This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 5 stemmen - gemiddelde waardering is 3.4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zeilenplan
Onlangs heb ik de maten genomen van onze zeilen.

Daarbij heb ik sterk het gevoel gekregen, dat de kluiver en het grootzeil beide wat onder de maat zijn.

Wat zou je voor afmetingen verwachten bij een schouw van 8,5 meter?

Ik zal de maten die ik genomen heb binnenkort even posten.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Ik heb gezocht aangezien wij ook een zeeschouw van 8,5 m (lengte tussen stevens) hebben maar geen afmetingen van het zeil kunnen vinden. Onze mast is 11,50-11,75 meter hoog (giek hangt op 2.5 m) en de giek hangt tot op de spiegel (5,5 meter). Onze gaffel is ook redelijk lang en we hebben de indruk dat we niet echt ondertuigd zijn gezien de prestaties met 4 bft (7,5 knoop SOG). Een kluiver hebben we niet, onze boomfok is zelfkerend. Wat wel van invloed was is het onderwaterschip. Zelf denken we dat we iets van 55 m2 zeil hebben.
Antwoord
Onze mast is maar 8,5 meter, en 55m2 komen we denk ik niet aan. (nou heb ik weer de maten niet bij de hand)
Citaat van onze website:
"Enorme botterfok, 20m2 (splinternieuw)
Kluiver: 9m2 (redelijk)
Grootzeil: 16m2 (redelijk, ik denk dat wij een meet of reken foutje hebben gemaakt, lijkt wat klein is zeker groter.)"

Is bij elkaar dus 44m2.
Ik vraag mij af of het grootzeil niet te klein is.
Is ook een beetje een kwestie van optuigen die hap, en eens zien hoe het oogt, om te beginnen.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
16 m2 voor een grootzeil lijkt inderdaad erg klein. Onze mast zelf is iets van 9 meter maar staat op de kajuit wat de totale hoogte op de genoemde 11,50 -11,75 meter brengt. Bij ons is de verdeling wel anders dan bij jou: kleine fok en groot grootzeil.
Antwoord
ik zal is een zeil foto van jullie uitprinten, ter vergelijk, als wij van het voorjaar gaan tuigen.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Ik heb de zeilen vorig jaar al eens opgemeten.
Onze zeeschouw is 7,5 m lang bij een breedte van 2,5 m. De mastkoker zit op 1,5 m boven de waterlijn, de mast heeft een lengte van 8 m vanaf de mastbout.

De kluiver heeft een oppervlak van 4,5 m2, de fok 11 m2 en het grootzeil 17 m2.

Helpt dit je wat verder?

edit: m2 = vierkante meter, maar dan de 2 met superscript. Dat lukt me helaas nietAngry De natuurkundeleraar in mij baaltBig Grin

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Ik denk het wel, bedankt!

Even wat verhoudingen tegen elkaar weg zetten, dan kom ik vast op een redelijke oppervlakte.
Daar ga ik eens aan rekenen.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Is je schip wreed op op roer?

Ik heb deze week het boekje "Beter zeilen met platbodems" van Jan Kooijman door gewerkt. Hij geeft daarin allerlei tips over het trimmen van de zeilen. Dit boekje is antiquarisch nog wel eens te vinden of via de bibliotheek. In het boek "Het vlakke land en het zeil" vat hij zijn boekjes "Zeilen met platbodems" en "Beter zeilen ...." samen. Misschien een tip om met de zeiltrim aan de slag te gaan, dat is veel goedkoper dan een nieuw tuigBlush

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Heech by de Mar verkoopt deze boekjes nog gewoon.

http://www.heechbydemar.nl/webwinkel/boe...terkaarten
Antwoord
Hallo Ferry

Wij hebben een mast van 960 cm met een grootzeil van 23.3 m2 en een fok van 13.3 m2 we hebben ook nog een kluiver maar ik weet niet precies hou groot die is, de lengte van de boot is 880 cm over de stevens. als bijlage doe ik het button certificaat van de zeil maker er even bij daar staan de nodige maten op

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
De 3 boeken van Jan Kooiman staan hier alle 3 op de "nautische plank" tussen alle andere boeken over boten, documentatie van diverse motoren en alle lelieschepen (lelievlet, lelieschouw en juniorvlet van scouting) boekwerken.

Het trimmen zijn we nog niet aan toe gekomen, we hebben de zeilen nog niet gehesen. Staat wel op de planning voor zeer binnenkort.
Echter heeft meting uitgewezen dat het grootzeil +/- 16m2 is. Op onze zalmschouw hebben we dat ook... Daarnaast is het voorlijk ook een stuk korter dan de mast, we kunnen zeker 1,5 - 2 meter meer kwijt.

Maar: de bijlage van de Hereditas kom ik wel verder mee, die maten zijn een stuk aannemelijker en zouden bij ons ook ongeveer passen. Dan heb ik in ieder geval een beetje verhoudingsgewijs wat om naar te meten / rekeken.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Ik zal een van de paasdagen ons grootzeil eens meten, deze ligt hier toch thuis.
Antwoord
(29-03-2013, 22:26)bolster schreef: Ik zal een van de paasdagen ons grootzeil eens meten, deze ligt hier toch thuis.
Heb jij een grote kamerBig Grin

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Ja best wel, denk dat het wel past midden over de meubels en dat soort dingen Big Grin
Antwoord
De fok en de kluiver houd ik nog wel in de kamer, maar door die sta-in-de-weg van een open haard past het zeil niet. En om hem met dit weer op de oprit of het grasveld te leggen gaat me te ver.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Hier past het ook, echter alleen over de meubels heen, en de keuken die ergens halverwege een poot de woonkamer in steekt Tongue

Wij vouwen de boel liever hier in de achtertuin op, of op een veld om de hoek en anders bij scouting, daar hebben we wat grote ruimtes waar het niet regent.
In huis lopen 3 katten met van die nagels die je niet in je zeil wilt hebben. Wink

We hebben de 1e keer in de tuin gemeten, ging wel. maar toen ik de oppervlaktes uit rekende heb ik ze nog eens bij scouting uit gevouwen en nog eens gekeken. Echter bleek dat ik wel goed gemeten had.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
(29-03-2013, 20:50)Ferry schreef: ...Het trimmen zijn we nog niet aan toe gekomen, we hebben de zeilen nog niet gehesen. Staat wel op de planning voor zeer binnenkort....

Kijk eerst eens hoe het zeilt, daarna kun ja altijd nog veranderen. Toch even op Marktplaats gekeken, levert nog wel eens wat op bijv: grootzeil
edit:of deze

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Kijk, daar hebben we wat aan. Vooral die met het tekeningetje, eerste link.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
De vraagprijs valt ook wel mee, kun je misschien over onderhandelen. Hij heeft nog meer onderdelen te koop. Die tweede heeft zijn zeil al verkochtSad

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Grootzeil Bolster:
Voorlijk: 610cm
Achterlijk: 730cm
Gaffel: 225cm
Onderlijk: 520cm
Antwoord
Hoe lang is jouw mast, 6,10 lijkt zo kort qua voorlijk.
Bij ons is het ook zo iets, maar langs een mast van 8,50 lijkt me dat wat kort. (vooral een gevoelskwestie, binnenkort komt de dag dat we de boel eens gaan hijsen.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Mast staat op de kajuit bij ons, er zit nog van alles boven waar geen zeil zit. Ik denk dat de mast vanaf de kajuit / mastvoet tot aan de top (tot aan de vleugel) zo'n 9 a 9,25 m is. De mastvoet zelf is 2.5 m boven de waterlijn met de bovenkant. De doorvaarhoogte is dan ook ongeveer 11,75 m .
Antwoord
Ons voorlijk is 5,30, achterlijk 6,70.
De mast staat voor de kajuit, en steekt 8,30 boven de kajuit uit.
Als de nagelbank klaar is, ga ik gelijk dat zeil er op zetten, ik ben benieuwd. Tongue

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
De gegevens bij ons:
Al = 695 cm
VL = 585 cm
OL = 385 cm
BL = 185 cm

Diagonaal:
Hals naar eind gaffel = 700 cm
Bek gaffel naar eind giek= 680 cm

Ik reken het oppervlak uit door de het zeil in twee driehoeken te verdelen. En daarna met de onderstaande formule de oppervlaktes uit te rekenen en op te tellen.
[Afbeelding: f51a8ce367f537aa498b157554bf3895.png]
a, b en c zijn de zijden van de driehoek, s = (a + b + c)/2

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Het zeil is al afgeleverd bij de zeilmaker in verband met noodzakelijk onderhoud, dus diagonalen kan ik nu niet meten helaas. Die oppervlakte moet ik je schuldig blijven voorlopig.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)