This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ijzeren ballast broodjes
#51
Dat klopt, maar zonder extra gegevens heb je daar nog niet zo veel aan


Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#52
Daarom is het volgens mij veel eenvoudiger om het experimenteel aan te pakken. Dat hebben wij ook gedaan bij onze schouw. Dat is een visserman van 9.5 meter. Toen we de boot kochten lag er zo'n 500 kilo stenen onder de kuipvloer. De boot was behoorlijk lijgierig. Alle stenen eruit en met blokken staal gaan experimenteren.
Aan het eind van het verhaal lag er zo'n 700 kilo staal in waarvan een significant deel onder de voorondervloer.
Met onze nieuwe boot zijn we nu weer zo'n exercitie ingegaan. Het is een visserman schokker van 12 meter met een 2.5 cm dik vlak. Bij aankoop lag er 1 ton loodblokken onder de kuipvloer. Daarvan heb ik na de verbouwing (nieuwe motor, zelflozende kuip) 650 kilo teruggelegd. Ik wil de diepgang zo klein mogelijk houden.  Dat is te weinig en op de verkeerde plaats. Boot is lijgierig en ligt als een blaas op het water.
Volgend seizoen gaan we in met de volledige 1000 kilo lood, watertank van 250 liter, vuilwatertank en service accus van om en nabij 250 Ah. dan heb ik nog een 500 kilo staal liggen om te experimenteren. Ik vermoed dat er uiteindelijk een flink deel onder de bedden in het vooronder gaat belanden.
Antwoord
#53
In mijn schip heeft iemand alle spanten gevuld med Ketting. Dat is niet ideaal.
https://photos.app.goo.gl/N7ZNYeaGmFPvcDdb7

Dus ik wil ze er weer uit hebben. Ik ben daarentegen een beetje twijfelend tegen los liggende dingen. Als er stevig gezeild word mogen ze graag stil blijven liggen.

Iemand enig idee of mijn tweemaster 500kg, 2000kg of 10000kg ballast nodig heeft? Ik begrijp dat je niet met de vinger in de lucht kunt zeggen exakt hoe en wat, maar ongeveer een eenheid?
Antwoord
#54
(21-08-2019, 13:14)Take schreef: In mijn schip heeft iemand alle spanten gevuld med Ketting. Dat is niet ideaal.
https://photos.app.goo.gl/N7ZNYeaGmFPvcDdb7

Dus ik wil ze er weer uit hebben. Ik ben daarentegen een beetje twijfelend tegen los liggende dingen. Als er stevig gezeild word mogen ze graag stil blijven liggen.

Iemand enig idee of mijn tweemaster 500kg, 2000kg of 10000kg ballast nodig heeft? Ik begrijp dat je niet met de vinger in de lucht kunt zeggen exakt hoe en wat, maar ongeveer een eenheid?

In principe heeft een klipper helemaal geen ballast nodig voor de stabiliteit.
Een klipper is namelijk, net als alle platbodems, vormstabiel. Hij blijft dus min of meer rechtop drijven door z'n vorm en zal niet gauw omvallen.

Het kan handig zijn om iets dieper te liggen, om welke reden dan ook. Bijvoorbeeld als de schroef deels boven water steekt.
Om echt dieper te komen, heb je al gauw erg veel gewicht nodig. Ik weet net de exacte maten van je schip, maar ruw geschat zal-ie 8 millimeter zakken per 1000 kilo.

Het is wel een goed idee om alle losliggende voorwerpen vast te zetten of te verwijderen.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#55
(21-08-2019, 17:18)Berghout-2 schreef: Het kan handig zijn om iets dieper te liggen, om welke reden dan ook. Bijvoorbeeld als de schroef deels boven water steekt.
Om echt dieper te komen, heb je al gauw erg veel gewicht nodig. Ik weet net de exacte maten van je schip, maar ruw geschat zal-ie 8 millimeter zakken per 1000 kilo.

Het is wel een goed idee om alle losliggende voorwerpen vast te zetten of te verwijderen.

Wim.

De maten zijn 30x5.40. 1000 kilo, dat zijn veel ijzerbroodjes. Ik zal met SSAB in Borlänge moeten praten.
[Afbeelding: 1b9e9c2d6eecc476836357b5df9665c4.jpg]

Leggen mensen ijzerbroodjes los op een stukje plastic? Gaat dat niet schuiven?
Antwoord
#56
Klem leggen met stoepranden of tegels
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#57
Wees wel bedacht op roestvorming van het vlak door de kettingen. Heb je een uitgebred vlakdikte meetrapport laten maken?
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#58
IIn onze boot hebben wij petflessen gevuld met ponsdoppen en deze onder de vloer gelegd op anti slip matten.
Gaat geen kant op, geen roest door contact met de ponsdoppen en mooi veel gewicht in verhoudig tot het volume.
Antwoord
#59
(22-08-2019, 18:38)WADnWIND schreef: Wees wel bedacht op roestvorming van het vlak door de kettingen. Heb je een uitgebred vlakdikte meetrapport laten maken?

Ja, daarom willen we de ketting är ook uit hebben. Maar er moet weer wat in, maar wat.

2014 is er een meeting gedaan en er is een plek med maar 3mm plaat. Ik weet niet of die daarna is gerepareerd.
Antwoord
#60
In Nederland moet het vlag, afhankelijk van de lengte, dikker dan 3mm zijn.
Maar vanwege de condens en kettingen zijn er vast wel plekjes die dunner zijn sinds 2014.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)