Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koperen strip zwaard
Hai allemaal ,

De zwaarden van mijn vissersschouw beginnen aardig te vorderen . Nu heeft er waarschijnlijk ooit een koper beslag rondom het uiteinde gezeten , zeker weten doe ik het niet maar aan de oude schroefgaatjes te zien denk ik het wel .
Nu zit dit er niet meer op , en wil ik het weer terug brengen . Iemand een idee waar je dit kan krijgen ?

Groetjes 

Tim 
Antwoord
Er stond laatst zwaardbeslag van een skutsje op Martkplaats, maar dat zal wel te groot en verkocht zijn. Foto's maken van wat je wilt en laten maken? En nog even nadenken of je koper of RVS wilt.
Om mijn zwaarden zit een rvs-strip geschroefd, als je alleen een strip wilt zou je een duims koperen leiding kunnen nemen en die in de lengte doorzagen/flexen.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Meestal is het staal, en dan massief halfrond.
Tegenwoordig wordt daar ook wel RVS voor gebruikt.
Ik heb voor de zalmschouw eens zelf RVS beslag gemaakt (van halfrond 16x8mm), maar dat viel niet mee.
Je krijgt het namelijk niet of heel lastig mooi rond.
Het beste is om dat te laten doen door iemand die er de spullen en de kennis voor heeft, bijvoorbeeld een ouderwetse smid.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Messing en rvs halfrond is verkrijgbaar in alle soorten en maten bij vermeer in Harlingen levrancier van toplicht beslag
Rvs buig je door het donker rood warm te stoken en te houden tijdens het buigen, ook messimg moet je verwarmen.  Denk er om eerst buigen dan pas de gaten boren ivm breuk
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
http://www.toplicht.de/de/shop/bootsbaum...filschiene
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Kijk dat is mooi , en makkelijk te bestellen . Montage zal wel wat meer voeten in de aarde hebben.
Mannen bedankt voor deze info !

Groetjes

Tim
Antwoord
Koper is ook niet een materiaal dat je volgens mij zou willen op een dergelijke plek.
Antwoord
Wij hebben de spullen toen bij metaalwinkel gehaald en koud gebogen, maar dat was niet eenvoudig.

http://metaalwinkel-metalen.nl/RVS-halfrondstaf.mw
http://metaalwinkel-metalen.nl/Messing-halfrondstaf.mw

@ Fred:
degene die voor ons een nieuw zwaard gemaakt heeft, vertelde dat de kop wel eens werd afgewerkt met koper. Geoxideerd koper schijnt houtrot tegen te gaan.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Koperoxide dood schimmels en schimmel is vaak het begin van het rottingsproces  Undecided dit geld dus alleen voor koper en bij mijn weten niet voor messing.
Koperoxide werd vroeger veel gebruikt als conservering in het groen gewolmaniseerd tuinhout dit was geimpregneerd met Kopernaftanaat een mengsel van koperoxide en white spirit, vanwege de giftigheid en milleu belasting tegenwoordig helaas verboden Confused , waar ze het tegenwoordig mee doen is mij niet bekent maar ze hebben de kleur goed geimiteerd .
Een goede vervanger is zinknaftanaat een combinatie van zink en white spirit deze is kleurloos Big Grin
Voor zover deze chemie les, ik ga me nu bezig houden met een partij formaldehyde waar overigens ook hele leuke toepassingen voor te bedenken zijn Idea
Hou de goede kant boven
Antwoord
Ik had het ook over koper wat als zodanig werkt, en niet over messing Wink

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
formaldehyde , zit geloof ik in mdf

Toch niet in je schip
Antwoord
Op dit moment 1000 ton aan boord voor de Bayer zit inderdaad in mdf als lijm bestanddeel word ook veel verdund gebruikt in de agrarische wereld, enz stinkt wel vervelend  Sad  
Hou de goede kant boven
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)