This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 6 stemmen - gemiddelde waardering is 2.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zeeschouw: beschrijving en voorbeelden
#1
Brick 
Zeeschouw: een beschrijving
Omdat we zelf een zeeschouw hebben begin ik met een poging deze eens te beschrijven door dit schaamteloos te lenen van andere bronnen op het net.

Bron: http://www.visserman-zeeschouw.nl/
Citaat:n het algemeen geldt dat alle schouwen een plat vlak hebben, een openvallend boord en een invallend boeisel, waardoor er een hoekig knikspant onstaat.
De voor- en achterspiegel zijn zeshoekig en staan bijna vertikaal.
Het boord en boeisel vallen hier tegenaan. De zeeschouwen hadden een bun in het ruim/ kuip.

De zeeschouw (Lemsterschouw, spekbak) is een groter en zeewaardiger type van de Friesche schouw en bedoeld voor de Zuiderzeevisserij. Het voordek liep meer op dan bij de gewone Friesche schouw.

De zeeschouw ontstond uit economische noodzaak: Door slechte vangstresultaten werden de Zuiderzeevissers gedwongen over te gaan op een goedkoop te bouwen visserschip.
Nadat de eerste rond 1900 in Lemmer gebouwd werd, trof men ze vooral aan in Hoorn, Enkhuizen, Lemmer en Stavoren.

Er zijn enkele verschillen tussen de Lemster en Hollandse schouwen, zo maakt de Lemster schouw een gestrektere indruk doordat de zeeg vlakker is dan die van de Hollandse schouw, waar vooral de kop en daarmee het voordek hoger oploopt. Het Hollandse vlak is over de hele lengte gebogen, terwijl dat van de Lemster schouw 'stil staat'.
Aanvankelijk werden de zeeschouwen van hout gebouwd, later van ijzer en staal.

De vissermanzeeschouwen voeren een zogenaamde 'bottertuigage', d.i. grootzeil, botterfok (grote fok met schoothoek tot achter de mast) en een kluiffok op een losse kluiverboom. Hierbij is het tuig van de Lemster schouw wat hoger en slanker dan dat van de Hollandse, en de masttop is op z'n Fries, dus wat korter.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schouw_%28h...cheepje%29
Citaat:[Afbeelding: 200px-Zeeschouw_spant.jpg]
De zeeschouw is een vissersschip van het IJsselmeer na de afsluiting van de Zuiderzee in 1932. Ze waren in Hoorn populair maar werden door vele andere vissers besteld in Makkum of werven langs het IJsselmeer. Botters, Kwakken en Kotters waren na de afsluiting niet meer rendabel dus waren deze relatief kleine en goedkope stalen schepen een uitkomst. Ze werden gebruikt voor de visserij op paling en snoekbaars. Ze zijn uitsluitend in ijzer gebouwd en vaak meteen van een hulpmotor voorzien. Door de oudere vissers smalend spekbak genoemd. Het wordt als jacht dus met kajuit nog steeds gebouwd.

Bron: http://www.ssrp.nl
Citaat: De "uitvinding" van de zeeschouw wordt aan de wagenmaker Wierda uit Lemmer toegeschreven. Hij vergrootte en verbreedde de open schouw voor het vissen op zee. Uitgangspunt was, dat bouw en onderhoud goedkoper moesten zijn dan die van de aken omdat het slecht ging in de visserij. Zijn zeeschouw was van staal, 8m lang en 3,2m breed en had vóór de mast een sterk oplopend voordek. Het ontwerp vond spoedig navolging, ook aan de zuid- en westwal met werven in Huizen, Monnickendam, Hoorn, Enkhuizen en Wieringen. Zeeschouwen hebben een naar achteren tot de waterlijn oplopend vlak met een kiel die van vóór de mast tot de achterspiegel doorloopt. De zijden waaien vanaf de kop sterk uit zodat ze op het grootspant veel breder zijn dan de binnenschouwen.

Na 1960 heeft het type als jacht een hoge vlucht genomen door de relatief goedkope bouwwijze, grote leefruimte en goede zeileigenschappen.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)