This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aanzuigen water na droogvallen
Hallo,

Sinds enkele jaren hebben wij een vollenhovense bolletje en dit jaar met de vakantie voor het eerst het wad opgegaan. Onze normale vaargebied is IJsselmeer (Andijk).

Dit even ter info, nu mijn vraag.
Toen wij na de eerste keer wegvaren na het droogvallen op de motor naar een andere plaats gingen, ging er na enige tijd een alarm af. Snel de motor uitgezet en op onderzoek uit gegaan. Wat bleek de motor werd niet meer gekoeld. Uiteindelijk bleek er geen water in de wierookt te zitten.
De wierpot open gedraaid ( het type met zo'n bout in het midden) en de toevoer afsluiter dicht gezet. Daarna met een emmer wat water in de pot gegoten en de motor gestart, dit ging goed. Hierna motor gestopt en sierpot geheel gevuld, deksel terug geplaatst, motor gestart en meteen de toevoer afsluiter weer open.

Alles functioneerde weer na behoren.
De keren er na heb ik de afsluiter steeds gesloten voor het droogvallen en geopend na het starten van de motor. Dit lijkt mij niet normaal.

Door de leidingdiameter kan de wierpot denk ik wel leeglopen ook als alles goed afsluit, maar de impeller moet de lucht er toch door trekken of is die niet zelf aanzuigend?

Mijn vraag is of dit een bekend probleem is en wat ik er eventueel aan kan doen, want het handmatig open en dicht zetten, ga ik natuurlijk een keer vergeten.

Het gaat om een Sole mini 48, met intercooling.
Antwoord
Welkom op het plat bodem forum

Nu je probleem, dat je water weg loopt uit de aanzuig van je wierpot is vrij normaal er is nooit een 100 % vacuum waardoor dit niet zou gebeurenHuh
Wat gebeurd kan zijn is dat je bent droog gevallen op een niet al te harde ondergrond waardoor je aanzuig in het slik is komen te zitten en deze is verstopt, als dit niet het geval was dan zou het een slechte afdichting van de wierpot kunnen zijn of d impellor pomp die zijn beste tijd gehad heeftUndecided echter als dit het geval is zou je dit probleem dus ook hebben als de boot uit de winterstalling komt en in het voorjaar weer het water in gaat.
Ik houd het er op dat door het droog vallen je aanzuig is verstopt met slib en of andere rommel.
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
(12-08-2014, 6:29)hereditas schreef: Ik houd het er op dat door het droog vallen je aanzuig is verstopt met slib en of andere rommel.

Bedankt voor jouw reactie.
Dit jaar zal het droogvallen wel niet meer gebeuren. Van de winter ga ik de impeller vervangen, ik zal dan ook kritisch naar het dekseltje kijken.
Misschien ook maar preventief de wierpot vervangen voor een ander type, zodat ik weet dat die goed afsluit.

In ieder geval goed te weten dat het niet zo hoort en ik dus op zoek moet/kan naar een oplossing.
Antwoord
Op een ander forum was ook een discussie over een wierpot met problemen. Een vakman adviseerde een Vetus. Heb ik zelf ook en nooit problemen, maar ik ben ook nog nooit drooggevallen. Sad

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
In dit (http://www.platbodemforum.nl/showthread.php?tid=120) topic worden koelproblemen van een Volvo MD2b besproken, daarin komt ook de wierpot aan bod.

Het algemele advies: Pot met een bout in het midden... liever vervangen...

Wanneer je koelwater niet aangezogen wordt, is dat OF je impeller, OF een verstopping OF valse lucht.
Als wij de wierpot schoon maken, zakt het water ook een eind terug (onze pot zit een stuk boven de waterlijn) en wordt voor je met je ogen knippert weer aangezogen.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Dag Aartje Johanna,

Welkom op het platbodemforum.

Het gedrag dat je beschrijft is niet normaal voor een koelsysteem met buitenwater. Ik heb eens op een aak met een vergelijkbaar systeem op het wad gevaren en ben meerdere keren drooggevallen en het vullen van je koelsysteem was niet een onderdeel van de vertrekprocedure. Hoe dat technisch in elkaar zat weet ik niet, het was niet een eigen schip. Het eigen schip waarmee ik wel meerdere malen ben drooggevallen had een gesloten koelsysteem en had dus deze problemen niet. Dus het advies van mij is niet heel erg nuttig maar ik kan slechts beamen dat het gedrag van jouw koelsysteem niet standaard is.
Antwoord
Als ik het zo lees, wordt inderdaad bevestigd dat de pomp zelf aanzuigend is ( en ook met lucht water op moet zuigen).

Dus maar beginnen met de wierpot.
Ben bang dat ik pas volgend jaar kan aangeven of dit de oplossing isSmile eerder droogvallen zit er denk ik niet in. Wat ik nog kan proberen of het probleem er ook is als ik de wierpot zelf laat leeglopen, dat is wat sneller te testen.

Ik laat het weten als ik meer weet.
Antwoord
Hallo Aartje Johanna,

We hebben met onze Farryman twee maal een aanzuigprobleem gehad.

De eerste keer hadden we de schouw net en in zwaar verwaarloosde staat gekocht. Hoewel we de impeller gecontroleerd hadden bleek die toen de oorzaak van het probleem te zijn: hij zag er mooi gaaf uit maar bleek veel te soepel te zijn. Hierdoor trok de pomp als we op woelig water voeren veel lucht en kreeg hij niet genoeg water in de motor.

De tweede keer was vorig jaar, toen bleek in het kunststof deksel van de wierpot scheurtje te zitten. Dat gaf de lucht toegang om het vacuum van dat de pomp moet zuigen op te heffen. Ik heb nu een wierpotje met een dik kunststof deksel. in de eerste foto zie je de oorspronkelijke wierpot, waarvan het deksel gemakkelijker een barst oploopt dan die van de tweede foto, die we nu hebben. [Afbeelding: DKRZ4074.JPG][Afbeelding: kleine-wierpot-sleutel-en-ophangbeugel.jpg]
En droogvallen? Dat begint wel steeds meer te trekken.....

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(11-08-2014, 22:19)Aartje Johanna schreef: Hallo,

Sinds enkele jaren hebben wij een vollenhovense bolletje en dit jaar met de vakantie voor het eerst het wad opgegaan. Onze normale vaargebied is IJsselmeer (Andijk).

Dit even ter info, nu mijn vraag.
Toen wij na de eerste keer wegvaren na het droogvallen op de motor naar een andere plaats gingen, ging er na enige tijd een alarm af. Snel de motor uitgezet en op onderzoek uit gegaan. Wat bleek de motor werd niet meer gekoeld. Uiteindelijk bleek er geen water in de wierookt te zitten.
De wierpot open gedraaid ( het type met zo'n bout in het midden) en de toevoer afsluiter dicht gezet. Daarna met een emmer wat water in de pot gegoten en de motor gestart, dit ging goed. Hierna motor gestopt en sierpot geheel gevuld, deksel terug geplaatst, motor gestart en meteen de toevoer afsluiter weer open.

Mijn vraag is of dit een bekend probleem is en wat ik er eventueel aan kan doen, want het handmatig open en dicht zetten, ga ik natuurlijk een keer vergeten.

Het gaat om een Sole mini 48, met intercooling.

Aaartje,

Alle goed bedoelde adviezen tenspijt.
Dit is een heel normaal probleem, al zeggen sommige van niet. Als je impellor slijt in ook het pomphuis, is de buitenkoelwaterpomp niet meer geheel lucht dicht. Als het water er uit loopt, kan de pomp later geen lucht oppompen en zuigt dus geen water omhoog de wierpot in.
Gewoonste zaak van de wereld dus.
Alleen bij een nieuwe impellor en nieuwe deksel werkt het wel. Echter 1x in het zand prutsen op het wad en het is weer ongedaan.
Wij zetten altijd na het vastlopen de afsluiter op het vlak dicht. En bij weer vlotkomen de afsluiter weer open. Het is niet anders.
Je moet alleen er dondersgoed om denken dat je het niet vergeet open te zetten!!
Je kan ook een schakelaar maken in serie met je contactslot o.i.d.

Met een bunkoeler heb je er geen last van
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)