Topics: 104
Vandaag meerde ik aan bij de werf Stofberg omdat ons schip morgen op de helling gaat. Op de hellingbaan stond nog de Torpedistenschokker KL-26 (Nooitgedacht) uit 1882.
Nu heb ik in 1986 zelf als schipper er op gevaren, dus ik heb altijd een klik met dit schip en dus schokkers in het algemeen. Ik ben er mee naar Denemarken geweest, het schip zelf is veel in de kanaal eilanden geweest.
De 4 torpedistenschokkers zijn gebouwd tussen 1880 en 1906, het zijn de oermodellen voor de ijzeren en stalen schokkers. Wie goed oplet ziet dat het echte rondspanten zijn! Alle vier bestaan nog steeds: MD-3 (Grijze Zeehond), de KL-26 (Nooitgedacht), Witte Olifant en de 4e ligt helaas weg te roesten sinds 1995 bij Makkum na faillissement.
Tastbare historie
Topics: 231
Off topic discussie roer even naar een nieuw topic verplaatst
https://www.platbodemforum.nl/showthread.php?tid=479
Topics: 4
(25-05-2015, 22:46)WADnWIND schreef: Vandaag meerde ik aan bij de werf Stofberg omdat ons schip morgen op de helling gaat. Op de hellingbaan stond nog de Torpedistenschokker KL-26 (Nooitgedacht) uit 1882.
Nu heb ik in 1986 zelf als schipper er op gevaren, dus ik heb altijd een klik met dit schip en dus schokkers in het algemeen. Ik ben er mee naar Denemarken geweest, het schip zelf is veel in de kanaal eilanden geweest.
De 4 torpedistenschokkers zijn gebouwd tussen 1880 en 1906, het zijn de oermodellen voor de ijzeren en stalen schokkers. Wie goed oplet ziet dat het echte rondspanten zijn! Alle vier bestaan nog steeds: MD-3 (Grijze Zeehond), de KL-26 (Nooitgedacht), Witte Olifant en de 4e ligt helaas weg te roesten sinds 1995 bij Makkum na faillissement.
Tastbare historie
Interessant om te zien; een heel ander soort schip inderdaad dan waar wij mee varen. Het grappige is naar mijn mening wel dat de "moderne" schokkers die als platbodem getekend zijn, in zekere zin meer recht doen aan het oorspronkelijke Saksische model met een lancetvormig vlak, waar ook de punter (en, als ik het goed heb, ook de bons) uit voortgesproten zijn.
Is het trouwens jouw ervaring dat de rondbodemschokkers meer rollen bij zeegang dan de platbodemschokkers?
11-12-2015, 16:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-02-2019, 19:06 door Calidris.)
Ja, zeker.
Halve wind zonder zeil en voor de wind onder zeil zijn het draken van schepen.
Ik had vaak 4-loper stuurtalie nodig, en nog werd ik aan het halende part meegesleurd (toen nog 85Kg). Bij stormweer op de Vliestroom voor de wind, stonden we met z'n tweeën aan het helmhout.
Topics: 0
Ik vroeg me af of de blauwdrukken van de torpedistenschokkers nog ergens in te zien zijn. Ik ben erg benieuwd naar hoe deze gebouwd / getuigd zijn. Aangezien het hier om schepen gaat die door de landmacht gebouwd zijn (en de overheid is altijd al goed geweest in archiveren) dacht ik dat er nog wel een kansje was dat die blauwdrukken nog bestaan. Heeft iemand een idee?
Topics: 2
Interessante historie die evolutie van die modellen!
(07-02-2019, 9:12)mschokker schreef: Ik vroeg me af of de blauwdrukken van de torpedistenschokkers nog ergens in te zien zijn. Ik ben erg benieuwd naar hoe deze gebouwd / getuigd zijn. Aangezien het hier om schepen gaat die door de landmacht gebouwd zijn (en de overheid is altijd al goed geweest in archiveren) dacht ik dat er nog wel een kansje was dat die blauwdrukken nog bestaan. Heeft iemand een idee?
ik heb die blauwdrukken wel eens gezien op de KL26. dat was in 1987......
Topics: 86
(25-05-2015, 22:46)WADnWIND schreef: ...
Ik denk dat dit die vierde is, als ik de foto's van
Fikkers bekijk.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"
Zeeschouw Jedysa
Ja, dat is hem, waarschijnlijk tijdens het opbouwen begin 90er jaren. Als je op de foto klikt krijg je een huidig beeld. of de verf er nog op zit weet ik niet, maar het casco lag jaren tussen Schraard en Makkum in het riet, omdat de opbouwer failliet was geraakt.
Topics: 0
(25-02-2019, 19:05)WADnWIND schreef: Ja, dat is hem, waarschijnlijk tijdens het opbouwen begin 90er jaren. Als je op de foto klikt krijg je een huidig beeld. of de verf er nog op zit weet ik niet, maar het casco lag jaren tussen Schraard en Makkum in het riet, omdat de opbouwer failliet was geraakt.
En dat casco is nog steeds te koop.
Wij varen zelf ook met een schokker , de verhalen doen de ronde dat er uit een deel van de mast van de Klundert ( die is afgebroken) een nieuwe
Oregon Pine mast is gemaakt. En die staat bij ons op It Izeren Wiif.
Wanneer is dat geweest?
Ik weet van de laatste 37 jaar niet dat de mast is gebroken? Ik ken het schip sinds 1981 en het is altijd, min of meer, in de buurt geweest. In 1987 voer ik zelf op op de KL26 (nooitgedaght). Ik heb sinds mijn begin in de vloot dat nog nooit gehoord?
Ook de MD3 heeft nog zijn originele mast dacht ik. Van de Olifant heb ik ook nog nooit gehoord dat de mast vernieuwd is (na 1987).