het haal: http://www.kokwatersport.nl/grotamar-die...3830-DEFG/

Als er al smurrie / sludge ontstaan is kan je dat ook chemisch aanpakken:
http://www.kokwatersport.nl/starbrite-st...8085-DEFS/
Antwoord
Wij gebruiken ook zo iets, maar pas sinds we deze boot hebben.
De vorige eigenaar was niet echt zuinig op z'n spullen.

Ik ben de naam even kwijt, en de boot ligt nu even niet voor de deur, maar wellicht weet Hereditas hoe het heet, die gebruikt het zelfde spul Wink

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Even in de kast gekeken bij de voorraad, en ik had dus thuis nog wat staan. Het goedje heet yachticon diesel plus, ik gebruik dus spul bij iedere tank beurt en heb tot nog toe geen slam of bacterie problemen gehad, of ik dat resultaat moet toe schrijven aan dit product weet ik niet het kan ook het jaarlijkse onderhoud van mijn tank zijn die er voor zorgt dat alles schoon blijft.Undecided
Hou de goede kant boven
Antwoord
Dat spul dus.

Wat voor pompje gebruik jij om de bodem van de tank te slobberen?

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Ik gebruik een 12 volts impellorpomp dat gaat zeer goed, ik heb het overigens ook wel met een waterzuiger gedaan ( of dat dan verstandig is qua veiligheid laat ik in de midden maar het werkt wel) Angel
Hou de goede kant boven
Antwoord
Had dus ook last van de smurry in de tank. Nu schoongemaakt en een waterzak incl kraan eronder geregeld. Nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met het magneetfilter. Veel positieve dingen gelezen maar toch is ook veel geld. Nu tank aan het schoonmaken en filters aan het vervangen en hoop volgende week het water weer op te kunnen.
Antwoord
Ik ben er mee bezig geweest Confused, de berichten die ik er over hoor zijn zeer gunstig. Het principe is vrij simpel de brandstof gaat door het filter de motor verbruikt een deel en de rest loopt via de gasolie retour terug in je tank. Daar houd het bij mij dus op mijn gasolie retour gemeten en die is zo'n 100 ml per uur dus met 10 motoren is bij mij 1 liter brandstof ververstConfused, voor mij dus niet interessant. De meeste diesel motoren hebben echter wel een redelijke retour daar voor is het interessant, dus ff checken.

Voor volledige info kun je goed terecht bij Snijder Filtertechniek in Hasselt, hier doen wij regelmatig zaken mee en deze heren zijn zeer kundig
Hou de goede kant boven
Antwoord
Dank zal eend bij hun kijken.
Antwoord
Voorlopig hoeven wij even niet schoon te maken.

Vlak voor de brug bij Hank (en voor de koffie aan boord van een zekere tanker) stopte onze motor er mee, alsof er iemand aan de stopper trok.
Dus... inhammetje in, anker er voor en maar eens kijken.
Tank bleek ver genoeg leeg om niet meer aan te zuigen. (en toen bedacht ik dat we al een paar dagen onderweg waren en dat ik alleen aan het einde van de eerste dag gekeken had hoe het er voor stond.
Onze totale extra voorraad (we vertrekken nooit zonder) stond nog geduldig te wachten.
De bodem was zichtbaar, en schoon.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Update:
Vorige week hebben we de tank van boord gehaald om een aanzuigleiding er in te maken voor de kachel, en een nivometer. (innige wens van Ellen na ons avontuur uit het vorige bericht Wink)

Echter.. bij het leeg pompen kwam er af en toe een vlokje rotzooi mee, waar ik opzich niet echt van schrok.
Tot... er een en al zwarte slduge mee kwam.
Op een of andere manier hebben we wat water in de tank gekregen, met alle bijhorende gevolgen.

Vandaag heb ik alle diesel zo ver mogelijk gefilterd. Het water er onder vandaan gepompt net zo lang tot er goed heldere diesel door mijn pompje kwam.
Vervolgens in een emmer (zo'n rechthoekige om mee te schilderen) een beetje laten bezinken, en rustig overgegoten in een jerrycan. De troep van de bodem bij de vervuilde diesel gegooid en dit herhaald tot alle liters redelijk schoon waren.
Vervolgens de nu lege jerrycans met terpentine goed gespoeld.
De brandstof vanuit de volle jerrycan rustig weer in de emmer gegoten om goed te kunnen zien of er nog wat in zat wat er niet hoort.
Vervolgens via een trechter met zeef en panty de brandstof weer in de schone jerrycan gegoten.
Het is nog een klein beetje troebel, maar alle zwevende zooi en water is er uit.

Ik weet alleen niet zo goed of ik deze diesel nog moet gebruiken, of dat er nog iets anders mee moet.
Heeft iemand dit al eens gehad / gedaan?

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Die oude diesel zou ik nooit meer gebruiken. Wanneer je het wel wilt gebruiken zou ik het zeker niet zonder biocide terug in de tank stoppen. Door het filteren zijn de bacteriën echt niet verdwenen.
Antwoord
Nee, dat snap ik. Echter is wel het water en de grove vuiligheid er uit.
Ik laat het voorlopig een poosje bezinken.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Al die genoemde middeltjes kunnen bacterie-sludge voorkomen, maar reeds aanwezige sludge niet verwijderen, dat moet echt mechanisch. Of door spoelen of door scheppen. Ik heb 2 jaar geleden een mangat gezaagd in mijn 20 jaar oude stalen tank. Bij het vooraf leegpompen kwam er al bagger uit. Na openen een laag van enkele cm sludge en slijm. Ik heb de tank helemaal gewassen met water en zeep, diverse keren en volledig droog gesponst en gedroogd.

Op het Zeilrsforum staan zeer uitgebreide verhandelingen over vuile tanks.

De uitgepompte diesel heb ik 3 weken laten bezinken en weer terug gepompt, helder en geen probleem, met biocide natuurlijk. Nu elk jaar een scheutje.
Ik gebruik al jaren een magneetfilter in de brandstofleiding, zelf gemaakt, baat het niet schaadt het niet.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
(27-06-2014, 23:26)puster schreef: Nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met het magneetfilter. Veel positieve dingen gelezen maar toch is ook veel geld.

Zelf gemaakt;

Baat het niet, schaad het niet. Hierna nooit meer zwarte slierten in het filter gehad.....
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)