This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 3 stemmen - gemiddelde waardering is 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Handheld GPS
Vorig jaar kreeg ik een tip van een zeeman/watersporter (hij was allebei) om een handheld GPS aan te schaffen. Wat is er handig aan een handheld GPS ? Van alles. Maar het doel waar ik deze in eerste instantie voor heb aangeschaft is het volgende.
Stel je ligt ergens op een zandbank te wachten totdat het weer hoogwater wordt. De geul is maar matig betont / beprikt en je wilt eigenlijk door die geul naar een haven (NPZ ??) . Met die handheld GPS zet je dan tracking aan en met het apparaat in de hand loop je langs die geul tijdens laagwater. Kun je daarna langs het lijntje varen om zo de geul te kunnen volgen. Lijkt me een erg handige toepassing, maar niet eentje die je vaak kunt gebruiken.

Wat nog meer met een handheld GPS ? Navigeren met kaart ? Die (legale) kaart van Garmin is onbetaalbaar, kost je honderden euro voor het waddengebied . Boeien staan er dan nog niet eens op. De nopoints service en informatie kan die actuele tonnen informatie op zo'n apparaat krijgen, maar een beetje een kaart er onder zou toch ook wel leuk zijn want die basiskaart is niet veel soeps voor de watersporter.

Dus de komende tijd wil ik uitzoeken hoe ik low budget een kaart van het oostelijke waddengebied kan krijgen op de GPS (Garmin) met daarop actuele tonnen informatie en diepte informatie.

Uiteraard hoor ik graag van jullie hoe ik dat voor elkaar kan krijgen, maar ga zelf ook op zoek naar een toepassing. Dat zou in een latere versie ook moeten kunnen op de navigatielaptop want WinGPS / Stentec is verder prima maar wel kostbaar.
Antwoord
De toekomst van nopoints is met de ziekte van Henk M. onzeker geworden.
Antwoord
Wij hebben een garmin oregon 450 voor op de boot (en op de fiets, en geocaching Tongue).
Werkt goed genoeg voor orientatie. Ik vaar altijd met een papieren kaart er naast.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Er lijkt een doorstart te komen voor de nopoints dienst: http://www.nautin.nl/wb/pages/over-nautin.php
Antwoord
De nautin site is inmiddels van start gegaan. Voor donateurs van de Wadvaarders en de Toerzeilers gratis tonnenbestanden.
Antwoord
Inmiddels terug van de vakantie en wat praktijkindrukken opgedaan van de door mij gekozen oplossingen. De handheld GPS die ik een poosje geleden heb aangeschaft is de Garmin GPSMap 78s met extra SD kaartje voor opslag. Onderstaande geeft aan hoe ik het aangepakt, ongetwijfeld zijn er meer mogelijkheden. Dit zal ook afhangen van het model/type GPS

Software:
Garmin Express
Download link http://software.garmin.com/nl-BE/express.html
Doel: bijwerken van je GPS en afhankelijk van het type GPS het updaten van kaarten en dergelijke, voor mijn apparaat is deze software voor het bijwerken van de systeemsoftware naar de nieuwste versie en het backuppen en terugzetten van gegevens.

Garmin Mapinstall
Download link Update Mapinstall Garmin
Doel: voor het bijwerken van ook niet Garmin kaarten op je GPS apparaat

Garmin POILoader
Download link http://www.garmin.com/us/maps/poiloader
Doel: bijwerken en importeren van tonnen

Kaarten:
Kaarten kun je gratis krijgen bij openstreetmaps of het daarvan afgeleide openseamaps. Voor de Garmin bestaat er een leuke interface waarop je eenvoudig selecties kunt maken en dan wordt de download in een verwerkingsrij gezet en krijg je een mail wanneer je spullen klaarstaan.
Link: http://garmin.openstreetmap.nl/
Let wel dat je eigenlijk gewoon een wegenkaart (streetmap) download. Die is dus ook bruikbaar in de plaatsen waar je komt op de bakker en de supermarkt te vinden.
De default instelling op de pagina (generic routable) was voor mij goed genoeg.
Daarna krijg je een mailtje met een bevestiging op de door jou ingegeven mailadres (die moet dus wel werken) en daarin staat de statuslink van je verzoek.

De link die je krijgt bevat een aantal bestanden.

In mijn geval gebruik ik de osm_generic_windows en de pakt bestanden uit op c:\garmin\maps\osm generic routable . De mac-versie zal iets soortgelijks doen behalve dan dat dit een zip file is en je dus zelf de boel moet uitpakken. Idem voor de Linux variant. De gmapsupp is een groot bestand dat je eventueel op je GPS kaart kunt kopieren als de andere opties niet werken.

Mapinstall nadat je bovenstaande hebt geregeld:

Mapinstall zoekt naar je Garmin apparaat dat is verbonden met de pc. In mijn geval is dat een eenvoudige mini usb kabel maar dat kan per type variëren.

Als je apparaat is gevonden kun je naar het volgende scherm. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit, het kan zijn dat je zelf eerst nog een pad op moet geven waar de kaarten staan. Aangezien dit al eerder is ingesteld op deze pc wordt deze stap bij mij overgeslagen. Dat pad is overigens hierboven genoemd : c:\garmin\maps\osm generic routable\

In dit scherm kun je aangeven wat je wilt met deze kaart. Ik kies voor volledige installatie nadat ik de oude kaart heb verwijderd.

Met de knop geavanceerde/gedeeltelijke installatie zie je de opbouw van de kaart uit de verschillende delen. Is ter info en niet noodzakelijk.

Dit scherm laat zien wat de bedoeling is van voorgaande instellingen. Er wordt de OSM generic routable kaart geïnstalleerd.

Vervolg in de volgende post.
Antwoord
En dan de eigenlijke kopieer actie met de bekende foutieve Windows timer. Ik denk dat het proces hier een minuut of 20 a 30 duurt.

POI Loader / tonnenbestanden.

Op de website van www.nautin.nl kun je onder voorwaarden tonnenbestanden halen. Die voorwaarden zijn dat je lid bent van 1 van de volgende organisaties:
Wadvaarders
Toerzeilers
Nautin (donateur)
Anders kom je niet aanmerking voor deze vaak bijgewerkte en daardoor zeer actuele bestanden. Wel kun je een demo bestand downloaden om mee te testen:
http://www.nautin.nl/wb/pages/nautische-...loaden.php

In dit geval het ik een gpx bestand van Nautin gedownload. Er zijn ook andere formaten beschikbaar op die site.

Dit is het openingsscherm van de POILoader software.

Vraagt of je de tonnen (POI) van of naar je GPS wilt kopiëren.

Zoekt naar je Garmin apparaat dat aan de computer is gekoppeld.

Hier geef je aan wat je met de nuttige punten (=POI = tonnen in dit geval) wilt doen.

Vervolg in volgende post.
Antwoord

In dit scherm geef je een aantal dingen op:
- waar staat het tonnen bestand
- hoe wil je het tonnenbestand noemen
- welke eenheden wens je te gebruiken
- geavanceerde instellingen

De hier getoonde config werkt niet, het pad is niet goed. In een subdirectory werkt het wel goed.

En als het goed is gegaan is dit het resultaat.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)