This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wie kan ons iets vertellen over onze schouw
#1
   
We hebben met z’n vijven een Schouw op de kop getikt. Deze willen helemaal gaan opknappen. Volgens de vorige eigenaar is het een Friese Schouw, maar volgens mij is die daar te groot voor (wikipedia). Wie kan ons iets vertellen wat voor een Schouw dit is. We gaan hem uit het water halen en dan over de weg vervoeren, maar we hebben geen idee wat het gewicht is. Alle informatie is welkom.
Antwoord
#2
http://www.ssrp.nl/stamboek/schepen/us-barke
Zou dat de schouw kunnen zijn, een Friese Zeeschouw ?
Ik heb je foto even wat kleiner gemaakt.
Antwoord
#3
Volgens de link naar de ssrp zou tot mijn verrassing deze schouw bij Westerdijk in Eernewoude gebouwd zijn. Alle Westerdijk schouwen die ik ken (wij varen zelf met een 9 meter) hebben duidelijk een andere rompvorm. Misschien een van zijn eerste probeersels, of een opdrachtgever met een eigen stempel?

Wat wel goed passend lijkt is de door Westerdijk geintroduceerde hybride naam "Friese Zeeschouw" met zijn hogere kop. (in vergelijking met de zuiderzeeschouwen van de westwal).

Veel succes met opknappen en veel plezier met varen!
Antwoord
#4
Ik heb de foto door gestuurd naar Westerdijk. Echter zij geven aan dat dit geen Westerdijk Zeeschouw is. Ze hebben geen idee wat voor Schouw het is.

Dus waarschijnlijk is de Us Barke een andere Schouw. Dus we moeten verder zoeken. Als iemand nog ideeën heeft, ze zijn welkom.
Antwoord
#5
Welkom op het platbodemforum.

Daar hebben jullie een behoorlijke hoeveelheid werk op de kop getikt. Wij hebben ooit hetzelfde gedaan, onze schouw zag er minder erg uit dan die van jullie. Ik hoop voor jullie dat het onderwaterschip van de Barke er beter uit ziet dan het onze indertijd. Kijk maar eens op onze website. Overigens ben je op het forum wel op de aangewezen plek voor informatie en tips. Je zult je vast al snel thuis voelen tussen deze onverbeterlijke klussers Confused

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#6
Misschien moet je foto's sturen van als ze weer helemaal glimt, in deze staat ontkent iedereen alle betrokkenheid bij het bestaan er van.

Wij kennen dat van de Ostara, die was ook "ietsjes" verwaarloosd. Op het eerste oog leek dat wel mee te vallen, het bleek echter kwadratisch te zijn met de ellende Tongue

Succes met klussen, en de zoektocht naar wat voor schip het nou eigenlijk is.

Zie ik het goed dat de spiegel vrij recht is?
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#7
Licht achterstallig onderhoud aan het exterieur??
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#8
Vraag je eens af waar je eigenlijk naar zoekt als je het exacte type van de schouw zoekt. Uiteindelijk kun je alleen maar uitkomen bij een benaming die iemand (vaak de ontwerper/bouwer) eraan gegeven heeft. Voor wat dat waard is....

Omdat een schouw de indruk wekt gemakkelijk te bouwen te zijn, zijn er ook heel veel mensen geweest die een poging hebben gewaagd. Met als gevolg een hele hoop one off's.

Jullie schouw heeft een redelijk uniek uiterlijk als ik het zo zie. Als er al meerdere zusjes bestaan is de kans aanwezig dat je die tegen gaat komen tijdens alle tochten die je (nog uithijgend van het restaureren) gaat maken. Misschien kun je dan een stukje historie achterhalen.

Zet hem op.
Antwoord
#9
Ik weet het niet maar misschien dat men bij de SSRP je op weg kan helpen. Een fotootje die kant op sturen zou geen kwaad kunnen denk ik. www.ssrp.nl .
Antwoord
#10
Ik zag bij teruglezing dat je ook vroeg naar een inschatting van het gewicht. Daarvoor zul je toch wat maten door moeten geven.
Ter indicatie, onze Westerdijk is 9 meter (romplengte) lang, 3,5 meter breed (op de zwaarden) en heeft een maximale diepgang van 70 cm. Het gewicht is ongeveer 6 ton.

Je noemt dat je de boot over de weg wil vervoeren. Een klein stukje op een boerenkar is meestal geen probleem. Als je verder wil kom je al snel in de problemen met de breedte. Vanaf (volgens mij, ben geen specialist) 2.55 meter begin je al een speciaal geval te worden. Misschien heb je dan wel ontheffingen nodig.
Antwoord
#11
Hallo,

Mooie schouw zeg, zowel de zeeg als de roef hebben een mooie lijn. Grote voordeel van de huidige staat van onderhoudt is dat het vooral een eerlijk schip is. Je weet nu tenminste waar hij roest. Er zijn genoeg schepen die met een vers laagje lak geleverd worden waar de roest binnen een jaar doorheen komt. Eerst maar eens de hogedrukspuit eroverheen.

Ik begrijp de honger naar informatie over jullie boot. Maar dat wordt zoeken en vooral rondkijken. Bij onze vorige boot een 8,50 meter gipon grundel heb ik ook nooit kunnen achterhalen waar hij gebouwd is. Ik had de mazzel dat er tekeningen bij waren (met vele gaten erin door laswerkzaamheden) hierdoor wist ik wie de ontwerper was, maar ik heb nooit een schip gezien die op dezelfde manier gebouwd was.

Er zijn toch in die jaren ook vele schepen door hobbyclubjes in elkaar gezet.

Veel plezier en succes met jullie nieuwe hobby.
Antwoord
#12
Heb je nog meer foto's?

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#13
Nog een paar foto's. Ook één van de motor.


Bijlagen Afbeeldingen
           
Antwoord
#14
   
Nieuw kenmerk. Misschien wordt dit door iemand herkend.

Gisteren geprobeerd de motor te starten. Dat ging helaas nog niet. Zat wel enige beweging in, maar dat was het dan. Cilinder kop moet denk ik even los.

Begonnen met de boot vervoers klaar te maken. Waarschijnlijk kunnen we hem tussen kerst en nieuw vervoeren.
Antwoord
#15
Jammer dat de foto er zo groot op komt.

Kijk eerst of er ook water in de motor staat, om waterslag te voorkomen.
Hoe ga je hem vervoeren? En van waar naar waar?

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#16
Inmiddels is de boot verplaatst van Loosdrecht naar Apeldoorn. Wil je het verloop van de eerste 1,5 tot 2 jaar volgen dan kan dat op www.barke.melizen.nl
Antwoord
#17
(02-12-2014, 22:53)melizen schreef: We hebben met z’n vijven een Schouw op de kop getikt. Deze willen helemaal gaan opknappen. Volgens de vorige eigenaar is het een Friese Schouw, maar volgens mij is die daar te groot voor (wikipedia). Wie kan ons iets vertellen wat voor een Schouw dit is. We gaan hem uit het water halen en dan over de weg vervoeren, maar we hebben geen idee wat het gewicht is. Alle informatie is welkom.

Altijd leuk om te zien dat een ogenschijnlijk "hopeloos wrak" weer gerestaureerd wordt ..

Aan het model te zien zou ik denken dat het ergens in het zuiden van het land rond de grote rivieren gebouwd is ..
Ze bouwden daar nogal veel met een wat smallere kop dan rond het Ijselmeer en Friesland..
maar kan me ook vergissen hoor..veel casco,s zijn ook gebouwd door lokale bouwers overal in Nederland. op eigen ontwerp of tekening..
Het is een leuk scheepje met een mooie zeeg in de roef..Zeker de moeite waard om te restaureren..
De motor lijkt erg veel op de wat oudere generatie Buck diesel met dynastart..
Zou voor je de kop eraf sloopt , eerst even compressie meten ..als die in orde is ..lekker laten zitten ..die koppakkingen zijn nogal prijzig ..
Succes met het project luitjes , en houd ons op de hoogte..
Arie..
Antwoord
#18
Het is natuurlijk een open deur maar de zwaarden lijken een meter naar achteren te zijn geplaatst. In het oorspronkelijke ontwerp en bij de meeste andere schouwen zitten die echt een stuk verder naar voren. De verf en andere zaken op de boot verraden dat ook wel een beetje.
Antwoord
#19
Ik heb een linkje geplaatst op www.zeeschouwostara.nl.

Qua status van onderhoud zou ik bijna zeggen dat de vorige eigenaren familie van elkaar waren.
Begrijp ik het goed, dat de groene verf er zo vanaf kwam???
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)