Waardering:
  • 6 stemmen - gemiddelde waardering is 2.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Steunpunten mast tijdens lakken?
Onze mast van onze zeeschouw moet opnieuw in de lak! Wat is wijsheid... In de jachthaven op bokken (half uurtje van huis) of in de achtertuin of moeten we een schuur zoeken waar hij in past? Heeft iemand tips voor evt. vervoer? En hoe gaat het met de punten waar de mast op steunt? Moet ik die als allerlaatste lakken of is het verstandiger om de mast te draaien als bv één laag droog is?
Alvast bedankt!
Fam. Wezeman
Antwoord
De eisen aan de omgeving bij het lakken van een mast zijn afhankelijk van je verfsysteem waarbij de eisen aan een 2 componentensysteem ook zullen voldoen voor een 1 pot-systeem.
Bolster heeft een nieuwe lakbeurt gehad op bokjes waarbij eerst voor de kleur een bijts is gekozen en daarna een hout/olie oplossing van Sigmarine. Hoe de uitvoering is gebeurd weet ik niet maar ik denk dat er in 2 delen is gelakt en dat dit binnen is gebeurd in een droge ruimte. Transport van een mast maakt de kans op beschadiging wel groter.
Antwoord
Tja, wij lakken altijd in de buitenlucht met gestreken mast, De plekken van de mik worden dan niet gelakt. Echter als we tijdens vakantie de mast wel eens naar voren rollen, wordt er gelijk even geschuurd en gelakt op de kale plekken, ook die van de mik. Als je in de zomer lakt zijn de dagen langer en de temperaturen hoger; zeer aangenaam.

We gebruiken hardhoutolie van epifanes, bevalt erg goed. Het is 1 component, dus smeren maar! paar droge dagen is voldoende. Soms 'smorgens een laag voor het werk en 's avonds weer een laag na het werk.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Wij gebruiken de 2 componenten blanke lak van de IJssel.
Zit er nu 2 jaar op en nogsteeds goed. Volgend jaar maar weer eens overhalen.

door de mast steeds te draaien en de schragen te verzetten verplaats je ook het steunpunt.
Niet mee lakken, maar uitstrijken. Je krijgt dan een wat grotere plek, de laatste steunpunten eventueel appart na lakken.
Zo hebben wij het gedaan in ieder geval.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Ik heb het zo gedaan. Plaatje multiplex onder de mast geschroefd dus.

[Afbeelding: 2jupl.jpg]

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
En dan als laatste die schroefgaten weer vol lakken?

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
(20-09-2014, 23:10)Ferry schreef: En dan als laatste die schroefgaten weer vol lakken?

Ik denk dit goedje. De mast zit ook in de Le Tonkinois.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
Antwoord
Dat is toch een soort olie achtig spul?

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Ja Tonkinois is een veredelde lijnolie. Destijds toen we een watersportwinkel hadden (1996-2005) verkochten we dat ook. Het was een veelbelovend product, maar vertoond toch snel zichtbare slijtsporen op een mast bij de gaffel. Voor eenvoudig staand en liggend werk is het aardig, maar niet onze keus (meer).
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(22-09-2014, 0:12)WADnWIND schreef: Ja Tonkinois is een veredelde lijnolie. Destijds toen we een watersportwinkel hadden (1996-2005) verkochten we dat ook. Het was een veelbelovend product, maar vertoond toch snel zichtbare slijtsporen op een mast bij de gaffel. Voor eenvoudig staand en liggend werk is het aardig, maar niet onze keus (meer).

Ik adviseer het ook niet aan de forumleden, maar ik heb tot nu toe weinig problemen. Nu zeil ik ook weinig, en de klauw van de gaffel heb ik goed bekleed met leer. Slijtsporen zijn wel makkelijk bij te werken, maar een groot nadeel van het spul vind ik dat het na opening gauw indroogt. Ik neem daarom vaak kleine blikjes, en na gebruik moet er altijd een beetje terpentine op om velvorming te voorkomen.

Groet, Jack.
Antwoord
(18-09-2014, 21:36)popeye schreef: Ik heb het zo gedaan. Plaatje multiplex onder de mast geschroefd dus.

[Afbeelding: 2jupl.jpg]

Groet, Jack.

In plaats van een plaatje schroeven steek ik een bezemsteel door het boutgat en steun daarop af.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)