Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Roer en zwaard bouwen
Hoe bouw ik een roer en zwaard.

Hoe maak ik zo traditioneel mogelijk de hout verbindingen.
Hoe krijg ik voor zwaarden het hout verjongt. Van 5 naar 2 cm
Heeft iemand tekeningen of instructies
De geklonken smeedijzeren delen zal ik opnieuw gebruiken het gaat mij met namevom de hout bereiding
Het is voor mijn zalmschouw.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
Ik denk als je 30 jaargangen van de Spiegel der Zeilvaart scoort, dat je een eind komt.

Verstuurd vanaf een te kleine terrorfoon, typ fouten zijn dus standaard.
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Anders informeren bij Piet Blauw in stavoren of Ventis in enkhuizen.

Verstuurd vanaf een te kleine terrorfoon, typ fouten zijn dus standaard.
Antwoord
@ onno, success ...gaat ie?
hier nog een thema die ook over roer gaat:
https://www.platbodemforum.nl/showthread.php?tid=358
Antwoord
In het boek, Platbodemjachten van J.K. Gipon, geschreven door Jan Kooiman staat een tekening van zalmschouw, met ook een redelijk gedetailleerde tekening van roer en zwaard. Heb je daar wat aan? Eventueel kan ik daar wel een kopie van maken.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Eikenhouten delen vlak en opdikte schaven.
Delen aan elkaar koppelen dmv rvs pinnen.
Op maat zagen.
De kop van het zwaard opdikken.
Kwartrond strip om de buitenkant schroeven. 
De vorm er in schaven met een handschaaf.
Schuren.
Dit is volgens mij grofweg de werkvolgorde.
Antwoord
In het boek "De bouwgeschiedenis van de botter: Vierendertig voet in de kiel", beschrijft Peter Dorleijn de manier waarop dat vroeger ging. Een schitterend boek overigens. In het bijgevoegde bestand vind je een scan van de bouw van het roer, als ik tijd heb zal ik eens kijken of ik nog kopieën van het maken van zwaarden kan vinden. Wellicht vind je op de site van De Vollendammer kwak nog aaridge informatie?

.pdf   Roer botter.pdf (Grootte: 1,3 MB / Aantal keer gedownload: 57)

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Misschien vaar je al met je nieuwe roer/zwaarden..... Toch bedacht ik me nog wat. Er heeft in de Spiegel ook eens een artikel gestaan over Cees Dekker die de posten van zijn eikenhouten roer met een soort lange deuvels in elkaar gezet had. Hij noemde ze doken. Als ik het mij goed herinner was die verbinding aan het eind van de levensduur van het roer nog steeds in orde.
Antwoord
Voor die doken, een soort deuvels, kun je rvs-schroefdraad nemen. Zorg er wel voor dat je ze niet in elkaars verlegde plaatst, omdat je anders een zwakte in je roer/zwaard veroorzaakt.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
De grap van deze doken was nou juist dat ze van (eiken)hout waren en uit 1 stuk door alle posten heen zaten. Van de achter naar de voorkant van het roer.
(Dus precies dat waar Pylk van zegt dat je het niet moet doen met de RVS schroefdraden die hij noemt......)

In je initiele post vroeg je naar traditionele verbindingen. Volgens mij is dit er een.
Antwoord
Je zaagt van RVS-schroefdraad stukje zeg 15 cm en boort gaten die net iets kleiner diameter hebben. Vervolgens ram je ze in één plank en daarna worstel je ze de volgende plank in. Gewoon deuvelen dus Tongue

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(17-11-2015, 14:24)Pylk schreef: Je zaagt van RVS-schroefdraad stukje zeg 15 cm en boort gaten die net iets kleiner diameter hebben. Vervolgens ram je ze in één plank en daarna worstel je ze de volgende plank in. Gewoon deuvelen dus Tongue

Om de bovenkant vlak te houden.
Antwoord
Of je boort het gat wat ruimer. Vult de gaten van een plank met voldoende epoxy, en zet de draadeinden eerst in de ene plank, en wanneer de epoxy hard is doe je hetzelfde met de ander plank en vul je de naad tussen de planken meteen even op met ingedikte epoxy.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe ver de topic starter nu is.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
me 2 !....foto foto...smiles...mijn roer is haast uit elkaar gevallen...dus ben ik nu op zoek naar wat eiken planken...5 cm dik X 15 breed X 2 mtr ( 2x en 1 x 1.60 en 3x 0.60 )...om aan een nieuwe te beginnen...!! mijn lokaal hout handel is op zoek...ik hoor het wel ivm de prijs...dus ver heb ik via de internet, een Arnhemse hout handel gevonden met m3 prijs voor het hout....dat is een beetje veel voor mij !
Antwoord

is deze nog te repareren? ....omg ! ik kan er door heen kijken en het oude eiken komt eruit als compost !!!
Antwoord
Opnieuw zagen, zoals beschreven door Peter Dorelijn....
Antwoord
merci WnW, op bol .com, 197.50....alleen gebruikt beschikbaar !!!...jemig...nou dat had ik niet verwacht...dus moet ik even de boeken winkels af stromen...voor een exemplaar...of ander bron vinden...bedankt voor de tip. Ik ga naar scheeps timmerman op dinsdag voor een begroting...nieuwe balken heb ik gevonden te waarde van (3225 / m3) , dus plus min 165 voor een roer...mogelijk zelf maken en oude als mal.
Antwoord
(19-11-2015, 17:09)ningpo69 schreef: merci WnW, op bol .com, 197.50....alleen gebruikt beschikbaar !!!...jemig...nou dat had ik niet verwacht...dus moet ik even de boeken winkels af stromen...voor een exemplaar...of ander bron vinden...bedankt voor de tip.  Ik ga naar scheeps timmerman op dinsdag voor een begroting...nieuwe balken heb ik gevonden te waarde van (3225 / m3) , dus plus min 165 voor een roer...mogelijk zelf maken en oude als mal.

Ik dacht dat Pylk een pdf online had gezet met het onderdeel roer maken ...
Antwoord
Pylk heeft een scan gepost in deze draad:
https://www.platbodemforum.nl/attachment.php?aid=621

Ik heb dat aandachtig zitten lezen!
Antwoord
(19-11-2015, 17:09)ningpo69 schreef: merci WnW, op bol .com, 197.50....alleen gebruikt beschikbaar !!!...jemig...nou dat had ik niet verwacht...dus moet ik even de boeken winkels af stromen...voor een exemplaar...of ander bron vinden...bedankt voor de tip.  Ik ga naar scheeps timmerman op dinsdag voor een begroting...nieuwe balken heb ik gevonden te waarde van (3225 / m3) , dus plus min 165 voor een roer...mogelijk zelf maken en oude als mal.

In welk deel van het land wonen jullie?
Antwoord
Je zou eens kunnen proberen bij Inlands Hout in Burgum, of Dikhout in Groningen. Ook vond ik Wytske's Houthandel in Schraard. Ik heb jaren geleden hout voor mijn longbows bij Dikhout gehaald. Wellicht kun je op het Woodworking forum een Nederlandstalig forum over allerlei met hout kunnen rondneuzen.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Ikk heb het boek van Dorleijn via de bieb geleend en de voor mij interessante stukken gekopieerd  heel goed bekeken Angel

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(19-11-2015, 19:31)wim schreef: In welk deel van het land wonen jullie?

Want?
Antwoord
Je kunt ook eens vragen bij de Akkrumer Houthandel. http://akkrumerhouthandel.nl/. Aardige mensen en eerlijke prijzen. Ze kunnen als je dat wil ook het verlijmen voor je doen.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)