Topics: 1
11-11-2014, 8:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-10-2016, 14:30 door Marten.)
Als oud bemanningslid van de "Lichtstraal" doe ik bij deze een oproep aan iedereen die ooit op deze klipper heeft gevaren of anderszins een warm hart toedraagt, om zoveel mogelijk foto's bijeen te brengen:
https://goo.gl/photos/LNkDzmg7D8sizcWb8
Mocht u nog foto's hebben van de Lichtstraal, dan nodig ik u van harte uit deze aan mij te mailen of op dit platbodem forum een bericht achter te laten.
Als u bereid bent uw analoge foto's aan mij uit te lenen dan kan ik die digitaliseren. (Uiteraard onder erewoord retour). Vermelding van het jaar en de namen van personen die op de foto staan, zou mooi zijn.
Op deze wijze hoop ik, samen met u, te komen tot een interessante verzameling openbaar beeldmateriaal van deze bijzondere klipper, op weg naar haar 125e verjaardag. (2017)
Maar ook zonder foto's is uw reactie hier op dit forum uiteraard van harte welkom!
hartelijke groet,
Marten van der Kamp
(martenvdkamp@gmail.com)
Meer informatie over de Lichtstraal:
http://www.ssrp.nl/stamboek/schepen/lichtstraal
Bewaren
Bewaren
Topics: 105
11-11-2014, 21:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-11-2014, 22:00 door Calidris.)
Ha Ha, Ik heb als 12 jarig jongetje in 1972 gevaren op de Botter Octopus van Jürn van Boven op Schier. Onze schipper kon het niet winnen van de Lichtstraal en noemde het de "Lamstraal". Je begrijpt dat wij al ons hele leven deze naam hanteren als we het schip zien. ;-).
Ergens in 2000 heb ik een keer een kluiverboom er af gevaren in Uitdam. Ik kwam per ongeluk daar binnen met een klipper van 30 meter. :-(
11-11-2014, 22:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-11-2014, 23:00 door Marten.)
Een geuzennaam als je hem verdient omdat je de snelste bent !
Nog maar een foto dan van de L*straal
Topics: 47
Ik moet eens even in mijn archief duiken. Ik heb vast nog wel wat plaatjes van de diverse Nawaka's bij scouting
Graag, Ferry !
Ik vond er een van de NAWAKA 1997 op internet, maar die foto is van zeer slechte kwaliteit.
Ik denk dat ik in 97 wel een fototje gemaakt heb. vanaf een rolletje. toen ik een jaar of 14/15 was
Nou Ferry, ik zou zeggen ....
Kom, hijs de zolder,
gijp het archief en reef de foto's...
Hoe is het op dit moment met het schip?
Topics: 88
Volgens mij staat er in Ronde en Platbodemjachten van Huitema een foto en een lijnentekening van deze klipper. Mijn vader heeft het lijnenplan gebruikt voor een model.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"
Zeeschouw Jedysa
bedoel je deze?
Ik heb het boek niet bij de hand, zal het weer eens uit de bieb halen. Op de blauwdruk van jou staat geen lijnenplan. Ik heb er kopieën van op de vliering liggen, maar kan daar nu niet bij komen.
Zeeschouw Jedysa
Weet iemand de naam en (email) adres gegevens van de huidige schipper?
Als oud bemanningslid van de "Lichtstraal" doe ik bij deze een oproep aan iedereen die ooit op deze klipper heeft gevaren of anderszins een warm hart toedraagt, om zoveel mogelijk foto's bijeen te brengen:
https://photos.google.com/share/AF1QipPv...tEcGtDaE13
Mocht u nog foto's hebben van de Lichtstraal, dan nodig ik u van harte uit deze aan mij te mailen of op dit platbodem forum een bericht achter te laten.
Als u bereid bent uw analoge foto's aan mij uit te lenen dan kan ik die digitaliseren. (Uiteraard onder erewoord retour). Vermelding van het jaar en de namen van personen die op de foto staan, zou mooi zijn.
Op deze wijze hoop ik, samen met u, te komen tot een interessante verzameling openbaar beeldmateriaal van deze bijzondere klipper, op weg naar haar 125e verjaardag. (2017)
Maar ook zonder foto's is uw reactie hier op dit forum uiteraard van harte welkom!
hartelijke groet,
Marten van der Kamp
23-09-2016, 6:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-09-2016, 6:11 door Ferry.)
Afgelopen zomer hebben we haar gezien in haar thuishaven, Durgerdam. Tijdens de aanbrengtocht van de VSRP zomer bijeenkomst.
Was een treurig gezicht...
Overigens had ik blijkbaar in 1997 toch geen foto van de lichtstraal gemaakt, dat wil zeggen: niet vindbaar.
Doc_NL en ik maakten deze foto's:
Dank, Ferry, voor de foto's.
De Lichtstraal ziet er inderdaad niet best uit.
groet,
Marten (martenvdkamp@gmail.com)
Picasa is overgegaan in Google foto's.
Bijgaand de link , naar de vernieuwde site (meer dan 500 foto's) :
grt,
Marten van der Kamp
Topics: 19
Marten, ik vind het leuk om foto's van afgelopen zomer van mijzelf in het overzicht terug te zien, maar dan wel graag met bronvermelding ipv je eigen naam
24-10-2016, 7:19
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-10-2016, 11:33 door Marten.)
Ik zet mijn naam er niet zelf in, maar dat doet Google. Enorm storend inderdaad.
Mijn excuses!
Ik blijk niet de enige te zijn die dit probleem heeft:
Google foto forum
De oorzaak blijkt te zijn dat als mensen in Google foto's "lid worden" aanvinken, automatisch door Google de naam van de maker van het album bij iedere foto wordt gezet.
Onzinnig overigens dat "lid worden" .
Ik heb de "leden" verwijderd en nu moet het goed gaan. Mijn naam moet dus nu niet meer links onder iedere foto staan als het goed is.
Zo niet, laat mij het svp even weten.
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Er zijn weer 60 opnamen toegevoegd
Het betreft de jaren 1956 / 1957
foto's z.s. Lichtstraal
Topics: 0
Hallo,
Zo kom je nog eens wat tegen....
De Lichtstraal, daar ben ik (bijna) op geboren en getogen. in iedergeval in de zomers dan.
De lichtstraal maakt nog steeds deel uit van de familie  (Van der Zee)...
Maar met jonge gezinnen... Tijd... slecht excuus, wel de praktijk.
Er zijn wel weer gesprekken met scouting om een samenwerking aan te gaan en de oude glans weer terug te brengen.
Met vriendelijke groet,
Rik van der Zee
Hallo Rik,
leuk dat je dit gevonden hebt.
Ik vermoed zo dat jullie een schat aan foto's hebben van de Lichtstraal.
Als je ze digitaal hebt, dan zou ik ze graag willen toevoegen aan
Hoor graag van je.
Marten van der Kamp
Topics: 39
![[Afbeelding: 5631aa5c0bbcde0d0cfc7e8678e7148a.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180930/5631aa5c0bbcde0d0cfc7e8678e7148a.jpg)
En deze kwam ik ook nog tegen van de Lichtstraal
Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
Topics: 19
Ze vaart vracht, mensen en vergaderingen
http://www.zuivervaren.nl/
Zeeschouw Jedysa
Topics: 105
Sorry, nog meer (CO2)luchtverkopers met lakschoenen die met het "groene" verdienmodel een graantje mee pikken?
( kon het niet laten)
|