Hoi allemaal..ik ben Arie ..schipper eigenaar van de Blok zeeschouw ..Claes van Kieten ..8,8 m
Vraag me af of er nog meer Blok schouwen lid zijn van deze site..
Het zou leuk zijn als we wat ditjes en datjes met elkaar kunnen delen over deze leuke scheepjes..
Arie ik denk dat ik tot op heden het enige lid was met een Blokzeeschouw, eigenlijk best wel raar want er zijn er volgens mij een stuk of 100 gebouwd in allerlei afmetingen waarvan 880 cm de meest voor komende.
Maar goed dat is info die ik jou niet hoef te vertellen aan gezien je het casco zelf bij Jan Blok hebt laten bouwen .
Zelf heb ik de boot sinds 2006 en heb eigenlijk deze winter voor het eerst het idee dat ik met regulier onderhoud bezig ben, alle andere jaren waren we bezig met het weg werken van achterstallig onderhoud en het aanpassen aan onze wensen.
Om meer Blokschouwers bij elkaar te krijgen schijnt niet mee te vallen ik probeer het al een aantal jaren maar tot opheden met geen tot weinig succes, ik heb inmiddels wel al heel wat blokschouwen van binnen bekeken ( Incl de Claes van Kieten ) en het is leuk om te zien hoeveel verschillende betimmeringen er er zijn toe gepast in identiek de zelfde ruimtes.
Ja , de bouw bij Dirk Blok was een avontuur op zich..toen ik hem bestelde in 1976 was er een wacht tijd van een half jaar ..hij deed er ongeveer een maand over het casco en bouwde er 2 tegelijk.
Moet je nu komen..er worden nu mischien 1 of 2 in heel Nederland gebouwd ..haha..
Heb nog lang getwijfeld of ik een Westerdijk of een Blok schouw zou nemen , maar had daar achteraf geen spijt van want vind het Blokje nog steeds sierlijker, en kwalitatief zit er geen verschil in.
Heb in de loop van jaren veel aan verbouwd en verandert...oa. De kuip 25 cm groter gemaakt door het kajuitschot naar voren te plaatsen...
Ook heb ik de dooskiel achter 20 cm versmald om de zeileigenschappen te verbeteren..
alle puttings en zwaardophanging lippen heb ik van rvs gemaakt.
lekker geen roest meer daar ..
Heb in binnenzijde van de kajuit een koel vlak ingelast waar het koelwater van de motor doorheen stroomt..gevuld met koelvloeistof erin en onderhouds vrij ..
veel mooier en beter dan koelpijpen onder het vlak ..
In de loop der jaren heb ik de Claes aardig getuned op snelheid ..komt ook door de prachtiige Molenaar zeilen...
Naar mijn mening de enige zeilmaker in Nederland die echt snapt hoe je zeilen maakt die de ideale combinatie van veel power en traditionele afwerking geeft ..
Het profilel van roer en zwaarden heb ik later verandert in een Naca vleugel profiel..
ir. Vredenburg ( de ontwerper van de mooie snelle Vredenburg schokkers) heeft een aantal jaren geleden intressante artikelen over dit onderwerp geschreven en in de Spiegel der Zeilvaart gepubiceerd..
Nou ja..je ziet..een handzame snelle schouw krijg je niet zomaar ..
Veel kijken ..klooien en uitproberen ..haha
Ik ben toevallig op het platbodemforum terecht gekomen omdat ik op zoek ben naar een tekening voor zwaarden voor mijn Blokschouw van 8,5 meter. Toen zag ik dat er een item was over blok schouwen en vind het leuk om even te reageren. Wij hebben onze schouw "Nijt Mie Bemeuën" in 1986 gekocht. Hij heette toen nog "Snoecker" en kwam uit Edam. Ik weet niet of de 8,5 m gelijk is aan de 8,8 m, maar hij is ons verkocht als 8,5 m. Ik zag dat Arie nieuwe zwaarden heeft (laten) maken met een NACA profiel. Daar de zwaarden van ons schip slecht beginnen te worden en ze nooit optimaal waren, zou ik als dat mogelijk is, graag een tekening van zo'n zwaard willen hebben. Misschien dat iemand weet hoe ik hieraan kan komen.
Intussen gaan we gewoon verder met het klaarmaken van het schip voor het nieuwe vaarseizoen!
Even over de afmetingen en profiel van zijzwaarden ....
Er zijn een aantal publicaties geweest in de Spiegel de Zeilvaart een aantal jaren geleden van een studie van ir Vredenburg ..
Hij ging zeer diep in over de theorie van liftwerking van een zijzwaard en het toespoor op de zwaardklamp tov de hartlijn van het schip ..
Ik heb de uitkomsten van deze publicaties toegepast bij het maken van mijn nieuwe zwaarden...
Beter goed gejat dan slecht zelf bedacht nietwaar ??
Ik heb gekozen voor een niet al te groot zwaard ...L ong. 2,4 m br. 0,75cm
Goed te hanteren en mede door het juiste profiel en toespoor zeer efectief..
Ik zeil zo af en toe een wedstrijdje ..oa. de Jan Haring race ..en er is geen enkele platbodem onder de 10 m.. ( ook de nieuwe getunde Deining schouwen ) die hoger zeilen dan mijn schip..
Komt natuurlijk ook door het zeer gladde onderwaterschip...vaanstandschroef en het supertuig van Molenaar...
En mischien ook een klein beetje door de schipper en bemanning ..hehe..
Ad welkom op het forum, een blokschouw kan overigens nooit een plaag worden daarvoor zijn ze veels te mooi, jack is een beetje jaloers omdat hij zolang heeft moeten wachten op een tweede jol
Ik heb een tekening van de schokker zwaarden waar Arie aan refereerd, ik zal vanmiddag ff kijken of ik ze kan plaatsen
Ad vanaf deze tekening heb ik de zwaarden gemaakt niet voor mijn eigen boot maar voor een schokker de maat is nagenoeg iedentiek aan de zwaarden die ik aan boort heb
Ik heb hem ook even in een pb naar je gestuurd omdat ik hem niet helemaal in beeld krijg succes
Ja idd Johan ..helemaal mee eens...toen ik , al weer 40 jaar geleden...wat gaat de tijd toch snel he ..haha.. een casco wilde kopen ben ik ook voor de mooie lijnen van de Blok schouw gevallen...
Heb nog lang getwijfeld ove een westerdijk , maar vond en vind nog steeds dat ons Blokje sierlijker is...
ook scheelde het 2000 gulden op de casco prijs ...koste destijds 14000 gulden .
Grappig detail was ook nog als je de tewaterlating afgesproken had met Blok , het casco altijd al in het water lag..
Hij wou er niemand bij hebben ...
Later hoorde ik dat ze nog wel eens bij de tewaterlating nog een lekje zat..vandaar haha..
Ook laste Blok ze nooit zelf helemaal af ..zijn schoonzoon deed dat..
Later toen ik het casco thuis had heb ik op een werf bog heel veel nagelast want op veel plekken was het onder water niet dubbel afgelast , wat natuurlijk wel noodzakelijk is..
Laten we eerst wat termen neerzetten dan hebben we geen misverstanden.
We noemen de holle of vlakke kant de loefzijde..
En de bolle kant de Lijzijde ..
De liftwerking .. dit is de driftbeperkende werking ...van een zijzwaard berust op de natuurkundige hydrodinamische wet genaamd ...de wet van Bernoullie..
Dit klinkt wat ingewikkeld maar is in feite eenvoudig ..
Deze zegt dat een versnelling van een waterstroom de druk afneemt ..
Als we het profiel van de doorsnede van het zwaard dat aan de loefzijde vlak is en aan de lijzijde bol en we gaan meten welke kant de waterstroom de langste weg moet afleggen komen we tot de conclusie dat dit aan de lijzijde is ..
Dit verklaard tevens waarom een zwaard aan de loefzijde vlak ..of zelfs om een andere reden waar ik nog op terug kom , op bepaalde plekken een beetje bol moet zijn..
Weer even terug naar Bernoullie....snelheid neemt toe..druk neemt af..
Dit is simpelweg de lift werking van een zwaard...simpel he..hehe...
Over de toespoor en model van het zwaard gaan we ...als jullie nog niet in slaap gevallen zijn nog een verhandeling over houden..hehe
het is maar een gis , of hard of zoetjes zeilen voordeel is
Heb je hier niet loef en lij door elkaar gehaald?
Zo wil het zwaard naar lij en dus meer verleieren of uitzwaaien.
Met de bolle kant naar loef wil het zwaard graag naar loef en dus drift beperken.
Als je het zwaard autonoom bekijkt als profiel, is de buitenzijde, druktechnisch gezien, de loefzijde. Als je het schip er bij betrekt, is windtechnisch gezien, de buitenzijde lij.
Kijk als we het nog technischer maken kopen we alle maal een motor boot
Bedankt voor je verhelderende uitleg maar over het profiel van een zwaard blijven de meningen verdeeld , ik weet niet wat het beste is omdat ik dit niet kan vergelijken tegelijk zijn er in de tijd dat ik nog actief was met wedstrijd skutjesilen de nodige sleepproeven gedaan bij TNO om uit te vogelen wat het beste was
Het resultaat is dat het ene skutsje een vlak profiel heeft en de andere een hol profiel en een ieder beroept zich op de uitkomst van de sleepproef.
Los daarvan is je uitleg zeer verhelderend waarvoor dank
Meningen is iets anders dan wetenschapelijk en proefondervindend bewezen ...
Smalle lange zeezwaarden kun je niet vergelijken met brede skutsje zwaarden ..ok, ze hebben hetzelfde doel ..driftbeperking ..maar ze zijn simpelweg te breed om een Naca profiel op toe te passen ..ze zouden dan wel zo,n 25 cm dik moeten worden en dat geeft natuurlijk te veel weerstand en worden onhandelbaar..
het is maar een gis , of hard of zoetjes zeilen voordeel is
Wat ook wel grappig is dat de romp van het schip ook nog een rol speelt bij de de lift van het zwaard....
Doordat de waterstroom aan de bolle zijde ..zal niet meer lijzijde ..hehe.. samengeknepen wordt door zwaard en scheepsromp ontstaat er een verhoogde watersnelheid waardoor de liftwerking nog vergroot wordt..leuk he..
het is maar een gis , of hard of zoetjes zeilen voordeel is