Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ijzeren ballast broodjes
Ik heb net een zeeschouw gekocht die de laatste jaren veel liefde te kort is gekomen. Een van de gevolgen was dat er water in de kajuit stond.  het vlak was grotendeels bedekt met piepschuim platen met daarop vastgezet met purschuim ijzeren ballast broodjes. om dit goed te kunnen drogen en te inspecteren heb ik alles verwijderd. Het vlak is vrijwel roestvrij. Staat zo te zien in de menie met een blauwe afwerklaag die wel blazen vertoond. De ijzeren broodjes zijn wel roestig.  Is het voldoende om deze broodjes met Owatrol olie te behandelen of hebben jullie betere suggesties? Op het vlak denk ik aan Owatrol cip.
Antwoord
Als het vlak vrijwel roestvrij is, is de toegepaste methode blijkbaar effectief. Mijn advies: niets aan veranderen. Broodjes gewoon staalborstelen en terugleggen met purschuim.
Antwoord
Bij ons zijn ook een aantal ijzeren ballast broodjes aanwezig. Sommigen bleken te zijn vastgeroest aan het vlak. Heel vervelend. Andere broodjes bleken op hout te zijn gelegd en die konden prima verwijderd worden om het vlak te behandelen. Voor de broodjes zelf maakt het niet veel uit wat je er mee doet. Voordat dat weggeroest is?!
Antwoord
Nadat wij onze kielbalk ingekort hebben, zie Zeeschouw Jedysa, heb ik de kielbalk van binnen met (ik denk rauwe) lijnolie geconserveerd. Dat goedje kruipt overal tussen en blijft vettig, daarna heb ik de ballastblokken een zelfde behandeling gegeven en in de kielbalk geschoven, en vervolgens het hele zaakje afgedicht.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Tot hoever vinden jullie ballast trouwens nodig?
Ik heb net alles er uit gegooid (120kg) en ben erg tevreden.
Hij zeilt nog perfect en bij de stabiliteitsproef heb ik een GM van 55cm, dus erg stabiel.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Wij hadden er geen ballast in liggen toen we de schouw kochten.
We kwamen er al snel achter dat ze iets te ver achterover lag, dus hebben we ongeveer 150 kilo lood in de voormalig kettingbak gelegd.
Alles op stukjes rubber.

Die stalen broodjes zou ik zeker niet alleen maar opborstelen, maar ook conserveren, net als de rest van staal aan boord.
Als je wat condens krijgt (en dat krijg je) loopt de roestigheid alsnog op je vlak.

Gewoon een laagje owatrol olie, of CIP of een andere goede primer is voldoende.

Leg ze dan niet in de purschuim. Purschuim gebruik je in gebouwen, niet op boten...
Wat het vlak betreft zou ik zo min mogelijk zaken er plat op leggen. Wanneer er vocht tussen komt, komt het er nooit meer tussen vandaan.
Bij de bouwmarkt verkopen ze van die matten voor onder een wasmachine, als je daar strookjes van knipt / snijd, en dat onder de broodjes legt ter ondersteuning lijkt me het mooiste.
Dan niet de volledige oppervlakte van het broodje, maar gewoon een strookje van een paar cm breed aan de uiteinden van de broodjes.

Bij ons lag er keukenzeil plat op het staal, waar het altijd nat onder was door een keer het luik open te laten tijdens regen, rommel maken met afwassen of condens. Eigenlijk was het altijd nat.
In het begin leek het wel mee te vallen, tot we de blazen open krabte...
[Afbeelding: 2014-10-05_02.jpg]

Nu hebben we van hout dragers gemaakt waar de vloer op ligt.
Die dragers steunen op 5 blokjes per drager, waar zo'n stukje mat onder zit.
Op deze manier kan eventueel water gewoon vrij bewegen, en belangrijker: verdampen of opgedweild worden via een makkelijk los te halen luik.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
(03-05-2015, 21:47)Eddy Keijzers schreef: Tot hoever vinden jullie ballast trouwens nodig?
Ik heb net alles er uit gegooid (120kg) en ben erg tevreden.
Hij zeilt nog perfect en bij de stabiliteitsproef heb ik een GM van 55cm, dus erg stabiel.

Ik moet wel met ballast werken, omdat de Aimée van hout en epoxy is gebouwd volgens een tekening van een stalen jol. Bij mij ligt er dus zo'n 800 kg aan grindtegels in, onder de zitbanken en onder het bed, en dat geeft een grote stabiliteit (gewicht onderin) en zo komt het schip ook op de beoogde waterlijn te liggen. 
Misschien ben ik wat erg voorzichtig of angstig, want ik heb een hekel aan losliggende ballast. Doordat het tegels zijn heb ik die allemaal op de plekken waar ze liggen kunnen fixeren, zodat ze - wanneer ik een keer helemaal om zou gaan - nog op hun plek blijven liggen, en de boot zich weer zal oprichten. (Hoop ik)

Groet, Jack. 
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Oprichten zullen onze boten niet doen.
In aanvang is de stabiliteit erg hoog maar voorbij de 40-60 graden afhankelijk van je vrijboord en lozende Kuip zal een platbodem omgaan en niet meer terug keren.
Dit 'pont of no return' kan je verbeteren door de ballast zoveel mogelijk op het diepste punt te plaatsen en het best met staal 7.8kg/ltr, lood 11,3lg/ltr (of iridium 22,65 kg/ltr️)
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Hartelijk dank voor jullie reacties. Ga voor het met owatrol olie behandelen van de ijzeren ballast broodjes. Ook de rubberen matjes spreken mij aan. Zit nog wel met het wel of niet fixeren van de ballast en zo ja waarmee. Pur-schuim zuigt volgens mij water op. Alternatief zou zijn epoxy-cement tussen de broodjes. Wordt wel een enorme brekerij als ik ooit weer bij het vlak moet zijn. Hebben jullie nog suggesties?
Antwoord
cement zou ik niet doen, dan wordt het enorm breken.
Purschuim wordt nog steeds gebruikt door professionals zo las ik in een oudere Spiegel der Zeilvaart. Alleen niet de gewone purschuim maar twee-componenten pur. dat neemt geen water op.
Antwoord
Ook de eveline moest ballast achterin hebben , dit omdat als we met meerdere varen en zei zich op het voordek bevinden (bv 3 personen ) de achterzijde wat omhoog kwam en daardoor de vlak koeling minder goed werkte .
Nu ligt er 450 kilo ballast achterin en is het probleem verdwenen .
Eigenlijk had de vlakkoeling wat meer naar het midden moeten zitten of een wat grotere capaciteit moeten hebben .
Antwoord
Bolster had / heeft als ballast een betonnen vloer in de kajuit.  Erg praktisch.  Dat is verder prima maar tussen beton en vlak is natuurlijk een aandachtspunt omdat het vrijwel onbereikbaar is. Dus gooiden we daar met regelmaat een product tussen zodat de ruimte werd opgevuld door iets roestwerends.  Of dat een goede keuze was weet ik niet maar de keuze was voor ons gemaakt.   Maar gefixeerde ballast levert wel dit soort vragen en problemen op.  Niet gefixeerd heeft ook zijn problemen.  Demonteerbaar gefixeerd zou leuk zijn Smile 

Welkom in ons midden Smile
Antwoord
(04-05-2015, 14:45)jos1a schreef: Hebben jullie nog suggesties?

Stel dat je de breedte van het vlak hebt, dan maak je van hout een frame van links naar rechts waar je met dwarslatten de ballast tussen "vast" houd. Op die manier kan het niet gaan glijden.
Wij hebben zo iets gedaan om de vloer op te bouwen.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
(04-05-2015, 12:09)Eddy Keijzers schreef: Oprichten zullen onze boten niet doen.
In aanvang is de stabiliteit erg hoog maar voorbij de 40-60 graden afhankelijk van je vrijboord en lozende Kuip zal een platbodem omgaan en niet meer terug keren.
Dit 'pont of no return' kan je verbeteren door de ballast zoveel mogelijk op het diepste punt te plaatsen en het best met staal 7.8kg/ltr, lood 11,3lg/ltr (of iridium 22,65 kg/ltr️)

Hier ligt de jol 60 graden op een oor, en volgens een ruwe berekening heb ik zo nog wel ongeveer 3 kuub waterverplaatsing wat ongeveer de waterverplaatsing van de jol is terwijl alle ballast nog ruimschoots aan de goeie kant van het zwaartepunt zit,
[Afbeelding: 2j5gwee.jpg]
en zolang ballast maar onderin het schip kan zitten maakt het niet uit wat het s.g. is. Het gaat uiteindelijk om de massa die je op de juiste plaats in het schip kunt stouwen.
Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
Antwoord
Vanuit statische stabiliteit zit je nog goed, maar met dynamische stabiliteit wordt het iets ingewikkelder.
http://www.oossanen.nl/beheer/wp-content...002_12.pdf
Mijn gok van 40-60 was natuurlijk erg ruim en een gok.
Maar de lemsteraak uit dit artikel mag volgens de eisen van registerholland niet meer helling krijgen dan 38,2 graden.
Mijn schouw loopt trouwens al natte gangboorden op bij zo'n 30 graden helling en daarna zal mijn kuip vol lopen en ben ik ook weg.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(04-05-2015, 22:02)popeye schreef: Hier ligt de jol 60 graden op een oor, en volgens een ruwe berekening heb ik zo nog wel ongeveer 3 kuub waterverplaatsing wat ongeveer de waterverplaatsing van de jol is terwijl alle ballast nog ruimschoots aan de goeie kant van het zwaartepunt zit,
[Afbeelding: 2j5gwee.jpg]
en zolang ballast maar onderin het schip kan zitten maakt het niet uit wat het s.g. is. Het gaat uiteindelijk om de massa die je op de juiste plaats in het schip kunt stouwen.
Groet, Jack.
Wel leuk om mee te rekenen.
Weet jij je GM?
(GM=afstand scheepszwaartepunt tot metacenter)
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(04-05-2015, 23:09)Eddy Keijzers schreef: Weet jij je GM?
(GM=afstand scheepszwaartepunt tot metacenter)

Geen idee. Had nog nooit van de term gehoord maar na even googlen wel een formule gevonden om die te berekenen.
Daar moet je volgens mij even rustig voor gaan zitten om de de verschillende waarden in te voeren voor een goede uitslag.
Misschien doe ik dat nog wel een keer.

Groet, Jack. 
Antwoord
Je kan het meten met de hellingproef(op te zoeken in Wikipedia)

En hoe heb je berekend dat bij die helling je waterlijn op die hoogte moet zitten?
Ik was er al even mee bezig voor een schouw, maar voor een jol met die ronde lijnen ben je nog wel even langer bezig.
Het lijkt of je daar te weinig drijf vermogen hebt en dat ze wat dieper moet liggen, maar dat kan optisch bedrog zijn.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(06-05-2015, 20:34)Eddy Keijzers schreef: Je kan het meten met de hellingproef(op te zoeken in Wikipedia)

En hoe heb je berekend dat bij die helling je waterlijn op die hoogte moet zitten?
Ik was er al even mee bezig voor een schouw, maar voor een jol met die ronde lijnen ben je nog wel even langer bezig.
Het lijkt of je daar te weinig drijf vermogen hebt en dat ze wat dieper moet liggen, maar dat kan optisch bedrog zijn.

Ik gewoon een horizontale lijn gezet bij bovenkant romp, en met de natte vinger uitgerekend hoeveel water er dan ongeveer verplaatst wordt. Op het breedste gedeelte zal dat ongeveer 700 liter zijn en misschien kom ik dan niet aan totaal 3 m3.  Eigenlijk kan hij ook nog best wat verder zakken zonder dat de boot helemaal vol loopt want het is geen "visserman", en dan komt er gelijk heel wat drijfvermogen bij.

Groet, Jack.
Antwoord
Ik denk wel dat die lijn wat hoger komt en als er dan water in je kleine kuip loopt ben je gelijk druifvermogen kwijt.
Ik weet uit ervaring met mijn zeeschouw dat bij 25 graden de kuip vol gaat lopen.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Ik wil het liever niet uitproberen.

Groet, Jack.
Antwoord
Weet iemand nog een adres voor goedkoop ballastlood
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
(07-05-2015, 17:01)popeye schreef: Ik wil het liever niet uitproberen.

Groet, Jack.

Tijdens een vlaag raak ik wel eens de kuiprand, maar het is niet met genoegen.
En dat is met 7bft.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(07-05-2015, 17:18)Bruinvisch schreef: Weet iemand nog een adres voor goedkoop ballastlood

Ik heb nog wel wat blokken liggen, hier in Grunn.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(07-05-2015, 20:56)Pylk schreef:
(07-05-2015, 17:18)Bruinvisch schreef: Weet iemand nog een adres voor goedkoop ballastlood

Ik heb nog wel wat blokken liggen, hier in Grunn.
Dat is niet echt om de hoek voor ons, en lood is ook niet het meest geschikte product om te versturen schijnt  Cool
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)