This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geluid -isolatie/-absorbtie
Dag allemaal,

Maar eens een topic starten over het geluid van de motor en eventuele isolatie of absorptie van het geluid. Ik heb momenteel een geluid van rond 74 db als ik de motor stationair draai en zou dit eigenlijk wel naar beneden willen brengen. Hoe is het geluidsniveau bij jullie? Zijn er mensen die iets gedaan hebben met isolatie of absorptie en zo ja hoe is dat dan uitgevoerd?
Heeft iemand toevallig ervaring met de producten van Vetus? http://www.vetus.com/motoren-en-rondom-d...oires.html

Groet,
Jacob
Eigenaar van Gipon Grundel uit 1967 van 7.50 meter
Blog: http://us-skipke.blogspot.nl/
Antwoord
Hoe heb jij de db's gemeten?
Smartphone/db meter?
Afstand/plaats en hoogte?

Dan kan ik het vergelijkbaar meten.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Kijk hier eens naar:
http://www.auerhaan.nl/lelystad/document...euning.pdf

Dat wordt gebruikt in de professionele jachtbouw en touringcars.
Ik heb alle luiken er mee beplakt met M 1488/30/2 en flink resultaat bereikt.
Het neemt géén olie en vet op en is brandveilig onder klasse.

Wat van groot belang is, is dat het geen olie opneemt en vasthoudt ivm. brandgevaar.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
(18-06-2015, 14:47)Ús_Skipke schreef: Dag allemaal,

Maar eens een topic starten over het geluid van de motor en eventuele isolatie of absorptie van het geluid. Ik heb momenteel een geluid van rond 74 db als ik de motor stationair draai en zou dit eigenlijk wel naar beneden willen brengen. Hoe is het geluidsniveau bij jullie? Zijn er mensen die iets gedaan hebben met isolatie of absorptie en zo ja hoe is dat dan uitgevoerd?
Heeft iemand toevallig ervaring met de producten van Vetus? http://www.vetus.com/motoren-en-rondom-d...oires.html

Groet,
Jacob

Ik heb decibelmeter app op smartphone geïnstalleerd en de smartphone op het motorluik gelegd maar er ook eens 2 meter vanaf gehouden. Verschil was minimaal.
Antwoord
Bij ons was er niets geisoleerd, en je moest lelijk schreeuwen om je verstaanbaar te maken.
Als eerste experiment hebben we dat schuimrubber noppenspul van de gamma geplakt op de luiken (boven de motor en de koppeling) , en het schot naar de roef.
Dat scheelt al een hele berg!
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Wij hebben een schuim isolatie rondom de motor geplaatst, de schuim isolatie heeft een antie dreunplaat ingebouwd en is met aluminium folie afgewerkt..
Het resultaat mits goed aan gebracht is geweldig.
Vergelijkbare platen zijn bij easy isolatie te koop.
Www.easy-isolatie.nl
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Neem aan dat je deze bedoelt?

http://www.easy-geluidsisolatie.nl/

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Ja dat is hem
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
https://www.onlineveilingmeester.nl/nl/#.../kavels/67

Nog niet op geboden, kan interessant zijn Smile
Antwoord
De motor staat op flexibele dempers met een Centaflex koppeling.
Onderzijde van de kuipvloer en bakskisten zijn geïsoleerd met noppenschuim.
In de brandvertragende kwaliteit uiteraard.....
De schroefas heeft een rubberbuitenlager met een flexibele oliebadlager aan de binnenzijde.
Werkt prima het geluid is redelijk en ik wil mijn Yanmar diesel ook graag horen.  Wink
Antwoord
(28-06-2015, 22:08)Jollenbaas schreef: De motor staat op flexibele dempers met een Centaflex koppeling.
De schroefas heeft een rubberbuitenlager met een flexibele oliebadlager aan de binnenzijde.
Werkt prima het geluid is redelijk en ik wil mijn Yanmar diesel ook graag horen.  Wink

Dat zijn geen halve maatregelen. Onze bakkisten zijn momenteel niet dicht, laat staan geïsoleerd. Dus daar is wel wat winst te halen.  Smile
Antwoord
Volgens mij is wat Jollenbaas schreef de normale situatie.

Bij ons staat de motor ook op rubbers en een bullflex koppeling in de schroefas en ook de onderzijde van alle luiken en zijkanten naast de motor geïsoleerd met demping + ontdreuning. Daar bereik je veel resultaat mee.

Dan heb ik zelfs het MK voorschot géén isolatie, althans de verschrikkelijke troep van Vetus verwijderd. Olie absorberend plakschuim. wat een schande is dat zeg, dat dat ooit verkocht mochtworden. als je er een lucifer bij houdt dat fikt het als de H*l met die olie erin.

Antwoord
(29-06-2015, 13:28)Ús_Skipke schreef:
(28-06-2015, 22:08)Jollenbaas schreef: De motor staat op flexibele dempers met een Centaflex koppeling.

Dat zijn geen halve maatregelen. Onze bakkisten zijn momenteel niet dicht, laat staan geïsoleerd. Dus daar is wel wat winst te halen.  Smile

De bakskisten dicht maken (niet te dicht) en de onderzijde ervan isoleren scheelt enorm.
Antwoord
(29-06-2015, 13:42)WADnWIND schreef: Volgens mij is wat Jollenbaas schreef de normale situatie.

Bij ons staat de motor ook op rubbers en een bullflex koppeling in de schroefas en ook de onderzijde van alle luiken en zijkanten naast de motor geïsoleerd met demping + ontdreuning. Daar bereik je veel resultaat mee.

Dan heb ik zelfs het MK voorschot géén isolatie, althans de verschrikkelijke troep van Vetus verwijderd. Olie absorberend plakschuim. wat een schande is dat zeg, dat dat ooit verkocht mochtworden. als je er een lucifer bij houdt dat fikt het als de H*l met die olie erin.

Klopt!

Dat is dan idd rommel van Vetus, alhoewel ze verder prima spullen leveren.  Dodgy

Mijn motorkamerschot heb ik aan de kajuitzijde met 30mm isolatieplaat bekleed en de motorkamerzijde met noppenschuim geïsoleerd. (alleen de bovenste 50 cm om zo vervuiling door eventueel lekkage te voorkomen)

Werkt keurig en ik hoor mijn Yanmar graag hoor. Big Grin

Antwoord
Foto even wat verkleind Smile
Antwoord
Dat ziet er gelikt uit!

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
(30-06-2015, 21:11)Ferry schreef: Dat ziet er gelikt uit!

Hoi Ferry,
Thanks!
Ik doe mijn best, is ook een kwestie van bijhouden.
Antwoord
(30-06-2015, 21:11)Ferry schreef: Dat ziet er gelikt uit!

+2

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Dat is wel een hele nette motorruimte  Smile
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
(01-07-2015, 8:22)Bruinvisch schreef: Dat is wel een hele nette motorruimte  Smile
Dat dacht ik nu ook.....

Verstuurd vanaf een te kleine terrorfoon op de Noordzee, typ fouten zijn dus standaard.

Antwoord
Lijkt wel nieuwbouw!  Big Grin
Antwoord
(01-07-2015, 13:45)Ús_Skipke schreef: Lijkt wel nieuwbouw!  Big Grin

Dank je.
De jol heb ik in 2002/2003 als technisch vaarklaar casco laten bouwen.
Het overige heb ik zelf gedaan.  Smile

Dit jaar heb ik o.a. de rvs brandstoftank aangepakt.
Betere aansluitingen/inspectiedeksel/aanzuigleidingen met wateraftappunt etc.
Is ff wat werk maar scheelt zorg.  Cool  Big Grin
Antwoord
Onze zeeschouw is voorzien van een geluidsisolerende kist, bekleed met merfocom. (www.akoestiekwinkel.nl) Uitstekend materiaal, erg goed te verwerken en een erg goede soundkiller, aanrader! Ik gebruik het in combinatie met 18mm multiplex en een zware massaplaat als basis.

gr Harry
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)