Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Omvormer nodig?
Onze schouw had altijd een buitenboord motor als aandrijving naast de zeilen en verlichting nog met olielampjes. Nu hebben wij een vaste motor ingebouwd en is de eerste elektra aan boord verschenen in de vorm van accu's voor het starten en stroom verder dus ook meters bedrading voor de motor, navigatie verlichting en voor een paar leeslampjes. 

Van de week heb ik een Victron phoenix 350w omvormer gekregen. Heb ik dit nodig? is dit wat? of moet ik eigenlijk meteen maar op zoek naar een veel zwaardere als ik toch een omvormer ga plaatsen. Huh

Eigenlijk is het enige wat ik kan bedenken waar ik 220v voor nodig heb het opladen van batterijen, elektrische tandenborstel en soldeerapparaat.
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
Dat zijn allemaal zaken die je prima aan de walstroom in de haven kunt doen lijkt me, of ga je al varend solderen, batterijen opladen en je tandenborstel opladen ? Een omvormer had ik ook altijd aan boord maar eigenlijk nooit gebruikt. Je hebt meer aan een 12v installatie aan boord . Ook allemaal niet nodig maar verhoogt het comfort aanzienlijlk, tenminste dat is mijn ervaring. Bolster had een installatie met koelkast waar we drie dagen zonder opladen mee vooruit konden voordat er geladen moest worden (via motor en/of walstroom). Tevens lampjes (led), navigatieverlichting, plotter/GPS, marifoon, en nog wat 12v stekkers voor navigatielaptop en eventele laders (zaklantaarn, handmarifoon, telefoon, etc).

Om een idee te krijgen wat er zoal mogelijk is zie http://www.victronenergy.nl/upload/docum...Stroom.pdf . Dat is wel een commercieel verhaal waarin ze je zoveel mogelijk spullen willen aansmeren Wink .

Bolster had:
walstroom installatie met stop en aardlek
laadstroom / accu scheider (diode brug ?)
acculader voor meerdere (typen) accu's
accumonitor
extra accu
galvanische isolatie.

Gelukkig zijn er hier mensen op het forum die daar veel meer verstand van hebben dan ondergetekende.
Antwoord
Als je geen toepassingen hebt voor een 220 omvormer moet je hem zeker niet inbouwen en gebruiken. Veel stroom problemen beginnen bij spullen die eigenlijk niet nodig zijn.
Bij ons zijn ook veel dingen binnen geslopen zoals telefoons, tablets en laptops, doch allen te laden op 12 volt. Geen 220 nodig dus.

Ik heb zelfs direct de elektrische koelkast weg gedaan toen we het schip kochten, daardoor ook stroomproblemen weg. Onderin het vlak is het koel genoeg.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Een aantal zaken die ik lees met betrekking tot problemen met de stroom aan boord lijken toch vaak aan aarding en/of min spookstromen gerelateerd te zijn. Lijkt mij mede te komen door de geaardheid van de meestal ijzeren/stalen schepen in het water. Ik vraag mij af of ons houten schip (lees: geïsoleerd) deze problemen dus niet heeft.
Groeten René

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
Wij hebben een 750 watt omvormer, een toevals treffer want we waren op zoek naar een lader en liep tegen een combie aan.
Eerlijk gezegd word de omvormer weinig gebruikt het kan soms gemakkelijk zijn maar nodig is het zeker niet.
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Ik heb zelfs een batterijboormachine verherbouwd met 12 volt stekker ipv batterijen. Lang snoertje voor het hele schip. Daar heb je dus ook geen 230v voor nodig!
Antwoord
De enige reden dat wij een omvormer geplaatst hebben, is dat ik een mooie voor weinig op de kop kon tikken.
Eigenlijk hadden we helemaal geen 230v aan boord, nu dus wel.
Waar voor? Geen idee, maar vooral omdat het vast een keer handig gaat zijn.
Op 12v hebben wij ons tot nu toe prima kunnen redden.

- Solderen --> aan een snoertje naar de steiger, maar eigenlijk vooral op aanstekergas
- electrische tandenborstel --> doen we thuis wel weer. Aan boord lekker klassiek met de hand.
- batterijen van digitale camera opladen --> hebben we een 12v lader voor.
- accu tol --> neem ik opgeladen mee tijdens een lange rit, nog nooit gebruikt. Opladen kan dan weer aan een snoer in een haven.

De dingen die je echt nodig hebt (lampje, evt. drinkwaterpomp, autoradio, marifoon) doen het prima op 12v.

De victron phoenix 350va is volgens mij een omvormer met een gemodificeerde sinus, dat wil zeggen, geen zuivere golf.
Moderne laders (laptop) vinden dat niet altijd fijn. Als ze niet kapot gaan komt in ieder geval het de levensduur niet ten goede.
Hou er rekening mee, dat iedere ampere die je aan de 230v kant van een omvormer trekt, dat dat er +/-20 zijn aan de accu kant.
En: zorg voor de juiste aarding / scheiding t.o.v. de wal, zeker wanneer de walstroomkabel ongeveer altijd is ingeplugd.
Ik heb over 230v aan boord ook eens een topic gemaakt (https://www.platbodemforum.nl/showthread.php?tid=316) waarin dat probleem uit de doeken gedaan wordt.

En als je het mij vraagt: 350va is voldoende om een batterij te laden en een laptop te laten draaien. Echter ben je daarna al snel klaar (maar ja, wat heb je nog meer nodig? de boiler en de elektrische vloerverwarming zet je maar aan wanneer je koperen landvast is uitgerold.Tongue).
Als koffie liefhebber zou ik zeggen: doet mijn esspresso machine het hier op? Het antwoord is nee... Wink

Wij hebben 800VA, wat opzich ook vrij licht is. Het probleem is: wanneer je veel zwaarder gaat moet je ook zorgen dat je meer accu's hebt staan en die ruimte willen we niet opofferen.
Bij ons is de lichtaccu 100Ah, mogelijk gaan we er daar nog 1 bij plaatsen maar dan is het wel klaar.
Je dynamo moet dat ook allemaal weer bij laden.

Wij hebben gekozen voor de phoenix multi, omdat die ook de accu's kan laden (in basis de lichtaccu met 50A, en de start met 4A), als UPS werkt en dan nog eens zo slim is, dat je in kan stellen wat je van de wal krijgt (bijvoorbeeld 4A) en alles wat je bij piek meer verbruikt (bijvoorbeeld 2A meer dan de walstroom kan leveren) uit de accu's gaat bij leveren.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Oja, jullie varen met een houten schip, dan is je aarding voor de romp (galvanische corrosie) niet van toepassing.
Echter ALTIJD zorgen dat je aarde geregeld is, dus de wal aarde doorkoppelen aan je boord installatie.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
De voornaamste reden voor mij om een omvormer aan boord te hebben is de laptop en het opladen van accu's voor fototoestellen etc., maar ik begrijp dat dat allemaal mogelijk is met 12 V. Zijn daar nog speciale aanpassingen voor nodig?
Antwoord
Voor laptops zijn vaak ook voedingen/adapters te koop op 12v, voor fototoestellen weet ik het niet, ik had een fototoestel op normale penlight batterijen en die waren in oplaadbare vorm wel in een 12v geschikte lader te krijgen. Of een apart formaat ook verkrijgbaar is is de vraag. Vaak kun je dan ook een tweede batterij bijkopen en wachten totdat je aan de stroom ligt. Capaciteit van dat soort batterijen is meestal wel redelijk goed.
Antwoord
op naar de winkel dan voor een 12v adaptor.
Antwoord
Van Hama verkopen ze bij Kamera-express diverse laders voor ongeveer alle camera accus. Ik heb er 1 voor een compactcamera, en 1 voor de spiegelreflex.

Verder kun je tegenwoordig ook vaak via de USB poort van de camera laden, dan hoef je alleen maar een USB sigaren aanstekerplug te hebben (zo een waar je een USB kabel in kunt steken, dan kun je hem voor al je USB apparaten toepassen).

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
o.a een sigaren usb plug dus. Dank
Antwoord
Let wel op het vermogen wat ze kunnen leveren.
Goedkopere kunnen rond de 1 ampere leveren, maar 2 smartphones laden op 1 dubbele aansluiting wordt dan alweer spannend...

http://www.coolblue.nl/zoeken?query=auto+lader+usb

http://www.audiostreamershop.nl/product/...1425506224

Dit is ook handig:

http://www.georgekniest.nl/Catalogus/Str...oduct.aspx

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Ik zag deze nog in een caravanfolder: usb stopcontact en voltmeter 

onder andere bij:
Erica Recreatie Zeist

Folder
Groeten René

Antwoord
Die met die voltmeter zag ik bij george kniest ook.

En niet te vergeten: een reislader voor je digitale camera: http://www.kamera-express.nl/product/121...lus-nikon/

Ik dacht dat het Hama was, maar was Hähnel Wink
Ze hebben hem volgens mij voor alle mogelijke merken en types. (ik heb er een voor Olympus, en een voor Cannon)

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
wat een waardevol forum is dit
Antwoord
Zowel mijn zen-notebook als de smartphones gaan prima via de reisladers voor 12V . Ik heb mijn omvormer losgekoppeld. zoals boven is genoemd. Ik heb mijn omvormer losgekoppeld van de accu. Voor de uitzonderlijke situatie dat ik het toch nodig heb kan ik het altijd nog aansluiten.
Antwoord
Top! goed gedaan...
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)