This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blok zeeschouwen
Dit echter is niet alleen maar voordeel want het geeft daardoor ook extra weerstand wat snelheids verlies geeft...
En ...wat een absolute waarheid is......snelheid geeft hoogte !!

het is maar een gis , of hard of zoetjes zeilen voordeel is
Antwoord
Ik heb overigens mijn roer onder water ook een symetrisch naca profiel gegeven...
Kon hem daardoor veel smaller maken dan gebruikelijk en is buitengewoon effectief....
Schip stuurt als een jolletje zo ligt ..

Antwoord
(10-05-2015, 22:00)claes van kieten schreef: Ik heb overigens mijn roer onder water ook een symetrisch naca profiel gegeven...
Kon hem daardoor veel smaller maken dan gebruikelijk en is buitengewoon effectief....
Schip stuurt als een jolletje zo ligt ..

Hoi Arie,
De Claes van Kieten is gewoon erg fraai en zeilt prima!
Dat laatste net als de jol trouwens. Big Grin
Groetjes, Robert
Antwoord
Hallo allemaal,

Hartelijk bedankt voor alle reacties. Ik heb inmiddels van Johan de tekening van het zwaard ontvangen en ook de artikelen van ir Vreedenburg uit mijn stapels oude Spiegels der Zeilvaart gekopieerd. Ik denk dat ik ook de zwaarden aan de niet bolle kant ( Big Grin )vlak ga maken, dat scheelt een hoop werk en daar ik niet zo'n uitgebreide werkplaats heb, komt dat beter uit. Ik ga me nu eerst maar oriënteren op het hout. Dat zal eiken worden. Als iemand suggesties heeft waar ik dat het best kan kopen, dan hoor ik dat graag.
Het zal wel een klus voor het najaar worden, want we gaan eerst nog op stap met de oude zwaarden.
Wanneer ik aan de klus begin zal ik wel een topic openen, zodat het wel en wee van deze klus gevolgd kan worden.
Groeten
Ad
Antwoord
Ja idd Ad.. vlak houden is een goed idee...en scheelt idd een hoop zinloos werk..hehe
Mijn zwaarden heb ik los van het profile , iets afwijkend van model gehouden ..
Ik heb de achterkant ..de uitsnede zeg maar ...bol gemaakt om het profiel van onderaf gezien zo gelijkmatig te laten verlopen.. is meer effectief..
Als je overigens de orginele botter zwaarden ziet gemaakt door de bekende botter bouwer Janus Kok uit Huizen , zijn die ook zo..

Het zal een beetje lastig worden om mooi foutloos Europees Eiken te vinden..
Fijnhout of vd Stadt heeft het wel , maar is behoorlijk prijzig..
Weet niet hoe lang je boot is , maar voor schepen van zo rond 9 a 10 meter zou ik adviseren 3 duim dik ..dan hou je netto zo,n 6,5 cm over ..

Ben benieuwd naar je topic.. gaan we ff lekker over soebatten en filosoferen...hehe..

Antwoord
Kijk voor eikenhout eens bij Talens in Punthorst. Ik heb daar een poosje terug een paar hele mooie eiken balkjes weggehaald.
Ik schrok van de prijs, maar toen ik de prijzen van de Arnhemse Fijnhouthandel zag, bleek dat ik een heel nette prijs betaald had.
't Is wat een "aparte" man, Talens, maar dat hoeft geen probleem te zijn denk ik. Smile

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Ad zou het mogelijk zijn dat je de publikatie van vreedenburg hier online zet danwel naar mij toe mailt, want ook mijn zwaarden zijn over een paar jaar aan vervanging toe. En zoals Arie zij beter goed gejat dan slecht bedacht zeker als deze vorm een boel schaaf werk schilt en daardoor ook ruimte bied voor andere lijm constructies door het weg laten van de veel gebruikte stalen pennen en gebruik te maken van gefreesde lijm verbindingen.

Arie in bem nieuwschierig geworden naar de afmetingen van jouw roer zeker als het zo ligt stuurt als je zegt. 
Door de grote positieve overhang van de spiegel duw je als het ware het roer omhoog uit het water als je stuurt dit maakt dat kort draaien veel kracht vraagt op het helm hout. Als jij met een kleiner lichter roer dezelfde dan wel betere stuur eigenschappen hebt dan ben ik daar zeer in geintreseerd

Ad voor een mooi stuk hout kun je goed terecht bij inlandshout in bergum dit is een boom zagerij met loodsen vol gedroogd eiken in bijna alle diktes
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
(12-05-2015, 19:53)hereditas schreef: Ad zou het mogelijk zijn dat je de publikatie van vreedenburg hier online zet danwel naar mij toe mailt, want ook mijn zwaarden zijn over een paar jaar aan vervanging toe. En zoals Arie zij beter goed gejat dan slecht bedacht zeker als deze vorm een boel schaaf werk schilt en daardoor ook ruimte bied voor andere lijm constructies door het weg laten van de veel gebruikte stalen pennen en gebruik te maken van gefreesde lijm verbindingen.

Arie in bem nieuwschierig geworden naar de afmetingen van jouw roer zeker als het zo ligt stuurt als je zegt. 
Door de grote positieve overhang van de spiegel duw je als het ware het roer omhoog uit het water als je stuurt dit maakt dat kort draaien veel kracht vraagt op het helm hout. Als jij met een kleiner lichter roer dezelfde dan wel betere stuur eigenschappen hebt dan ben ik daar zeer in geintreseerd

Ad voor een mooi stuk hout kun je goed terecht bij inlandshout in bergum dit is een boom zagerij met loodsen vol gedroogd eiken in bijna alle diktes

Hoi Johan,
Ik zal dit weekend proberen om de artikelen in te scannen (Het waren nl. 4 artikelen).
Ik ga ze niet on line zetten ivm eventuele copyright problemen.
Ik stuur ze wel naar je e-mail adres.
Groet

Ad

’t Mag waaien, stil staan, vloeien of ebben,
Wie niet waagt, die zal niet hebben.   (Cats)
Antwoord
Al vast bedankt
Hou de goede kant boven
Antwoord
(16-05-2015, 9:23)Huizer schreef: Ik stuur ze wel naar je e-mail adres.

Mag ik ze ook hebben? Ik overweeg om nog eens nieuwe zwaarden te maken.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Me too,?

Verstuurt vanaf een te kleine terrorfoon, type fouten zijn dus standaard
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Stuur me maar ff je mail adres in een pb dan stuur ik het door

Gr johan
Hou de goede kant boven
Antwoord
Ik zie dat Johan me voor was! Undecided
Groet

Ad

Antwoord
Vielen dank Wink

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(09-05-2015, 14:10)popeye schreef: Dat gaat snel! Weer een Blokschouw. 
Voor je het weet is het een plaag. Big Grin

Welkom.

Groet Jack. 

Het begint op een Blokgebied te lijken hier.....
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Voor het maken van zwaarden en of roer raad inlands eiken af ..het is nogal warrig van draad en trekt behoorlijk , wat vevelende kieren op de lijmnaden geeft ..
Frans eiken is meestal van goede kwaliteit ..zoek rechtdradig ..liefst kwartier gezaagd ( jaar ringen haaks op het deel) anders half kwartiers ( jaar ringen schuin op de deel ) ..uiteraard geen spint ...zie je aan de lichte kleur, vaak aan de zijkanten van het hout ..
Voor het selecteren van goede kwaliteit hout moet je er wel kijk op hebben..
Daarom ga ik bij voorkeur naar Fijnhout Amsterdam ..wordt je goed geholpen , en als je uitlegd waarvoor je het nodig hebt helpen ze je de juiste kwaliteit te leveren..
Uiteraard ben je meer geld kwijt .. maar besef dat de kosten van het materiaal maar een klein gedeelte is van de totaalprijs , en het eind resultaat vele malen beter en duurzamer..
Voor het samenstellen van de te lijmen posten adviseer ik om ze allemaal konisch te zagen ..geeft mooie lange lijmnaden en geen kopse lijmnaden die altijd gaan kieren en inwateren..

Welke lijm ??? goeie vraag ....uiteraard geen bruislijm van de bouwmarkt..totaal ongeschikt voor dit werk..
Er zijn globaal 3 geschikte lijmen in de handel ...zet ze in volgorde van mijn faforiet ..

Epoxy hars... naar mijn mening de beste en sterkste . maakt niet uit welk merk.....koop het zelf online bij mr. Boat ..goedkoop en makkelijke mengverhouding...2:1

Constructie 2 componenten lijm op PU basis van Ceta Bever ..prima lijm ..makkelijk te mengen en te verwerken.

Resorcinol lijm.. ook een uitstekende lijm ..wordt vaak voor rondhouten gebruikt en in de constructie industrie..

Alle lijmen vragen hun eigen verwerking ... zoek altijd de werkwijze in de beschrijving of Google het..

Antwoord
nog even over de afmeting van het geprofileerde roer van de Claes ...ik heb de exacte maten even niet paraat nu , maar zal ongeveer zijn ....onder water....bovenkant ..80 cm ..en onderkant 100 cm...
Als ik ooit nog eens een nieuwe zou moeten maken zou ik het evenwijdig doen ....80 -80 cm.. dan is het profiel ook beter te maken ...
De dikte van het hout is 4 cm ....heb het opgedikt met epoxy vulmiddel tot boven 6 cm ..onder
Daar overheen 2 matten 500 gr. glasmat en epoxy afgewerkt ...een waterdichte constructie die licht van gewicht is en supersterk ...

De achterkant van het roer onder water is 1 cm dik , afgewerkt met rvs strip 10 x 5 mm

Antwoord
Ik had in Giethoorn beter op moeten letten je lag tenslotte voor me en ik ben zelf bij je aan boord geweest maar niet op je roer of zwaarden gelet.
Als je ooit in de gelegenheid bent zou je dan eens een foto willen schieten en die plaatsen ter ondersteuning van je bovenstaande tekst.

Wat het hout betreft voor het roer ben ik het 100 % met je eens dat frans eiken strakker is recht draadiger en gemakkelijker bewerkt daar door, maar dat maakt het ook erg doods weinig tekening en om die reden gaat mijn voor keur uit naar inlands hout met al zijn nadelen.
Voor de lijm zou ik resorcinol nemen of een 1 of 2 component pu lijm, nadeel van resorcinol is dat het een bruine kleur heeft ( stoort mij niet maar smaken verschillen ) verder verwerkt het gemakkelijk wel goed klemmen.
Epoxy lijm schijnt op den duur een reactie aan te gaan met het looizuur wat  van nature in eiken zit waardoor de lijm verbinding achteruit gaat, ik gebruik zelf veel epoxy en epoxy lijm maar dus eigenlijk nooit op eiken dus spreek ik hier niet uit ervaring maar heb deze info ooit een uit de nodige literatuur gehaald waardoor ik epoxy dus nooit op eiken ben gaan gebruiken. Huh
Hou de goede kant boven
Antwoord
(31-05-2015, 8:16)hereditas schreef: Ik had in Giethoorn beter op moeten letten je lag tenslotte voor me en ik ben zelf bij je aan boord geweest maar niet op je roer of zwaarden gelet.
Als je ooit in de gelegenheid bent zou je dan eens een foto willen schieten en die plaatsen ter ondersteuning van je bovenstaande tekst.

Wat het hout betreft voor het roer ben ik het 100 % met je eens dat frans eiken strakker is recht draadiger en gemakkelijker bewerkt daar door, maar dat maakt het ook erg doods weinig tekening en om die reden gaat mijn voor keur uit naar inlands hout met al zijn nadelen.
Voor de lijm zou ik resorcinol nemen of een 1 of 2 component pu lijm, nadeel van resorcinol is dat het een bruine kleur heeft ( stoort mij niet maar smaken verschillen ) verder verwerkt het gemakkelijk wel goed klemmen.
Epoxy lijm schijnt op den duur een reactie aan te gaan met het looizuur wat  van nature in eiken zit waardoor de lijm verbinding achteruit gaat, ik gebruik zelf veel epoxy en epoxy lijm maar dus eigenlijk nooit op eiken dus spreek ik hier niet uit ervaring maar heb deze info ooit een uit de nodige literatuur gehaald waardoor ik epoxy dus nooit op eiken ben gaan gebruiken. Huh
Antwoord
ja van die reactie van looizuur en epoxy heb ik ook wel eens gehoord, maar vraag me af of dat waar is ..
Hetzelfde wordt echter ook beweerd van de andere lijmen..
De eigenschap van epoxy is echter dat het bestendig is tegen allerlij soorten zuren dus ???
Mijn zwaarden en roer heb ik 10 jaar geleden gerestaureerd en gelijmd met epoxy, maar ik kan op geen enkele plek zien dat het loslaat ...dussss ???
Het grote voordeel van lijmen met epoxy is dat je totaal niet kritisch hoeft te zijn met je lijmnaden...
Nog sterker...hoe groter de lijmnaad ..hoe beter de lijmverbinding ....wat met de andere lijmsoorten zeker niet het geval is
Antwoord
Ja..we lagen idd samen in Giethoorn..moet ff diep graven om je gezicht te herrineren maar je boot ken ik wel ...
Bij gelegenheid zal ik ff wat fotootjes schieten en plaatsen van roer en zwaarden ..
Antwoord
Zoals je ook wel zult weten is het werken met epoxy een speciale techniek ...
Heb een handig trucje om het te verdunnen bij het lijmen....eerst dik opsmeren ...dan met de fohn eroverheen en het wordt waterdun en trekt het waanzinnig diep in de houtnerf ...

Doe het ook wel eens in een ijzer potje ...fohn erop en wordt ook lekker dun ...niet te lang natuurlijk anders is het ...poinggg...gepruttel en keihard !! hahaha..???
Antwoord
(31-05-2015, 8:16)hereditas schreef: Wat het hout betreft voor het roer ben ik het 100 % met je eens dat frans eiken strakker is recht draadiger en gemakkelijker bewerkt daar door, maar dat maakt het ook erg doods weinig tekening en om die reden gaat mijn voor keur uit naar inlands hout met al zijn nadelen.
Ik weet niet of het Frans eiken was van Talens in Punthorst, maar doods? (De balkjes onder het tafelblad)
[Afbeelding: 28bba4y.jpg]
Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Hier dan even een berichtje voor diegenen die wachten op een topic voor zijzwaarden.
Ik heb hier lang over nagedacht en daar ik met Jack ook ervaar dat er of te weinig of te veel wind is, en dat de wind die er is altijd tegen is Tongue, ben ik ervan afgespat om nieuwe zwaarden te gaan maken. Ook wij maken veel meer gebruik van de motor dan van de zeilen en die zijn ook al 30 jaar oud, dus zouden die onderhand ook aan vervanging toe zijn en dat kan bruintje echt niet trekken. We laten het dus zoals het is.
Groet

Ad

Antwoord
Volgens mij zijn er 2 soorten eikenhout Europees en Amerikaans, dat laatste is iets roder van kleur. De eikel van een Amerikaanse eik heeft een puntje aan de onderkant, en de eikel van een Europese eik is rond. Zwaarden maakt je van Europees eiken met RSV pennen tussen de delen, geen ijzer want dat gaat niet samen door het looizuur.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)