Waardering:
  • 4 stemmen - gemiddelde waardering is 3.75
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met vuilwaterpompen
Exclamation 
Bij het opnieuw in timmeren van schouw hebben wij, de wetgeving en het milieu indachtig, een vuilwatertank ingebouwd.
De provincie Fryslân levert je bij binnenkomst een mooi foldertje, overigens ook online te vinden.

Onze ervaringen dit jaar:
  • De meeste vuilwaterpompen werken op een muntje van 50 cent.
  • Leek: vorig jaar pompte het ding slecht, voor onze vakantie dit jaar deed hij het helemaal niet. De gemeente reageerde op mijn mail met excuus en gaf aan dat de pomp onderhoud gehad had en dat ze er nu nog eens naar zouden kijken. Ben benieuwd of de pomp wel werkt binnenkort.
  • Lauwersoog; werkt gewoon goed en is gratis :-) helaas helemaal achter in de haven
  • De Drait Drachten: hier heeft men een hele lange slang op de pomp aangesloten waardoor hij moeite heeft om vacuüm te zuigen, het duurde enorm lang voor we dachten dat de tank zo ongeveer leeg was. Goed bereikbaar.
  • Grou: (vorig jaar) gemakkelijk bereikbaar, werkt goed en was gratis
  • Joure: of de pomp werkt is ons niet bekend, zowel dit jaar als vorig jaar lag er een groot jacht voor en volgens de havenmeester was het erg druk dus wij moesten niet zeuren. Ligt ver in de haven verscholen
  • Langweer: mooi vooraan in de haven en werkt goed
  • Oostmahorn: volgens de folder is hier een pomp aanwezig in de praktijk nog niet, een vorm van wishful thinking? Zal wel helemaal achter in de haven komen bij de brandstofpomp.
  • Briltil: volgens de folder van de provincie Groningen zou ook hier een pomp staan, de beheerder van de haven echter vertelde dat er nogal wat gemeentelijke haken en ogen aan de installatie de pomp zijn en is het ding er (nog) niet

Kortom hoewel het idee om ons oppervlaktewater schoon te houden een nobel streven is, kleven aan de uitvoering nogal wat haken en ogen. In Fryslân zijn er volgens de folder veel plaatsen waar je je vuilwatertank kunt legen, in Groningen volgens de folder slechts een stuk of twintig.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Wij hebben in 2007 de vuilwater tank in gebouwd in de eerste jaren is deze nagenoeg niet gebruikt omdat de inzameling slecht was, niet te bereiken of kapot was toch wel veel voor komend. Nu een jaar of 7 later is er veel veranderd in Friesland de inzameling word meer en meer gratis zoal in ernewoude grou sneek leeuwarden enz. Echter zijn door dom gebruik van de installaties ze vaak kapot, als je er naar vraagt komt dit meestal omdat mensen ook hun bilge maar even leegzuigen met de zelfde slang van het vuilwater, in de stad leeuwarden is mede om die reden de pomp alleen in gebruik als de haven meester aanwezig is en dat is tussen 13.30 en 18.00 een gemiste kans dus en voor velen een reden om toch maar weer te lozen. Maar al met al word het steeds beter en zie ik steeds vaker schepen bij een inzamelingsactie station liggen.
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Ik heb net met Fennanda Verweij van de Schoonwatercampagne in Fryslân gebeld. Een enthousiast mens, ze was blij met de informatie die ik haar gaf en wil weten of er meer knelpunten zijn. Ik heb haar, natuurlijk :-P , naar ons forum verwezen.
Je zou hier je ervaringen kunnen posten of als het over de Friese vuilwaterpompen gaat haar kunnen bellen, 06-12 67 42 11. Ik heb de indruk dat ze er echt werk van maken om de vuilwaterinzameling een succes te maken. Dan kunnen ook onze (klein)kinderen nog lekker in het buitenwater zwemmen straks.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Politieke farce....

http://en.wikipedia.org/wiki/Farce
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Daar verschillen de ideeen nog al over kan ik je zeggen. Je zegd zelf een groot deel van je leven op het water door gebracht te hebben dan zul je toch toe moeten geven dat de water kwaliteit vanaf de jaren 70 tot nu enorm is verbeterd, dit alles is een direct gevolg van het verbod op lozing op het oppervlakte water. Iedereen nu en in het verleden heeft altijd een goede reden om te denken dat zij niet hoeven mee te werken omdat het beetje afval dat zij produceren niet noemenswaadig is , maar al die kleine beetjes maken een enorme bult ellende en vuiligheid
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Aan boord zijn onderwerpen over vrouwen, politiek en religie altijd verboden.
Vooruit dan maar...

In wateren zoals Friesland kan ik me goed voorstellen dat vuilwater opvang zinvol is. Maar op de ruime binnenwateren zoals IJsselmeer en Waddenzee is het, mijn inziens, grote kolder.

Ooit is er een onderzoek geweest naar de milieu invloed van de chartervloot in zijn hoogtij dagen rond 1992 toen er zo'n 400-500 schepen waren.
het onderzoek wees uit dat deze vloot te vergelijken was met een dorp van 600 inwooners. Ook werd vast gesteld dat in een haven aan eind van de dag niets meer meetbaar was wat wees op grijs en zwart water lozen.
Dit was een onderzoek van de universiteit in Groningen.

Passagiersschepen mogen en lozen nog steeds rustig lozen op binnenwater, alleen is het wel een tank van 2-40m3

Hoezo een scherts vertoning voor de watersport........

Een ander groot nadeel is dat in het ijselmeer veel minder voedsel zit omdat we alle fosfaten (kunstmest & zeep) uitgebannen hebben, waardoor de alg groei minder is. Ik weet niet of hier de visstand van afhangt, maar die is ook erg laag. Door het ontbreken van algen en het bouwen van Rijkswaterstaat speelgoed zoals slibdammen is het water dermate helder geworden dat de waterplanten sterk oprukken en een groot probleem vormen aan de Westwal.
Dit probleem is zo groot dat varen aan de westwal niet zonder risico is voor schroef en roer. Het betreft dus het gebied tussen Uitdam en Hoorn.
Antwoord
Even een zwengel aan een oud topic.
Niet over het NUT of NIET, maar over de beschikbaarheid.

Aalsmeer
Watersportvereniging Aalsmeer
Werkt altijd voor leden en passanten
Gratis

Amsterdam
Marina Amsterdam
Tot nu toe altijd werkend
Gratis

Volendam
Gemeente haven
Wekend bij aanwezigheid havenmeester
Gratis

Terschelling
Jachthaven
Tot nu toe altijd werkend
Ook bilgewaterpomp
Gratis

Kom maar op met alle andere wel of niet werkende installaties, ik ga volgende week Fryslân in en ben benieuwd wat ik aantref.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(18-07-2021, 21:40)Eddy K schreef: Even een zwengel aan een oud topic.
Niet over het NUT of NIET, maar over de beschikbaarheid.

Kom maar op met alle andere wel of niet werkende installaties, ik ga volgende week Fryslân in en ben benieuwd wat ik aantref.
Ik ken de genoemde jachthavens niet, maar toen ik een keer m'n bilgewater kwijt wilde op de Zeeuwse stromen kon dat nergens en zelfs waar dat zou kunnen kon ik er niet bij (mijn schip is wat aan de grote kant voor veel jachthavens en de pompen stonden niet bepaald bij de ingang) of werkten ze niet. Uiteindelijk betaald via een bilgeboot verlost.
Antwoord
Bilgewater is iets heel anders dan het vuilwater van de toiletten waar hier over gesproken wordt. Dit omdat er ook olieresten in kunnen zitten.

Voor Friesland kan ik ook nog de twee pontons van de Marrekrite noemen. Een ligt aan de kop van de Noorder Oudeweg vlakbij de Goingarijpster Poelen. De andere ligt langs de route van Heegermeer naar Workum, als ik het mij goed herinner bij de afslag naar de Oudegaaster Brekken.
Allebei gratis, wel even een vlaggetje kopen natuurlijk.
Antwoord
Tja, heeft het zin om hier nog op te reageren? Ik verbaas me hogelijk en erger me dikwijls over het nog steeds veelvuldig lozen van het vuilwater van de toiletten van onze scheepjes op het oppervlaktewater van onze binnenwateren (FRL). De meeste (ook platbodem?)scheepjes hebben geen vuilwatertank, chemisch toilet o.i.d. De meeste platbodemscheepjes worden nog 'gewoon' met een direct lozend wc'tje verkocht.. Dit zou m.i. verboden moeten worden.
Ik koester ons chemisch toiletje dat wij aan boord hebben. Indien dit onderwerp met schippers ter sprake komt kan ik het niet laten onze verantwoordelijkheid hierin te benoemen. Vandaar..

Wieke Mare
Grundel 8.5
Antwoord
(20-07-2021, 8:55)Klaas de Jong schreef: Tja, heeft het zin om hier nog op te reageren? Ik verbaas me hogelijk en erger me dikwijls over het nog steeds veelvuldig lozen van het vuilwater van de toiletten van onze scheepjes op het oppervlaktewater van onze binnenwateren (FRL). 
Over het algemeen zijn burgers wel goedwillend maar dingen moeten ook wel te doen zijn. Natuurlijk zou het helpen wanneer in nieuwe boten voorzieningen zijn die afgestemd zijn op nieuwe inzichten. Maar ook een goede infrastructuur met passende voorzieningen zou helpen (en daar ontbreekt het nog steeds nogal aan). Neem als voorbeeld festivals en parkeervoorzieningen waar voldoende toiletvoorzieningen zijn. Daar wordt minder elders gewaterd dan waar die ontbreken.
Antwoord
Dokkum
Gemeente
Werkt
Gratis
Bilge
Gratis
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Oosterwolde: geen
Antwoord
In haven Alde Leije aan de Elfstedenroute zit er ook een. Heb zelf geen vuilwatertank, maar de overige faciliteiten werkten keurig.
Antwoord
Zoals altijd: het Noordergat in Lauwersoog werkt de vuilwaterpomp perfect. Bovendien gratis net als het drinkwater. Bilgewaterafvoer is alleen voor leden beschikbaar. Verder kun je hier GTL tanken.
De hele opstelling zit achter in de haven met voldoende manoeuvreerruimte en ligt in de luwte van een grote loods.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Sneek
Nieuwe lokatie boven aquaduct
Gratis incl water en bilge

Driewegsluis
Gratis incl water en bilge
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Garnwerd aan Zee:
Nog niet gezien.
Antwoord
(27-07-2021, 22:14)Calidris schreef: Garnwerd aan Zee:
Nog niet gezien.

Stukje doorvaren naar de Oosterhaven of de GMC. Die hebben dat wel voor elkaar Smile Of ging je de andere kant op ...
Antwoord
Even een schopje Dodgy

De vuilwaterpomp in het Noordergat in Lauwersoog pompte sinds vorig jaar bijna niet meer leeg. In de meivakantie heb ik dat nogmaals gemeld bij de havenmeester, deze week was het nog steeds niks. Maar de monteur was vlakbij, hij had de pomp voor het bielswater net van nieuwe rubbers voorzien. Hij keek even een naar het, niet, leegpompen draait de pompkast open, constateert dat ook dit rubber lek is. En beloofde dat hij de volgende dag klaar zou zijn. ÈN DAT WAS IE Smile Smile Smile Tjonge, wat was die overvolle tank snel leeg Big Grin
Kortom: hij doet het weer!

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
De varende pomphuisjes van de Marrekrite zijn helaas verdwenen....
Antwoord
Tja, en dan is er wetgeving in de maak die bepaalt dat je de toiletafsluiter zou moet verzegelen. Echter zonder dat er eerst goede voorzieningen zijn om het vuilwater af te voeren. Alsof je auto's op fossiele brandstof nu al zou verbieden ten gunste van electrisch rijden.  Confused

Zeeschouw Jedysa
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)