This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
alarm op paneel: "binnenwatertemperatuur" Vetus
Vandaag onze motor weer voor het eerst laten draaien nadat we een nieuwe brandstoftank hebben geplaatst en de kleppendekselpakking hadden vervangen (die laatste hadden we mee gewacht tot na de winter na het onderhoud voordat we de winterstop in gingen).

Verder geen bijzonderheden aan de motor gedaan. Alle vloeistoffen zijn op peil. Onze boot is uitgerust met een Vetus M2 motor met (gesloten) kielkoeling.

Na ongeveer een kwartiertje gedraaid te hebben, waarbij de motor eerst rustig stationair heeft gedraaid om warm te worden en daarna wat op toeren te hebben gebracht, ging het alarm op het paneel af en het waarschuwingslampje ging aan: "binnenwatertemperatuur".
Dit deed de motor niet tijdens de laatste keer dat deze draaide en dat was na de servicebeurt. De servicebeurt is uitgevoerd door een medewerker van de jachthaven die regelmatig vele motoren een servicebeurt geeft. Volgens hem heb ik in deze motor geen impeller maar is dat ook zo? Het koelwater moet toch rondgepompt worden en dus moet er toch iets van een pompje zitten en/of dus een impeller?

We hebben alles nagelopen: koelvloeistof is voldoende; slangen lekken niet e.d. Wel constateerde ik dat de slang die afgekoeld water moet aanvoeren wat lauw aanvoelde terwijl het buitenwater nog steeds gewoon erg koud is. Toen het alarm klonk, gelijk de motor uit gezet en even gewacht. Na ongeveer een kwartier weer even opnieuw gestart maar nog steeds alarm. De motor is nagenoeg nieuw (revisie na 70 draaiuren ivm thermostaatprobleem maar alles vervangen en verholpen) en deze is 2 jaar geleden ingebouwd door een vakman.

Wie heeft enig idee wat er aan de hand kan zijn en hoe we dit kunnen verhelpen?
Hobbyzeilers, genieters. Eigenaren van de Grundel "Jomanique".

www.grundeljomanique.blogspot.nl
Antwoord
Je motor heeft geen externe of extra koelwaterpomp met een rubber impeller. Vaak zit er intern of geintergreerd een koelaterpomp met een metalen waaier, die bij jou je hele gesloten systeem doet.

Bij veel schepen met indirecte koeling zit ook een extra buitenwater circuit met warmte wisselaar in het uitlaatspruitstuk met een extra impeller pomp.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
De meeste scheepsmotoren hebben een impeller pompje, de koelvloeistof (Water, glycol of wat dan ook) moet toch op een of andere manier rond gepompt worden.

Hier: http://www.nhmr.nl/naslagwerken/d/brand/1/page/0/50/ kun je eventueel wat documentatie downloaden.

Als ik in dit: http://www.nhmr.nl/media/org/9c02614d40a...406dbf.pdf document kijk, zie ik weldegelijk (oa op pagina 33) een impeller pompje.
Is dat jouw type motor?
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Bij een motor met een gesloten (kiel)koelsysteem wordt meestal gebruik gemaakt van de koelwaterpomp die in/aan de basismotor zit. Dit is nagenoeg nooit een impellerpomp.

Motoren met buitenwaterkoeling pompen met een extra (impeller)pomp water door een warmtewisselaar. De motoren die in het door Ferry aangehaalde handboek staan zijn motoren met zo'n buitenwaterpomp.

Gezien het feit dat deze motor kielkoeling heeft zou ik niet twijfelen aan de opmerking van de monteur.

Maar goed, daarmee is je probleem niet opgelost.

Ik denk in eerste instantie aan drie mogelijke oorzaken, een pompprobleem, lucht in het systeem of een electrisch probleem.

Je geeft aan dat je de motor direct uitgezet hebt nadat het alarm ging, na een kwartier afkoelen ging het nog. Ik zou verwachten dat als het alarm net op de maximale temperatuur aanslaat, de temperatuur na een kwartier weer laag genoeg zou zijn.
Test het nog eens met koude motor, als je dan nog een alarm hebt zit het ergens in de bedrading/sensor.
Misschien kun je sowieso ergens controleren of de motor daadwerkelijk te warm wordt? Heb je een thermometer op je paneel, of kun je de temperatuur van de uitgaande koelvloeistof meten?

Uit jouw opmerking dat de ingaande slang lauw aanvoelt zou ik denken dat er wel degelijk koelvloeistof rondgepompt wordt. De vraag is natuurlijk hoeveel. Misschien is het slim om de eerder genoemde monteur even mee te laten kijken?

Edit, ik bedacht me net dat een niet werkende thermostaat ook een oorzaak kan zijn. De Thermostaat sluit het koelcircuit kort als de motor koud is. Zodra de motor op temperatuur komt zal de thermostaat het koelcircuit openen om het teveel aan warmte via de kielkoeling af te voeren. Mocht nu de thermostaat niet werken, dan zal de motor snel heet lopen. 
Ik ken jouw motor niet, kan dus helaas niet aangeven waar je de thermostaat kunt vinden. Het is op zich een simpel ding wat in een pannetje water op het fornuis getest kan worden
Antwoord
In dit manual van de Vetus M2 wordt duidelijk gesproken over de buitenwaterpomp als impellerpomp.
http://www.nhmr.nl/media/org/27d2bd18946...662e0a.pdf

Blz. 40-41 + 51

Ik denk dat je pas in het werkplaats handboek van de echte motorfabrikant (en geen over gestikkerde vetus camouflage) ook alles vindt over de interne koelwater waaierpomp.

Antwoord
Zo scherp was ik vanochtend (voor de koffie! Tongue) nog even niet.
Wellicht is de juiste documentatie van het blok met gesloten systeem ook gewoon online te vinden.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
wat voor motorblok is het precies?
( en nu dus geen Vetus antwoorden ;-) )

Antwoord
Het basis blok voor de vetus m2 is de 12 pk mitsubshi deze is standdar uitgerust met een circulatie pomp deze word ook gebruikt voor de kiel koeling, een impellor pomp word hoofdzakelijk gebruikt voor buiten boord water dus voor directe koeling ofde koeling van een interkoeler.
Boven op de motor zit het themostaat huis direct hiervoor zit de themperatuur sensor, kijk even of deze nog is aangesloten als de draad los ligt krijg je temperatuur alarm.
Eerst de motor starten als hij koud is krijg je dan alarm dan zit het in de bedraading of een kapotte sensor
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Allereerst bedankt voor alle tips en info. De motor is dus een Vetus M2C05, 11 pk van 2013. Vandaag weer even tijd gehad. Gelijk na het starten, dus met koude motor, gelijk weer alarm. We zijn toen begonnen met de meest simpele handelingen dus het nalopen van alle stekkers, bedrading en zekering. Bleek na wat gehannes dat de stekker van de thermostaatsensor de boosdoener was. Nadat we deze losgehaald hadden, schoongemaakt en ingespoten met contactspray bleef het alarm uiteindelijk uit. De motor heeft ruim een half uur gedraaid, ook in verschillende toerentallen maar de storing kwam niet terug.
Fijn dat er zoveel reacties kwamen. We hebben er veel aan gehad.

Antwoord
En weer een tevreden klant verlaat het pand Tongue

Goede vaart!

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Even een update: alarm kwam van de week terug. Na wat hulplijnen ingeroepen te hebben blijkt de oorzaak een kapotte temperatuursensor. Deze gaan we binnenkort vervangen. Wordt wel een operatie want ook het thermostaathuis moet worden verwijderd omdat de sensor op een heel krappe plaats zit.
Wanneer je een storing krijgt "binnenwatertemperatuur" kun je de sensor testen door het stekkertje even los te halen naar het paneel. Als het alarm dan wegblijft heb je de eerste indicatie. Prik je het stekkertje terug, start je de motor en komt het alarm gelijk terug dan heb je een grote kans dat de sensor stuk is.
Wordt vervolgd.

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)