This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 3 stemmen - gemiddelde waardering is 3.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen gezocht voor vervangen vetkoord
#1
De eveline staat op de wal , 20/4 gaat ze weer ter water . De meeste onderhouds klussen vorderen snel en zijn tijdig klaar .
Nu zit mij nog 1 ding niet helemaal lekker en dat is het schroefaslager . Afgelopen vaarseizoen heb ik regelmatig de vetpot aangedraaid en zelfs 1 keer de boutjes strakker gesteld .
Wat ik niet weet is hoeveel speling er normaal op de draastangenmzit waarmee je de flensen meer op elkaar drukt , anders gezegd hoeveel kan je dit nog aandraaien . Wanneer moet je zo koord vervangen of toe voegen ?

Groeten 
Tim
Antwoord
#2
Je moet het vervangen als er lekkage water / te veel vet optreed. Of als de drukker te ver naar binnen zit.
Er komt er altijd wel een beetje vet langs je koord, kwestie van opruimen.

Wij hebben het vetkoord vorig jaar vervangen, omdat we de staat niet kenden en er naar ons idee te veel uit lekte etc.
Zolang er vet in je askoker staat, loopt er geen water naar binnen tijdens het wisselen.
Wij hebben er 6 verse stukjes in gedaan.
Het er uit halen is wel een lastig klusje, zorg dat je een soort haakje hebt waarmee je de zooi er uit kunt poeren.
Er mogen geen stukjes achterblijven!
Zorg ook voor voldoende poetslappen en spul om de vette meuk schoon te maken.
De lengte van die stukjes bepaal je gewoon rond de as, knipt beide kanten schuin af waar ze tegen elkaar komen.
Bij de eerste doe je de uiteinden naar boven, bij de 2e naar rechts, bij de 3e naar onder (enz..).
Als er 8 in passen gewoon 8 er in stoppen.
Zorg wel dat de uiteinden elkaar raken.
Vervolgens doe je de drukker er weer tegenaan, en doet de moeren er handvast op.
Draai ze vervolgens zo ver aan, dat de as nog makkelijk kan draaien. Hij mag hooguit heen heeeel klein beetje zwaarder lopen.
Wanneer je de handel te strak draait, dan verkoolt het koord, door de wrijving.
Controleer met een schuifmaat dat de drukker er recht op zit.
Wanneer die scheef zit, loopt je as warm en slijt de drukker uit / je as in.

Let op dat je de juiste dikte vetkoord hebt.
Je kunt dit opmeten door de vrije ruimte tussen de bus en de as te meten, of gewoon het eerste ringetje mee te nemen naar de handelaar.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#3
Bedankt voor je duidelijke uitleg Ferry!
Wij gaan het ook nog even bekijken of het nodig is.
Hobbyzeilers, genieters. Eigenaren van de Grundel "Jomanique".

www.grundeljomanique.blogspot.nl
Antwoord
#4
Hi Ferry ,

Je moet een boek schrijven , super duidelijk omschreven !
Dank !
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)