This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 3 stemmen - gemiddelde waardering is 2.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wie kan voor mij een vlakmeting uitvoeren?
Gefeliciteerd!
Eigenaar van Gipon Grundel uit 1967 van 7.50 meter
Blog: http://us-skipke.blogspot.nl/
Antwoord
en nog een foto van de onderkant

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Super, maar waren het centimeters of millimeters?
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Dat is vragen naar de bekende weg Eddy Smile 

Gefeliciteerd en welkom op het mooie platbodem forum. Niet veel actieve leden maar degene die er zijn kunnen je vast uitstekend helpen met je vragen over onderhoud.  Onderhoud is een belangrijk onderdeel van het plezier dat men ondervindt met platbodems Wink , in ieder geval een belangrijk deel van de tijdsbesteding.  
Antwoord
Anodes: zink en aluminium plaatsen lijkt me niet erg zinvol. De meest onedele zal het eerst opgevreten worden.  Bolster lag op het Lauwersmeer en was een aantal weken per jaar op zout te vinden en had aluminium. 

Keuze anode-materiaal met oog op vaargebied en ligplaats

Als het schip uitsluitend op zoet water wordt gebruikt, kunnen het beste magnesium anoden worden toegepast. Als het schip hoofdzakelijk op zout water vaart en af en toe op brak water, dan kan zink worden toegepast. Wanneer het schip een gevarieerd vaargebied/ligplaats heeft, kunnen beter aluminium anoden worden toegepast. Dit is vanuit milieuoverwegingen ook aan te raden. Aluminium (mits het juiste anode-materiaal wordt gebruikt) is geschikt voor zowel zoet, zout, als brak water.
  • Zout water : zink anode.

• Zoet water : magnesium anode.

• Brak/zoet water : aluminium anode.
Antwoord
@ Wantij,

Gefeliciteerd, je hebt vast al meer gegevens van de schouw. Ik ben benieuwd welke

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Leuk scheepje! Die gaan we vast wel eens tegenkomen in de Biesbosch!
Antwoord
Gefeliciteerd!
Ziet er goed uit.
Qua verf keuze.... tja. Ik dacht dat daar hier al wat topics over zijn, en zoveel leden als dit forum telt, zijn er ook meningen over het verf systeem.

Bijvoorbeeld Dit topic over onderwaterschip.
Maar ook Dit topic gaat over verf, en dit topic gaat over het vlak aan de binnenkant.

Als het over anodes gaat, was hier al eens het nodige over gezegd, zelfs over hout anode's! Big Grin

Voor alles geld: lees de adviezen en beschrijvingen van de fabrikant. Sikkens en Epifanes (en anderen vast ook wel) hebben op hun site duidelijke beschrijvingen wat je waar op kunt smeren en hoe je dat dan moet gebruiken.

Wat wordt de thuishaven?
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
een spannend, opwindend en heel leuk moment!
Heel veel plezier ermee!
Gaat vast lukken met die mooie boot.
Antwoord
Dat waren gelukkig centimeters Eddy Smile
Antwoord
Dank voor alle felicitaties Smile

Ter uitleg over de anodes; er zitten nu zink anodes onder, die wil ik gewoon laten zitten, maar voor zoetwater heb ik het advies gekregen om en aluminium anodes bij te zetten, dus vandaar.

Extra gegevens over t scheepje: het is een Huitema zeeschouw, bouwjaar 1971, eerdere naam Margaretha maar waarschijnlijk sinds 1987 de naam Wantij. Afmetingen: 9,30x3,35x0,8. Eerdere ligplaatsen o.a. de Paal Seaftighe, Numansdorp en Delfshaven Rottedam. We blijven voorlopig in Delfshaven Rotterdam liggen, willen dit eerste seizoen varen in de Biesbosch, rondje leiden, kagerplassen, brasemermeer, Gouda en zeeland.

Wat betreft behandeling van het onderwaterschip, dat is inderdaad vele mensen, vele meningen. Met wat gezond verstand en juiste plekken om advies in te winnen komt dat wel goed, daar ben ik niet bang voor. Hij is de afgelopen 4-5 jaar niet uit het water geweest, onderkant zag er goed uit dus verwacht dat hij na deze behandeling er ook weer een aantal jaar tegenaan kan. Hoewel we overwegen om m deze winter weer op de kant te leggen en de motor ruimte en motor eens goed aan te pakken. Mitshubishi 33 pk met 50 draaiuren maar heeft vochtig gelegen dus veel oxidatie.

Dank voor het noeen van de verschillende topics, ik zal eens verder rondneuzen hier.
Antwoord
(02-05-2015, 21:13)Marieke - Wantij schreef: Dat waren gelukkig centimeters Eddy Smile

Is dat niet erg dik? Een vlak van bijna 5cm dik.
Iemand anders een reactie?

Mijn vlak is zeker minder dan 1cm, waarschijnlijk 6/8 mm
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(03-05-2015, 21:29)Eddy Keijzers schreef:
(02-05-2015, 21:13)Marieke - Wantij schreef: Dat waren gelukkig centimeters Eddy Smile

Is dat niet erg dik? Een vlak van bijna 5cm dik.
Iemand anders een reactie?

Mijn vlak is zeker minder dan 1cm, waarschijnlijk 6/8 mm

De nieuwe stukken in ons vlak zijn 5 mm, in de zool van de keilbalk zit een strook van 20 mm. Niet te tillen dat ding.
5 cm is wel heel erg veel, dat wordt misschien bij zeeschepen gebruikt, wss is dat zelfs er dik.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Marieke ik ben bang dat Eddy mm bedoelde met de bekende weg. Onze boot heeft een vlak van 10 mm (1 cm) en dat is voor een platbodem redelijk fors. Deze is zo zwaar uitgevoerd zodat we geen spanten op het vlak hoeven te hebben en dus meteen op het vlak kunnen wonen. Gemiddeld is een platbodemvlak van 4 tot 6 mm staal uitgevoerd.
Vaak heeft het schip meer diepgang dan de schipper.  Rolleyes
Antwoord
Tsja, ik zal het nog eens nagaan, maar vooraf heb ik zowel de verzekering als de keurmeester gevraagd wat de minimale dikte is. Dit wilde ik mede weten omdat het om een koop ging) en beiden vertelde ze me minimaal 3 cm (of dit kan ook mm geweest zijn.) Ik ga het navragen.
Antwoord
Met die 3 mm zit je ook goed wanneer het mm i.p.v. cm zijn.
Vaak heeft het schip meer diepgang dan de schipper.  Rolleyes
Antwoord
(04-05-2015, 7:23)Marieke - Wantij schreef: Tsja, ik zal het nog eens nagaan, maar vooraf heb ik zowel de verzekering als de keurmeester gevraagd wat de minimale dikte is. Dit wilde ik mede weten omdat het om een koop ging) en beiden vertelde ze me minimaal 3 cm (of dit kan ook mm geweest zijn.) Ik ga het navragen.

Het is misschien verstandig om even een meetlat/liniaal te pakken en te kijken hoeveel 3 cm en hoeveel 3 mm is. Hopelijk wordt het dan wat inzichtelijker.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Bij mij mis het vlak uitgevoerd in 12mm, dus daar kan ik nog wel even mee vooruit, de rest is tussen de 3,5 en 4mm, dus voorlopig geen zorgen Smile
Antwoord
(04-05-2015, 22:50)doc_nl schreef: Bij mij mis het vlak uitgevoerd in 12mm, dus daar kan ik nog wel even mee vooruit, de rest is tussen de 3,5 en 4mm, dus voorlopig geen zorgen Smile

[Afbeelding: f217236a4e8bb6d21492fefdfe9e3c83.jpg]
T’Princen Eylandt Tjalk van 15,5 meter is vrijdag het water in gegaan. Romp is tussen de 5.7 en 8.2 MM erg blij, aangezien ik haar ongekeurd gekocht heb afgelopen jaar. En was 8 jaar niet uit het water geweest?
In het motor ruim heb ik nog wel aardig roest vorming deze moet ik nog even gaan aanpakken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
Goed dat je die roest van binnenuit aanpakt. Dat is vaak een ondergeschoven kindje. Zeker als de boel weggetimmerd is.
Antwoord
(24-03-2021, 7:11)swblom schreef: Goed dat je die roest van binnenuit aanpakt. Dat is vaak een ondergeschoven kindje. Zeker als de boel weggetimmerd is.

Exact, een groot deel van de schepen zinken door roest van binnenuit.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Ik zal de mijne volgende week ook aanpakken qua vlak. Wat gooi je er tegenaan? Ik was van plan mengsel van gekookte lijnolie, terpentine en beetje bitumenverf er in de kwasten/spuiten. Eventueel later eens vlakkenvet. Roest lijkt mee te vallen, alleen bij wat inwatering via de mast.
Antwoord
Over een roestig vlak liep eerder een draadje: Roestig vlak

Zeeschouw Jedysa
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)