This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 3 stemmen - gemiddelde waardering is 2.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wie kan voor mij een vlakmeting uitvoeren?
Hallo,
Ik sta op het punt een heel mooi zeeschouwtje (staal) te kopen, voor de koop definitief wordt wil ik een vlakmeting laten uitvoeren. 30 april a.s. gaat het schip op de kant in Rotterdam, graag zou ik die dag een vlakmeting laten doen zodat de koop afgerond kan worden.
Heeft iemand ervaring met bedrijven die dit kunnen uitvoeren? Wellicht kan een verzekeringsmaatschappij dit voor me doen, want ik zoek ook nog een verzekering. Op dit moment heb ik een aanvraag liggen bij EOC en Noord Nederland scheepsverzekering (bij deze laatste is het schip tot nu toe verzekerd). Wellicht hebben jullie nog goede tips en advies, ik hoor het heel graag.
Groet Marieke
Antwoord
EOC doet graag een vlakkeuring voordat de verzekering ingaat. Misschien kun je een minimale vlakdikte als ontbindende voorwaarde bij de koop afspreken. Dan kun je de EOC keuring hiervoor gebruiken.
Antwoord
(22-04-2015, 19:37)swblom schreef: EOC doet graag een vlakkeuring voordat de verzekering ingaat. Misschien kun je een minimale vlakdikte als ontbindende voorwaarde bij de koop afspreken. Dan kun je de EOC keuring hiervoor gebruiken.

Dank je wel voor je snelle reactie, ik neem morgen contact met ze op. Groet Marieke
Antwoord
Het is niet echt een club voor pleziervaart, maar op de pagina van de NBKB staat een lijst met inspecteurs.  Als je via de verzekeraar niet tot een bevredigende oplossing komt is een belletje naar een van deze mensen misschien een optie.  Ik heb er geen ervaring mee.

Link: http://www.nbkb.nl/hoe-te-certificeren/h...tie-proces
Antwoord
Hai, heb je net ook een PB gestuurd, maar ook bij mij is er door EOC gekeurd Smile
Antwoord
(22-04-2015, 22:40)doc_nl schreef: Hai, heb je net ook een PB gestuurd, maar ook bij mij is er door EOC gekeurd Smile

Dank je wel!
Antwoord
(22-04-2015, 21:05)Fred schreef: Het is niet echt een club voor pleziervaart, maar op de pagina van de NBKB staat een lijst met inspecteurs.  Als je via de verzekeraar niet tot een bevredigende oplossing komt is een belletje naar een van deze mensen misschien een optie.  Ik heb er geen ervaring mee.

Link: http://www.nbkb.nl/hoe-te-certificeren/h...tie-proces

Dank je wel Fred, hier kom ik verder mee. Ik hoop dat EOC het voor me wil doen, maar als dat niet lukt heb ik nu een alternatief lijstje.
Antwoord
Hoi,

Wij hebben onze schouw verzekerd bij EFM.
EFM heeft toen wij de verzekering bij hun afsloten uiteraard ook een meting gedaan.
Over EFM, service en advies ben ik erg tevreden.

Ik heb zelf een diktemeter, dus toen wij de koop sloten wist ik al waar we aan het werk moesten, en dat was niet het vlak.
De slechte stukken waren er al netjes uitgezaagd.
http://zeeschouwostara.nl/index.php/foto...=0&AG_MK=0

Rotterdam is om de hoek, eventueel kunnen we wel wat verzinnen denk ik.
Houd er wel rekening mee, dat een verzekeraar graag zelf een meting doet, of een officieel rapport wil zien. Dat laatste kan ik niet voor je verzorgen, voor mij is het vooral handig om te hebben en te kunnen voor onze eigen schouw, maar ook voor de vereniging (Scouting).

Zo'n meting geeft een aardig beeld, maar het punt waar je meet is +/- 1,5cm2. Je meet op meerdere plaatsen, maar daar waar je niet meet kan altijd een doorgevreten put zitten. Dat blijf je houden met staal.

Oja, wel kaal halen tot op het staal, en het staal zo vlak mogelijk maken, dan weet je de dikte.
En oja, EFM slaat met een hamer. Geen deuken, niets ernstigs maar de eerste klap voel je zelf ook Tongue
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Hoi Ferry, 
Bedankt voor je advies en aanbod! Leuk dat ostara van jou is, ik ben m al vaak tegengekomen op t web. Ik ga EFM zeker benaderen voor de mogelijkheden. Ik zou het leuk vinden om af te spreken als wantij uit het water is. Je kan ons vast goeg advies geven. Ik houd contact met je en ga je volgen op  FB  
Groet Marieke 
Antwoord
(24-04-2015, 8:29)Marieke - Wantij schreef: Hoi Ferry, 
Bedankt voor je advies en aanbod! Leuk dat ostara van jou is, ik ben m al vaak tegengekomen op t web. Ik ga EFM zeker benaderen voor de mogelijkheden. Ik zou het leuk vinden om af te spreken als wantij uit het water is. Je kan ons vast goed advies geven. Ik houd contact met je en ga je volgen op  FB  
Groet Marieke 

Ik ben er inmiddels achter dat EFM gefuseerd is tot EOC. Helaas moeten we een flinke som betalen voor de vlakmeting (462,-) terwijl dit vroeger gratis service was volgens mij, maar daar komen we niet onderuit denk ik. 
Antwoord
Hoe zijn jullie verzekerd dan, all risk?
Ik had geen vlak meting nodig bij Unigarant.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(24-04-2015, 8:48)Marieke - Wantij schreef:
(24-04-2015, 8:29)Marieke - Wantij schreef: Hoi Ferry, 
Bedankt voor je advies en aanbod! Leuk dat ostara van jou is, ik ben m al vaak tegengekomen op t web. Ik ga EFM zeker benaderen voor de mogelijkheden. Ik zou het leuk vinden om af te spreken als wantij uit het water is. Je kan ons vast goed advies geven. Ik houd contact met je en ga je volgen op  FB  
Groet Marieke 

Ik ben er inmiddels achter dat EFM gefuseerd is tot EOC. Helaas moeten we een flinke som betalen voor de vlakmeting (462,-) terwijl dit vroeger gratis service was volgens mij, maar daar komen we niet onderuit denk ik. 

Wanneer je het schip daar in verzekering neemt is het gratis, dan willen ze het hebben voor de polis.
Wellicht kun je een deal maken, dat als zij de keuring doen en jij het schip koopt, de verzekering bij hun afsluit. Wanneer je het schip niet koopt... tja, dan kost het 462,-.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Ik kwam bij particuliere keurmeesters ook al tarieven tegen rond de 500 euro.   Als je het voor jezelf doet (als niet opgedragen door verzekeringsmaatschappij) is een keuring door Ferry misschien een goedkopere optie.  Bolster (en voorgangers) waren verzekerd bij FBTO, vlakkeuring (alleen Bolster) was niet nodig. 
Antwoord
[afdwaalmodus] als het om verzekeringen gaat adviseer ik wel om de verzekering te regelen via een maatschappij die dat als corebusiness hebben. Die hebben voldoende kennis van zaken en bieden de keuring die zij noodzakelijk achten dan ook gewoon gratis aan voor verzekerden.
Na .. jaar nodigen ze zichzelf weer uit. Geeft mij een veilig gevoel, ze weten waar ze over praten en waar het om gaat.

Mijn eerste bootje had ik in verzekering bij Centraal Beheer, want daar had ik mijn auto ook in verzekering.
Leuk: Ze hanteren ook een no-claim korting. Jammer: ze hebben geen idee hoe het zit op een boot. Een simpele vraag over het afsluiten van een BBM kon niet beantwoord worden omdat ze gewoon geen idee hebben hoe zo iets er uit ziet.

FBTO: daar waren / zijn de boten van mijn scouting groep verzekerd. Het plan was om ze daar weg te halen, omdat ook zij geen idee hebben hoe het werkt op het water. Als iemand wil weten waarom ik daar NOOIT een boot in verzekering meer wil doen (of bij vergelijkbare), stuur maar een PB, dan maken we een nieuw draadje over verzekeringen.

Qua BOTEN verzekering is er genoeg keuze iedere verzekeraar doet dat er bij, SCHEPEN of SCHEEPVAART is wat minder dik bezaaid, maar de meesten hebben ook een pleziervaart dekking.
In de laatste groep verzekeraars is een keuring dan ook niet vreemd, en geeft mij persoonlijk wel een veilig gevoel.

[/afdwaalmodus]

Over die keuring dus:
Ik ben benieuwd of je bij een schepen verzekeraar zoals EOC wat geregeld weet te krijgen.
Het lijkt mij dat daar wat mee te regelen moet zijn. Uiteindelijk is het ook in hun belang.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Mischien is van der post verzekeringen iets daar ben ik zelf verzekerd, van der Post is zelf platbodem zeiler en weet dus van de hoed en de rand, hij brengt de verzekeringen voor een heel mooi tarief onder bij unigarant en een vlak keuring is niet noodzakelijk
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Ik heb vorig jaar een lelievlet midscheeps gehad aan BB en dat is erg correct afgehandeld door Unigarant via ANWB.
Heb alles vergoed gekregen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Ik werk toevallig bij EOC verzekeringen maar dan wel op de ICT afdeling Smile
Wil zeker niet mij of EOC naar voren schuiven maar als ik kan helpen om bepaalde vragen op verzekeringsgebied te beantwoorden met de hulplijnen die ik tot beschikking heb dan doe ik dat graag.

Groet,
Jacob
Eigenaar van Gipon Grundel uit 1967 van 7.50 meter
Blog: http://us-skipke.blogspot.nl/
Antwoord
(28-04-2015, 8:13)Ús_Skipke schreef: Ik werk toevallig bij EOC verzekeringen maar dan wel op de ICT afdeling  Smile
Wil zeker niet mij of EOC naar voren schuiven maar als ik kan helpen om bepaalde vragen op verzekeringsgebied te beantwoorden met de hulplijnen die ik tot beschikking heb dan doe ik dat graag.

Groet,
Jacob

Door vele in mijn omgeving met historische platbodems is EOC aangeraden. Ik heb bij andere verzekeraar ook offerte aanvraag gedaan om vergelijk materiaal te hebben. Mijn voorkeur gaat uit naar EOC, het valt me een beetje tegen dat ik voor de vlakkeuring 462 euro moet betalen, ik had gehoord en gehoopt dat dit gratis zou zijn als ik bij hun mijn verzekering af zou sluiten. Weet jij of hier ruimte is voor onderhandeling?

Groet Marieke
Antwoord
(28-04-2015, 10:11)Marieke - Wantij schreef:
(28-04-2015, 8:13)Ús_Skipke schreef: Ik werk toevallig bij EOC verzekeringen maar dan wel op de ICT afdeling  Smile

Groet,
Jacob

Door vele in mijn omgeving met historische platbodems is EOC aangeraden. Ik heb bij andere verzekeraar ook offerte aanvraag gedaan om vergelijk materiaal te hebben. Mijn voorkeur gaat uit naar EOC, het valt me een beetje tegen dat ik voor de vlakkeuring 462 euro moet betalen, ik had gehoord en gehoopt dat dit gratis zou zijn als ik bij hun mijn verzekering af zou sluiten. Weet jij of hier ruimte is voor onderhandeling?

Groet Marieke
Daar ben ik ook benieuwd naar.
Zoals gezegd: Toen wij de verzekering afsloten wilde men graag het vlak keuren. Dit was toen gratis.
Ik kan me voorstellen dat iemand die geen verzekering afsluit / niet bij EOC verzekerd is wel een factuur krijgt.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Blijkbaar is een vlakmeting gratis als EOC dit noodzakelijk acht voor het toetreden in de verzekering. Veelal bij historische woonschepen. Bij mijn type schip (zeeschouw 9.25 meter) vinden zij het niet noodzakelijk dus zijn de kosten voor mij.

Helaas kon ik hier niets aan veranderen.
Toch wil ik graag mijn verzekering bij EOC dus neem ik die extra kosten er maar bij.

groet!

Ferry
(28-04-2015, 10:11)Marieke - Wantij schreef:

Groet,
Jacob

Groet Marieke
Daar ben ik ook benieuwd naar.
Zoals gezegd: Toen wij de verzekering afsloten wilde men graag het vlak keuren. Dit was toen gratis.
Ik kan me voorstellen dat iemand die geen verzekering afsluit / niet bij EOC verzekerd is wel een factuur krijgt.
Antwoord
30 april is nu ook wel kort dag om nog allerlei andere afspraken te kunnen maken. Of blijft de schouw voorlopig even uit het water zodat je nog andere opties kunt overwegen ? 
Antwoord
(29-04-2015, 22:07)Fred schreef: 30 april is nu ook wel kort dag om nog allerlei andere afspraken te kunnen maken. Of blijft de schouw voorlopig even uit het water zodat je nog andere opties kunt overwegen ? 

Hij blijft inderdaad voorlopig (2-3 weken) op de kant. Maar ik wil geen andere opties meer overwegen, zou ook niet echt weten welke.
Om de koop definitief te maken wil ik een vlakmeting, de oud eigenaar komt morgen mee overvaren en we willen beiden graag de koop definitief maken morgen, vandaar.

of heb je nog een gouden tip?
Antwoord
Ik zou je graag helpen maar van vlakmetingen weet ik niks en heb er ook geen ervaringen mee.  Bolster kwam uit betrouwbare en duidelijke bron (wij kenden de eigenaar persoonlijk en eventuele verborgen gebreken zouden ook geen issue geweest zijn) en daarom was een vlak meting niet echt nodig.  Bleek later ook wel toen we bezig waren met de kuip en er op punten wel een vlakmeting is uitgevoerd  (dit ding is gebouwd als een visserskotter).  Dus nee, ik kan je verder niet helpen.  

Succes morgen en we kijken met spanning uit naar de foto's.
Antwoord
Ik heb even geïnformeerd hoe het zit met aankoop/vlak keuring. Er zijn een aantal criteria waar naar wordt gekeken. Ex beroepsvaarders die bij EOC zijn verzekerd en een plezierjacht aanschaffen krijgen een gratis keuring. Daarnaast is een keuring gratis wanneer de verzekerde som boven een bepaald bedrag komt. De grens van de verzekerde som is daarbij afhankelijk van het soort schip en de leeftijd van het schip. In het kort komt het erop neer dat een keuring toch aardig wat tijd kost en als je dan een premie moet betalen van € 200,- de kosten / baten niet in verhouding staan met elkaar. Ik zou een aankoopkeuring wel altijd aanraden omdat de experts toch goed het hele schip bekijken en dingen 'zien' die we zelf vaak over het hoofd zien.

Mochten er nog andere vragen zijn dan hoor ik dat graag.

M.v.g.
Jacob
Eigenaar van Gipon Grundel uit 1967 van 7.50 meter
Blog: http://us-skipke.blogspot.nl/
Antwoord
Vlakkeuring goed verlopen en ik mag me nu trotse eigenaar noemen! Op 1 plekje was de zijkant onder de waterlijn 3,7 cm verder overal 3,9 en op de bodem 4,9 en soms 4,8. echt heel keurig. Nog wat tips gekregen over plaatsing van de anodes en bij de zink anodes extra aluminium anodes te plaatsen. (zink is voor zout water en wij liggen op zoet)
Komende weken schuren en schilderen. Weet nog niet precies welke verf we precies gaan gebruiken, primer-tussenlaag-antifouling zo iets.
Bedankt voor alle hulp en tips tot nu toe, dat waarder ik erg!

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)