Waardering:
  • 4 stemmen - gemiddelde waardering is 2.25
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project: kluiverboom aanpassen / plaatsen
Wij hebben op onze schouw (8,50m) een enorme dikke zware maar stoere kluiverboom.
Traditioneel, gestoken, ongestaagd en vooral lomp.
Ligt altijd in de weg... Dit jaar hebben we hem niet aan boord gebracht omdat we hem weinig gebruiken, en hij dan vooral in de weg ligt.

We willen dus een topbare uitvoering maken.
Maar... Hoe lang en hoe dik zou ideaal zijn? Kortom: Wat is gebruikelijk?

We hebben nog een mastje liggen van een lelievlet wat een beetje aan de maten voldoet in mijn ogen, als we maar een stukkie afzagen.

Hoe lang en hoe dik zijn de topbare kluiverbomen van de medeforummers, en hoe is de constructie op het dek?
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Ferry

Mijn kluiver boom is 3 meter van scharnierpunt tot top bij het scharnierpunt heeft hij een doorsnee van 10 in de midden 12 en aan de top 8 cm de reden voor deze maat niet geen reden dus zomaar ik dacht dat staat wel leuk. De lengte heb ik wel een reden voor als ik de boom langer maak heb ik er met afmeren op steigers meer last van en verder naar voren kan ik mijn kluiver niet voeren want dan word de boot te lei gierig. Bij het maken van een scharnier punt moet je er omdenken dat deze zo hoog is dat de kluiverboom horizontaal komt te liggen en de top bij neer gelaten boom in het verlengde van de as van de boot ligtSmile

Een langere dunnere kluiverboot vind ik overigens mooier en die heb ik ook gehad ,maar deze bleek in praktijk niet echt handig, regelmatig thuis met het draaien met dat ding in een boom blijven hangenConfused , nog een nadeeltje van een lange boom is dat de waterstag dan vrij horizontaal komt waardoor je hem niet echt goed op spanning kan trekken.

Een foto van het scharnier punt staat bij overige onderhouds vragen / winterklussen
Antwoord
Hallo Ferry,

Bij ons is hij 2,85 m en ruim 10 cm dik, vooraan over een dikke halve meter verjongd tot ruim 6 cm.

Op het dek zit een versteviging met daarop twee U-profieltjes. Verder heb ik op het potdeksel aan stuur- en bakboord twee kikkertjes zitten voor de verstaging. Ik zal nog eens een betere foto maken, dan de foto hieronder.
[Afbeelding: attachment.php?aid=37]
Bij andere platbodems zie ik vaak nog een beugel op het potdeksel waar de kluiverboom in valt eventueel met daarboven op een contrabeugel die weer vastgezet kan worden.[Afbeelding: Rond%20jacht%20boeg.jpg?psid=1]

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Smile 
Wat een gedoe allemaal voor zo'n kluiver, en zonder kom je ook vooruit. Smile

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Hallo Ferry, hierbij foto's van de "kluiverkoker" en van het oog voor de waterstag.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(11-08-2014, 20:33)Ferry schreef: Wij hebben op onze schouw (8,50m) een enorme dikke zware maar stoere kluiverboom.........
Hoe lang en hoe dik zijn de topbare kluiverbomen van de medeforummers, en hoe is de constructie op het dek?
Hallo Ferry,

Mijn zeeschouw Vrouwe Janny is op de stevens 8,2 m lang en is voorzien van een kluiverboom. Daarom heb jij wellicht wat aan mijn info.
De kluiverboom is 10,5 cm dik en 320 cm lang. Aan het voorste punt van de kluiverboom heb ik in het verlengde een vlaggenhouder van 42 cm lengte geplaatst, voorin scharnierend de vlaggenhouder met aan de onderkant een zware kogel gelast. Zo blijft de geuzenvlag bij elke tophoek recht staan.
De boom verjongd licht naar voren op 10 cm.
Mijn schouw is ontworpen door Lunstroo jr. en de rondhouten zijn naar zijn ontwerptekeningen gemaakt, dus ook de lengte in verhouding tot stevenlengte van 8,2 m en de hoek naar boven zijn goed.
De waterstag en de beide boegstagen heb ik op 2/3 lengte vanaf het toppenend met snelsluitingen voorzien omdat ik in mijn vaargebied in ZO-Groningen/NO-Drenthe met de vele vaste bruggen de kluiverboom makkelijk en snel bijna 180 deg om kan leggen (extra losse deksteun naast nagelbank).
Verder heb ik een kluiverboombeugel met contrabeugel geïnstalleerd en de beide talietouwen van de boegstagen worden elk in een open klemkikkers uit AL gespannen.
Helaas komt bij het toevoegen van fotos een foutmelding, dus die stuur ik nog later.
Guus
Zeeschouw  Vrouwe Janny[/color][/u]
Antwoord
Ferry, hier mijn fotos :

groet Guus

Bijlagen Afbeeldingen

Zeeschouw  Vrouwe Janny[/color][/u]
Antwoord
Ik zie het al. Wij gaan een oude mast van een lelievlet verbouwen Wink
Onze huidige kluiverboom is een mooi ding voor een gestoken boom, maar niet om topbaar te maken.

Antwoord
Hier is ook een oud 3.60m lang mastje in gebruik als kluiverboom, ooit gekocht voor fl25.-
Naast de voorbolder hebben wij een zware klamp aan dek gebout waar de kluiverboom nu tussen kan scharnieren en zelfs eenvoudig kan worden weggenomen, kluiverboom ligt hierdoor wel 80cm aan dek en steekt dus "maar" 280cm uit voor ons schip.
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
Mijn kluiverboom word eigenlijk nooit gebruikt , steekt 220 cm uit en in de haven spelen ze daar erg handig op in om deze bij de m2 op te tellen !
Voor die paar keer per jaar is het me dat niet waard wat ze daar voor rekenen !
Dus ook ik struikel veel over dat ding !
Helaas is het wel een mooi gezicht zo kluiverboom en ook met tuig erop !

Ik zeg dilemma

Groeten

Tim
Antwoord
Als je hem, net als Ferry, topbaar maakt dan kun je hem gewoon gebruiken. Ook in de haven.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
De kluiverboom van mijn 8 meter Staverse jol is 3,20 meter en topbaar.
In havens/sluizen is het best lastig en vraagt met zeilen ook meer van de bemanning!
Ik vaar de jol dus gewoon zonder kluiverboom zoals de visserman dat vroeger ook deed.
De jol zeilt dan prima!
Ps.
Voor de gebruiken van grote halfwinder (53m2) is de kluiverboom m.i. noodzakelijk.
Antwoord
Ooit was onze kluiverboom 4 meter, maar ik heb er jaren geleden ingekort tot 3 meter.
Echter, sinds ik het zeilpunt een stuk verplaatst hebt en het schip neutraal ligt i.p.v erg loefgierig, gebruiken we geen kluiver meer.
In voorjaar 2015 heb ik de kluiverboom verwijderd.

- Minder windvang
- minder risico met manouvreren in kleine volle havens
- minder onderhoud.
- geen roest meer in de puttingen van de boegstagen
- we zijn geen 18 meer....
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Op ons kwakkenvlootje zijn ze 9m60 en aan het achterend zo'n 17 cm dik, vooraan nog ca. 10 cm.
Om de kluiver te kunnen zetten moet je de boom een meter of vijf naar voren sjorren, schuivend over de uithouder, die met ingevet touw is bekleed. Wel uitkijken dat ie niet vooronder duikt (= op het achtereind hangen!) en 'm netjes in de non manoeuvreren. Doe je dit klusje solo, dan kun je die week de sportschool overslaan.
Antwoord
Deze winter gaan we door met het project, ik weet alleen nog niet helemaal hoe ik het zaakje topbaar ga maken.
Wij hebben een vast stel bokkepoten, dat is dus 1 geheel. Deze liggen op het potdeksel.
Ik denk dat ik het voorste deel daarvan demontabel ga maken, zodat bij het strijken van de mast alleen 2 laatste stukjes er aan gemaakt hoeven te worden, en dat de kluiverboom dan dus desgewenst getopt kan worden.

Antwoord
Wij hebben ook zo'n vast stel (stalen) bokkepoten. We gaan het voorste stuk ervan in/uitschuifbaar maken. Dan kunnen we ze bij de voorstag losmaken, iets inschuiven en dan op het dek bergen. Dit zonder losse onderdelen te hoeven pakken/wegbergen
Antwoord
bedankt, waarde volle informatie allemaal...leuk fotos als voorbeelden....super !... ik ben ook bezig mijn kluiver boom wat te verlengen...die was erg kort...
@popeye / jack, idd, het gaat ook zonder, maar met is het roer meer in balance en daar door minder druk...dit bevorderd soms het roer kunnen vast zetten of een zelf stuur het werk laten doen (bv het jester systeem van uit het groot zeil schoot)
grt en success allemaal
Antwoord
(09-11-2015, 7:19)Ferry schreef: Deze winter gaan we door met het project, ik weet alleen nog niet helemaal hoe ik het zaakje topbaar ga maken.
Wij hebben een vast stel bokkepoten, dat is dus 1 geheel. Deze liggen op het potdeksel.
Ik denk dat ik het voorste deel daarvan demontabel ga maken, zodat bij het strijken van de mast alleen 2 laatste stukjes er aan gemaakt hoeven te worden, en dat de kluiverboom dan dus desgewenst getopt kan worden.

Onze bokkepoten lagen vroeger ook op het potdeksel én precies op de bolders, dat laatste was erg lastig. Een paar jaar geleden hebben we hem korter gemaakt zodat hij binnen het potdeksel valt, dat was en is een stuk gemakkelijker op de bolders. Maar het werd nogal zwaar om de mast te zetten Angry daarom heb ik de bokkenpoot maar weer verlengd met een "boegsprietje" dat bevalt me goed. Bijkomend voordeel is dat ik de kluiverboom nu gemakkelijk kan toppen. Op de foto's bij de vijfde posting in dit topic kun je het goed zien.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Toen wij de boot kochten in 2006 zat er een mooie bocht gebogen in mijn bokkepoot zodat de kluiverboom er over heen lag, dat werkt goed kluiverboom achter over en mast strijken.
omdat ik het er niet uit vind zien zo'n bokepoot en de mast maar een paar keer per jaar stijk heb ik hem verwijderd. Ik heb nu een deelbare en verwijderbare bokkepoot van aluminium deze ligt in 5 min in een paar min op zijn plaats weegt nagenoeg niets en net weinig ruimte in in de bakskist het werkt net zo goed als een vaste boķkepoot
Antwoord
Ik denk dat wij ook een aanpassing gaan doen zoals bij Pylk, of een mix met het idee van Swblom.
Omdat wij de mast ongeveer ieder tochtje wel een keer omlaag doen is het wel makkelijk om het spul gewoon paraat te hebben liggen.

Antwoord
Kijk dan wel of je bolders voldoende vrij blijven.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Door ze "een stukje" inschuifbaar te maken kunnen ze plat op het dek tegen de bolders aan liggen.
Antwoord
Dit topic ging volgens mij over de kluiverboom. Bokkenpoten zijn een compleet ander scheepsonderdeel met duidelijk andere toepassing. Misschien een nieuw topic aanmaken?
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
De afdwaling naar bokkepoten komt voort uit het vraagstuk "kluiverboom topbaar maar vast bokkepoten - wat nu?"
Denk dat het hier toch wel hoort.

Heb de titel aangepast (was: hoe groot is jouw.... kluiverboom), het gaat immers niet om de lengte, het gaat erom wat je er mee doet Tongue
En om het project opzich.

Antwoord
@ Ferry, helemaal eens.... de "slot" , ruimte tussen een zeil en het ander om effectief te kunnen werken is ook bij de gebruik van een kluiver belangrijk. Daar gaat het dan om hoe groot het zeil is en hoeveel ruimte heefd die zeil nodig om goed te kunnen funtioneren. Interresant natuurlijk is ook alle aspecten van het vast maken, opbergen etc. na gebruik.
bedankt voor alle tips.. ( even nog checken hoe dat gaat met fotos plaatsen !)
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)