Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
En nu de zwaarden
Vandaag weer wat werk gedaan , nu aan de zwaarden begonnen .
Zat een fijn rot stuk in !

Antwoord

Antwoord

Antwoord

Antwoord
Zo heb jij de zondag nuttig besteed, de zwarte plekken rond het zwaard komen waarschijnlijk door het gebruik van stalen schroeven om de strip / band om het zwaard te zetten. 
Eiken hout bevat n.l. looizuur die het staal sneller dan gemiddeld doen roesten en zo een begin vormen voor het rottings proces van het hout 
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Dan de strippen zeker monteren met rvs of koper
Antwoord
Ja een beetje afhanhelijk wat voor strip je kiest maar in ieder geval geen staal meer gebruiken
Hou de goede kant boven
Antwoord
opmerlijke tip over de bevestiging van de strips. Het ijzerwerk van onze voormalige eikenhouten zwaarden was bevestigd met ijzeren nagels en is na bijna 100 jaar nog in goede staat.
Antwoord
Als je het roesten / rotten van het staal zo stelt, dan zou ik ook geen stalen zandlopers meer maken, maar dan voor RVS kiezen, die je dan weer met RVS vast maakt in het hout.

Want: wanneer je stalen zandlopers maakt, en die vast maakt met RVS, dan is dat ook wel een dingetje: namelijk de RVS schroef, in stalen beslag en iets met electrolyse.

Dat eikenhout looizuur bevat dat wist ik wel, echter vraag ik me af hoe snel dat proces dan gaat.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Ferry het looi zuur bevorderd het roest proces, het is niet gezegd dat dit roest proces niet zou optreden als er geen looizuur in het hout zou zitten Huh
Als je toch besluit stalen zandlopers te gebruiken kun je ze prima vast zetten met messing schroeven het hoeft geen rvs te zijn Smile

Als je goed om je heen kijkt dan zie je vaak platbodems met mooie blank gelakte zwaarden van een jaar of 30 oud met van de zwarte plekken precies op die plaatsen waar een stalen schroef zit.
Met de wat jongere zwaarden die voorzien zijn van rvs zie je dat niet, dus is het denk ik reëel om te stellen dat de zwarte plekken veroorzaakt worden door roest. Dat er een zwarte plek ontstaat is lelijk maar niet ernstig.

Wikipedia schrijft

Doordat ijzerroest een groter volume heeft dan het materiaal waaruit het ontstaan is, worden constructies waarin roestend ijzer is opgesloten, 

Hierdoor komen er kleine schuurtjes van binnen uit in het hout wat dan weer het begin is van het rottingproces en daarmee het einde van je zwaard Dodgy
Hou de goede kant boven
Antwoord
http://www.houtdatabase.nl/?q=hout/gww/2...rkbaarheid
http://adbbv.nl/houtsoorten/eiken-fsc

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Kon het niet beter verwoorden
Hou de goede kant boven
Antwoord
(24-02-2015, 8:31)hereditas schreef: Ferry het looi zuur bevorderd het roest proces, het is niet gezegd dat dit roest proces niet zou optreden als er geen looizuur in het hout zou zitten Huh
Als je toch besluit stalen zandlopers te gebruiken kun je ze prima vast zetten met messing schroeven het hoeft geen rvs te zijn Smile

Dat snap ik, echter is het beslag wat je maakt ook gewoon in contact met het hout. Natuurlijk zit daar (dat zou ik doen) gewoon de nodige menie op het staal, en lak op het hout, maar ik geloof nooit dat dat voor "eeuwig" goed blijft, en dus zal op den duur daar toch ook direct contact komen met het stalen beslag en het hout.
Van onze zalmschouw heb ik hier nog het oude staal in de schuur staan, de binnenkant is niet echt fraai meer...

Kortom: volgens mij krijg je ook zwarte plekken langs de randen, door het stalen beslag rond het zwaard.

Of zie ik het nu te "zwart"? Tongue

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Wat me opvalt aan de zwaarden , zeker nadat ik er een stuk uit heb verwijderd is de enorme bitumen geur . Ook komt er door de poriën bijna een teer achtige substantie uit .
Waren zwaarden op spekbakken vroeger gewoon in de teer ?
Antwoord
Ik zou het niet weten.
Maar als ik jouw bevindingen zo lees, dan kan het bijna niet missen.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Is het misschien carbolineum geweest?

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Ja zal wellicht ook kunnen , waarom dan tegenwoordig die blanke lak .
Je kan ook alles lekker zwart smeren
Antwoord
(24-02-2015, 23:11)Eveline schreef: Wat me opvalt aan de zwaarden , zeker nadat ik er een stuk uit heb verwijderd is de enorme bitumen geur . Ook komt er door de poriën bijna een teer achtige substantie uit .
Waren zwaarden op spekbakken vroeger gewoon in de teer ?

Inderdaad ging vroeger vaak gewoon teer op de zwaarden. Je dacht toch niet dat ze er lak op deden ;-). Ging allemaal in 1 moeite door. Als je aan boord stond kon je als jongen zo lekker peuteren aan het stijve teer, dat zat dan weer vervelend onder je nagels ;-)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)