Door het gebrekkig functioneren van ons geliefde Talor fornuis hebben we deze zomer besloten om een gas instalatie in te bouwen in de boot. Het nieuwe fornuis met oven past niet op de oude lokatie, wat in houd dat de hele keuken verbouwd moet worden om ruimte te maken voor het nieuwe fornuis De gas instalatie bouw ik zelf in, incl een op maat gemaakte gasbus alles volgens de op dit moment geldende regels, het is de bedoeling om de instalatie voor ingebruik name te laten keuren..
We beginnen bij het begin en dat is het ont ruimen van de garage daar is al enige tijd niet meer geklust en begint op een stallings ruimte te lijken voor overtollig materiaal.
Ik zal proberen om hier en op mijn website alles een beetje in beeld te brengen.
Ik ben benieuwd hoe en waar je de gas bun gaat plaatsen.
Op onze zalmschouw zat deze in de kuip, met de ontluchting boven in in de bun, (in de kuip) en onder de vlonder. Wij vonden dat de gastank daar weg moest, en dat er een fatsoenlijke watertank in moest.
Omdat er op die boot op geen enkele plaats veilig een gastank kon staan, hebben we daar een coleman benzine toestel voor gekocht.
Op onze zeeschouw is geen gasbun aanwezig, daar staat een Origo. Ook hier: Waar ga je een bun laten, die niet (te veel) vol loopt tijdens het zeilen, en toch buiten boord ont- en belucht.
We hebben er voor gekozen om voorlopig de origo te gebruiken.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...
Onze gasbun zit onder de helmstok op het achterdek. Is een rechthoekige doos van metaal met ontluchting onderin (door de spiegel) en een metalen deksel. Nou heeft niet iedere schouw daar ruimte, maar de plek is eigenlijk wel redelijk ideaal.
Gas zat er bij ons al wel goed in, overal koperen leidingen behalve van de fles naar de leiding en een klein stukje naar het gasstel. Kachel is wel rechtstreeks op een koperen leiding aangesloten. Al met al is het 2 keer 75 cm slang en de rest vaste leidingen.
Bolster bedankt voor het zoeken naar info over gas insstalatie, ik had inmiddels al de nodige info over verplichte en verboden materialen gevonden ( ik zal eens kijken of het in een bijlage past ) .
Ik ga beginnen met een licht gewicht gasbun, ik wil deze lamineren van meerdere lagen 6 mm multiplex en epoxy ( ik heb in het verleden op deze manier ook een watertank en brandstoftank voor een andere bood gemaakt en deze zit er al 12 jaar in ,dat vond ik dus wel hoop gevend. Het is de bedoeling om op propaan ( lieft licht gewicht fles )te gaan koken maar dit hangt een beetje af van de vrije ruimte in de bakskist waar de gas bun komt, in wil n.l. met een vaste uitstoomleiding minimaal 7,5 cm boven de waterlijn komen om aan de regels te voldoen, en aan gezien butaan flessen lager zijn dan de ganbare propaan flessen moet ik nog maar even zien wat het beste uit komt
27-03-2013, 20:05 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-03-2013, 14:06 door hereditas.)
Het voorjaar komt
Na een winter klussen aan de gasinstalatie inmiddels voor 95 % aan de eisen voldoet, na het omleggen en vernieuwen van de electriciteit die is uitgebreid met een afstand bediening voor de victron instalatie en een zekering houder met led verklikkers zodat je niet in het donker hoeft te zoeken welke zekering eventueel kapot is en na de nodige uren timmeren, schuren en lakken is de kombuis weer geheel klaar voor de zomer.
Ik wou nog een af beelding plaatsen diet lukt dus helaas niet, wie weet de oplossing
Toch gelukt een kleine inpresievan het eind resultaat
Zeilen en timmeren ( eigenlijk lijmen want spijkers worden allang niet meer gebruikt ) zijn toch wel mijn twee voor naamste hobby's. En dat hout bewerken is wel erg handig als je een oude schouw probeerd te onderhouden en verbouwen.