This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 4 stemmen - gemiddelde waardering is 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe intimmering Ostara
#1
Vorige week zijn we begonnen aan een leuke klus: het slopen van de oude, onhandige, niet overal even stevige maar vooral lelijk gemaakte intimmering.

Dat is bijna klaar, dan kunnen we beginnen met het opmeten van de werkelijke afmetingen, en kijken welke van onze plannen het beste in de boot past.

Het eerste vraagstuk waar ik tegen aan loop... De isolatie.
Bestaand zat er wat kurk achter, en wat piepschuim.
Piepschuim ben ik geen voorstander van, glaswol gaan we niet aan beginnen en steenwol neemt te veel vocht op.

Ergens overweeg ik om helemaal geen middelen er tussen te stoppen.
Als ik ga googelen, kom ik kurk als isolatie op rol tegen.
Eerst een laagje dampkerende folie, dan een laagje kurk en dan de betimmering?

Wat zit er bij jou achter de betimmering, en waarom heb je die keuze gemaakt?
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#2
Bolster had in het schot tegen de kuip glaswol zitten, de overige delen hadden geen enkele isolatie. Dus het staal was overal te benaderen want het schot tegen de kuip was hout - glaswol - hout .
Antwoord
#3
Wij hebben een paar jaar geleden gekozen voor een gespoten laag 2 componenten PUR.
Een andere optie die ik heb overwogen is het plakken van Armaflex (of imitatie hiervan) Beide hebben het voordeel dat je de isolatie strak op de huid hebt zitten.
Ik heb uiteindelijk uit kostenoogpunt en omdat ik dacht dat het minder werk was voor PUR gekozen. Helaas werd de PUR net iets te dik gespoten dus heb ik een dag zitten snijden voordat de betimmering tegen het grondhout kon.

Het bevalt ons uitstekend, eerder zat er piepschuim in en hadden we in voor en najaar regelmatig condens op delen van de betimmering. Daar is nu geen sprake meer van.

Als ik het nog een keer zou doen zou ik weer 1 van deze twee oplossingen kiezen.
Antwoord
#4
Armaflex plakken is wel een kunst apart. Ik ken dat vanuit mijn werk Wink
Hoe zit het met de brand vastheid van de pur, na deze winter gaan we nog wat laswerk doen op een paar plaatsen (wat ogen voor de zwaardtalie's en dat soort zaken), met piepschuim achter de betimmering is dat niet zo handig, dat is bijna niet te blussen en dooft ook niet vanzelf tussen de betimmering.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#5
Bij ons zit er een glaswol plaat achter de betimmering de plaat is voorzien van een bitumenlaag die tegen de betimering aan zit en het glaswol tegen het staal.
Ik ga er vanuit dat dit in 1976 bij de nieuwbouw is aan gebracht.
Tijdens het verbouwen heb ik op meerder plaatsen de isolatie verwijderd om te kijken hoe het staal eruit ziet, en ik moet zeggen dat ik mij er over verwonderd heb over hoe netjes alles was, een paar kleine plekjes vliegroest en dat na bijna 40 jaar.
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
#6
PUR valt in brandklasse B, is niet onbrandbaar maar ook geen brandversneller.
Wij hebben de boot gestraald en in de epoxy dus ik ben sowieso niet van plan om nog te lassen.
Antwoord
#7
Bij ons zat er ook glaswol achter met de bijbehorende vochtproblemen. Bij de laatste renovat heb ik dit vervangen door isolatieplaten die ze inkelders gebruiken. Zijn platen van 1,5 bij 1 @met diktes varierend van 2 cm tot 20 centimeter. Ik heb 2 gebruikt eb gekit tegen het staal. Isolatie is stuk beter geworden en het geeft weinig troep. Kleur was groen. En brandklasse was ook goed.
Antwoord
#8
Weet je ook wat dat voor een spul was?
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#9
Ik zal van de week even kijken of ik de bon vindt.
Antwoord
#10
Voor het gebruik van pur kan je ook eens contact opnemen met de schipper van het zwarte schaep, daar zit het ook in volgens mij, die heeft vast wel wat handige truuks en tips
Antwoord
#11
Dat klopt, had ik ook gezien, voordat de boel afgetimmerd was Wink
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#12
Als je het in harde platen wil zoeken is PIR een goede keus. Hoge isolatiewaarde en redelijk brandveilig.
Antwoord
#13
Dat isolerende 19-laags folie leek me wel ideaal, omdat het weinig plek inneemt en makkelijk te verwerken en bevestigen is, maar zo te zien in deze folder is dat niet per se handig als je nog moet lassen: http://www.hout-en-bouwmaterialen.nl/dow...rmatie.pdf (pag. 6)

Maar misschien kunnen we het wel zo maken dat het makkelijk te demonteren is. Dan kunnen we het er tijdelijk afhalen voor het lassen en daarna weer terugplaatsen.

Over hoe brandveilig het is: "Voorzorgen tegen brand: ACTIS-producten nooit blootstellen aan een hevige warmtebron (lassen, vlammen, vonken...)." Dodgy
Antwoord
#14
Ik ben alleen voor isoleren van het schip wanneer de isolatie niet dampdoorlatend is en direct op de huid van het schip aangebracht kan worden, en dan kom je haast vanzelf op pur uit, en eventueel kun je het zelf aanbrengen. Bedenk wel dat op delen van het schip die niet geïsoleerd worden - bijvoorbeeld ramen, of spanten - en 's nachts afkoelen door een dalende buitentemperatuur meer condens kan ontstaan.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#15
Ik heb ook even naar die DHZ mogelijkheid voor PUR gekeken. Realiseer je hierbij wel dat je in de beperkt geisoleerde ruimte van een boot vol in de giftige dampen staat. Je zult dus serieus werk moeten maken van adembescherming.

Ik heb een paar bedrijven benaderd en kwam uit bij een bedrijf in de buurt dat het voor hun kleine klusje wel even erbij kon doen. Ze waren inderdaad binnen twee uur weer weg. Prijs was lager dan wat ik kwijt zou zijn geweest aan DHZ materialen.
(Zij waren natuurlijk voorzien van persluchtmaskers.)

Mocht je PUR overwegen, hou dan ook de temperatuur in de gaten. Het mag niet te koud zijn ivm douwpunt en de reactie van de PUR. Als je buiten staat/ligt valt de winter dan af.
Antwoord
#16
Wat gebeurt er met PUR wanneer je aan de buitenkant nog wat gaat lassen?

Ik weet dat je met tempex enorm op moet passen met laswerk.
Overigens stond bij ons de kurk isolatie ook in de fik toen we bezig waren met de schuit vaarklaar te maken.

Overigens ook de PUR die ze in de kielbalk gespoten hadden thv de schroefas, gewoon door een verfschilfer die los kwam tijdens het lassen aan de spiegel.
Dit zal gewoon pur uit een spuitbus van de bouwmarkt geweest zijn, de goedkoopste variant.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#17
Wanneer je aan de buitenkant gaat lassen zul je altijd aan de binnenkant op die plek moeten kijken of er wat tegen de scheepshuid aanzit rondom die plek. Als er betimmering voorlangs zit moet je die volgens mij altijd weghalen, en wanneer er dan met PU geïsoleerd is kun je dat ruim weghalen, en na de laswerkzaamheden met pur uit de bouwmarkt weer makkelijk herstellen.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#18
De 1 component PUR zoals je die in de bouwmarkt kunt kopen is een totaal ander produkt dan de 2 componenten PUR zoals die in scheepsisolatie wordt gebruikt. Na goed zoeken is die 2 componenten variant ook in kleine bussen te verkrijgen.
Voor de engelslezenden onder ons nog een lange draad over het isoleren van boten -> http://www.boatdesign.net/forums/metal-b...26839.html
Antwoord
#19
(02-10-2014, 13:18)swblom schreef: De 1 component PUR zoals je die in de bouwmarkt kunt kopen is een totaal ander produkt dan de 2 componenten PUR zoals die in scheepsisolatie wordt gebruikt.

Ik heb geen idee wat het verschil is in het gebruik in het algemeen, en bij het toepassen in een stalen schip in het bijzonder, - ja het wordt onder grotere druk van een afstand tegen de wand gespoten - maar een gat van ruim een halve m2 op de scheepswand opvullen met gewone pur lijkt me geen probleem.
Wanneer ik in het verleden een ligbad moest plaatsen, zette ik die aan de buitenkant vaak in de pur om het bad te isoleren, onder andere mijn eigen ligbad 20 jaar geleden. Dan pas je het dus net andersom toe als bij een schip. Ik moest laatst nog een keer onder bij het bad zijn, en het zat er nog keurig omheen.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#20
Voor het gemak wil ik toch hier ook eens naar informeren:

http://www.isolatiefolie.com/xlaine-schapenwol-17-laags
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#21
Jack,

Ik ben geen chemicus, maar voor zover ik weet is het enige dat die twee gemeen hebben is dat het polyurethaan producten zijn. De bouwmarktvariant (1 comp.) hardt uit dmv het vocht in de lucht. De "spuitvariant" is een twee componenten product waarbij de harder in het pistool bij de basis wordt gemengd. Als je van allebei een stukje doorsnijdt zie je ook een groot verschil. De tweecomponenten PUR is veel vaster. Als je een hele dikke laag 1 component PUR wil maken wordt soms de binnenkant ook niet hard.
Als je een beetje op internet kijkt vind je ook verschillende posts van mensen die de 1 component PUR in een boot of auto hebben gebruikt en daarna met en boel roest werden geconfronteerd. Klaarblijkelijk hecht dat dus ook niet altijd afdoende en melden sommige mensen dat het vocht op kan nemen.

Ferry,

Dat spul ken ik niet, ziet er op het eerste gezicht niet verkeerd uit.
Antwoord
#22
@swblom, ik adviseer ook niet om de hele boot in 1 comp.pur te zetten, maar om het alleen voor herstel te gebruiken. Ik heb even gegoogled op pur/pu, boot/schip en roest, en kan eigenlijk niks verontrustends vinden. De gewone spuitpur werk ik in mijn bouwbedrijf uiteraard al jaren mee, en wat dat doet weet ik inmiddels aardig goed.
Die isolatiefolie met schapenwol lijkt mij op zich een uitstekend materiaal, alleen de vraag is hoeveel ruimte/dikte je nodig hebt om daarmee goed te isoleren, en condens kun je alleen voorkomen wanneer er geen (lucht)lekken inzitten. Dat kan wel eens moeilijk worden met al die spantjes en dan nog een aftimmering. Je grondhout zal toch op een of andere manier aan het schip vastgezet moeten worden. Dan zou ik liever de gewone alkreflex nemen

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#23
Hallo Jack,

Kan natuurlijk niet zeggen dat ik een probleem verwacht bij een kleine reparatie. van de andere kant, het twee componenten PUR schuim is ook gewoon in een bus te koop. Waarom niet het zekere voor het onzekere nemen en dat gebruiken. Zowel Soudal als Illbruck hebben het in hun programma, waarschijnlijk zijn er nog meer merken.
Antwoord
#24
Ondertussen is er alweer wat tijd vervlogen, en zijn we lekker onderweg.
Het raggelwerk zit er in, Wat langer duurde dan gedacht. Is nogal bewerkelijk gebleken 
Ook de isolatie zit er in, wat dan weer sneller ging dan gedacht.
We hebben gekozen voor een 11 laags folie, we hebben reeds ontdekt dat die best goed werkt, mede door de reflecterende werking.

Vervolgens zitten nu ook de 1e stukken betimmering van de romp er in, Het wordt wel wat ondertussen!

Raggelwerk bijna klaar
   

Isolatie folie (Xlaine 11SP)
   

Klaar om af te timmeren!
[Afbeelding: 10921638_379523038895365_6063248630754909897_o.jpg]

Plafond klaar
[Afbeelding: 10866001_379865542194448_765708628240626562_o.jpg]

Stukje zijkant
[Afbeelding: 10450316_379865315527804_246291521818408516_o.jpg]
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#25
Ik heb de problematische plaatjes even op een andere wijze in je bericht gehangen.

Dat begint er al heel aardig uit te zien, complimenten !
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)