This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Roer en zwaard bouwen
(26-11-2015, 17:12)Reind Brackman schreef: Ok.... dus je denkt dat het niet raar is om het uit één stuk te maken (330x80 cm)?

Dat heb ik niet gezegd, maar wanneer mensen die er verstand hebben (scheepsbouwers) zeggen dat het geen probleem is zou dat een optie zijn. Persoonlijk zou ik hem liever uit meerdere delen samenstellen, maar ik heb geen idee wat zo'n brede plaat iroko doet in water en, misschien nog wel belangrijker, zon.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
(25-11-2015, 15:14)Pylk schreef: Hierbij de scan van de zwaarden uit Het Botterboek, de eerste bladzijde is dubbel. Dat is omdat alle begin moeilijk is Tongue

edit: heeft bootjessloperij het Harpje  niets liggen?

perfect ! ....ook jou roer post...merci....
@ MDF topic ivm hout soorten, lijkt mij niet echt geschikt...wel water vast gelijmde multiplex...waar "water vast" het super belangrijk begrip moet voor komen in de omschrijving !!...smiles...(mischien overbodig commentaar...)
Antwoord
(27-11-2015, 11:31)popeye schreef:
(26-11-2015, 17:12)Reind Brackman schreef: Ok.... dus je denkt dat het niet raar is om het uit één stuk te maken (330x80 cm)?

Dat heb ik niet gezegd, maar wanneer mensen die er verstand hebben (scheepsbouwers) zeggen dat het geen probleem is zou dat een optie zijn. Persoonlijk zou ik hem liever uit meerdere delen samenstellen, maar ik heb geen idee wat zo'n brede plaat iroko doet in water en, misschien nog wel belangrijker, zon.

Groet, Jack.

het raad plegen van scheeps timmerman, zou echt belangrijk zijn.  Ik heb van zo iemand gehoord, die het samen stellen van stukken en zijn nerf / kroming ervan heel belangrijk is om die om en om aan elkaar te plaatsen.  Verder is er een timmerman in Andijk die vele boten van de oude soort en hout heefd gebouwd...echte vakman, mischien iets om hier door te spelen.  Ik ben terug houden met verspeiden van zijn naam in verband met chat regels en mogelijk adverteren aspect van dat doen...contact persoonlijk voor zijn gegevens is ok...success
Antwoord
Als je een goede vakman kent en deze wilt delen op het forum dan kan dat zeker wel.  De regels hier zijn volgens mij redelijk relaxed (omdat het kan).  https://www.platbodemforum.nl/forumdisplay.php?fid=26 is de plek waar je reclame kunt maken voor vakmensen die een goed platbodemproduct kunnen leveren.
Antwoord
(28-11-2015, 9:46)ningpo69 schreef: perfect ! ....ook jou roer post...merci....
@ MDF topic ivm hout soorten, lijkt mij niet echt geschikt...wel water vast gelijmde multiplex...waar "water vast" het super belangrijk begrip moet voor komen in de omschrijving !!...smiles...(mischien overbodig commentaar...)

Mijn roer is van hechthout gemaakt. Het is ongeveer 36 mm dik, dus ik denk dat ik twee stukken 18 mm op elkaar gelijmd heb met epoxy. 
En dat watervast? Ik ben van de epoxy, dus wanneer je alles goed in de epoxy, of twee componentenverf zet (waterdampdicht) dan komt er nooit geen water meer bij, en werkt het dus niet meer! Wanneer je het hout wil blijven zien zet je het goed in de epoxy en werk je het af met blanke DD-lak als UV-bescherming.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
Antwoord
(28-11-2015, 11:01)Fred schreef: Als je een goede vakman kent en deze wilt delen op het forum dan kan dat zeker wel.  De regels hier zijn volgens mij redelijk relaxed (omdat het kan).  https://www.platbodemforum.nl/forumdisplay.php?fid=26 is de plek waar je reclame kunt maken voor vakmensen die een goed platbodemproduct kunnen leveren.

merci, net geplaatst...
https://www.ssrp.nl/netwerk/werven/boten...slagmoolen
Antwoord
Bedankt voor de vele goede tips en zo, misschien dat ik inderdaad de vakmannen benader om de zwaarden te maken.
Ik sprak gister een timmerman die ook zijn twijfels had over het maken van zwaarden uit één stuk.
Bij meerdere stukken zou er minder spanning in het materiaal zitten.

Eigenlijk wel boeiend dat een dergelijke thread toch elke keer weer terugvalt op de conclusie dat vakmanschap zo belangrijk is.

Toch gaat het er mij ook altijd een beetje om dat vakmanschap te begrijpen en te doorzien. Zelfs een beetje te beleven en in te voelen.

Mijzelf kennende zal het er dus op gaan neerkomen dat ik nog wat meer studeer op soorten hout, dan waarschijnlijk een aantal balken bestel, daar een paar weken zonder veel succes op zal schaven en hakken om vervolgens een vakman te vragen me uit mijn lijden te verlossen en die dingen voor me te maken.
Zo eindig ik uiteindelijk met verhoogd respect voor het ambacht en een aantal anekdotes over mijn pogingen zwaarden zelf te maken die ik later aan mijn kleinkinderen kan vertellen.

Nu nog kiezen. eiken, iroko of afzelia ....
Antwoord
(30-11-2015, 1:47)Reind Brackman schreef: Bedankt voor de vele goede tips en zo, misschien dat ik inderdaad de vakmannen benader om de zwaarden te maken.
Ik sprak gister een timmerman die ook zijn twijfels had over het maken van zwaarden uit één stuk.
Bij meerdere stukken zou er minder spanning in het materiaal zitten.

Eigenlijk wel boeiend dat een dergelijke thread toch elke keer weer terugvalt op de conclusie dat vakmanschap zo belangrijk is.

Toch gaat het er mij ook altijd een beetje om dat vakmanschap te begrijpen en te doorzien. Zelfs een beetje te beleven en in te voelen.

Mijzelf kennende zal het er dus op gaan neerkomen dat ik nog wat meer studeer op soorten hout, dan waarschijnlijk een aantal balken bestel, daar een paar weken zonder veel succes op zal schaven en hakken om vervolgens een vakman te vragen me uit mijn lijden te verlossen en die dingen voor me te maken.
Zo eindig ik uiteindelijk met verhoogd respect voor het ambacht en een aantal anekdotes over mijn pogingen zwaarden zelf te maken die ik later aan mijn kleinkinderen kan vertellen.

Nu nog kiezen. eiken, iroko of afzelia ....

We hebben het nog niet over het beschikbare gereedschap gehad, maar dat is het halve werk, en wanneer je daarmee dan een goed begin maakt..........? Big Grin

Groet, Jack.
Antwoord
hiermee een update:  foto van oude roer, nieuwe roer en artiest / timmerman ! Erik !  het is haast te mooi om achter het schip te hangen !!!...maar er is rvs pennen tussen de balken...en de naden zijn niet te zien, het lijkt wel uit een stuk...maar je kunt goed zien ...hoe en wat...echt perferct !

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
(17-12-2015, 13:22)ningpo69 schreef: hiermee een update:  foto van oude roer, nieuwe roer en artiest / timmerman ! Erik !  het is haast te mooi om achter het schip te hangen !!!...maar er is rvs pennen tussen de balken...en de naden zijn niet te zien, het lijkt wel uit een stuk...maar je kunt goed zien ...hoe en wat...echt perferct !

Dat ziet er zeer fraai uit Smile
Antwoord
Betere constructie dan het oude roer, mooi hoor. Nu nog tig lagen lak?
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
Super, daar ga je veel lol mee hebben.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
[Afbeelding: aya4qr.jpg]

Groet, Jack.
Antwoord
(17-12-2015, 13:22)ningpo69 schreef: hiermee een update:  foto van oude roer, nieuwe roer en artiest / timmerman ! Erik !  het is haast te mooi om achter het schip te hangen !!!...maar er is rvs pennen tussen de balken...en de naden zijn niet te zien, het lijkt wel uit een stuk...maar je kunt goed zien ...hoe en wat...echt perferct !

Fraai roer hoor!
Nu het houtwerk nog mooi kaal en schoon is zou ik het onderwatergedeelte gelijk in de epoxy met glasweefsel zetten. Als je het goed doet heb je daar dan geen zorgen meer over!
Bovenwater gewoon een keer of 10 in de Epifanes lak.  Tongue

Van het eikenhouten roer van de Staverse jol staat het onderwaterdeel ook in epoxy.
Alle produkten zijn van De IJssel.
Hout moet voldoende droog zijn, meten is weten.

Laagopbouw in volgorde:
- alle boutgaten 6 mm groter opboren * en souvereinen aan beide zijden, een zijde afplakken en alles geheel volstorten (eventueel een paar keer bijvullen) met injectiehars;
- al het kale hout voorzien van een laag injectiehars;
- ontvetten, schuren, ontvetten;
- glasweefsel aanbrengen;
- laminaat gelijk (nat in nat) geheel doordringen met impregneerhars (zonder luchtbelletjes);
- ontvetten, glad schuren, ontvetten;
- laminaat weer geheel doordringen met impregneerhars;
- 1 laag ZF-primer aanbrengen;
- min. 6 lagen HB-coating aanbrengen (om en om in een ander kleur bijv. wit en grijs);
- 1 laag interimcoat - hechtprimer voor de antifouling - van Epifanes aanbengen;
- antifouling.

* Bij het opnieuw boren van de oorspronkelijke en kleinere boutgaten blijft een epoxybusje over waardoor je geen last meer hebt van inwateren.

Na 10 jaar onder- en bovenwater nog geen probleem gezien.  Big Grin

Antwoord
(17-12-2015, 23:53)Jollenbaas schreef:

Fraai roer hoor!
Nu het houtwerk nog mooi kaal en schoon is zou ik het onderwatergedeelte gelijk in de epoxy met glasweefsel zetten. Als je het goed doet heb je daar dan geen zorgen meer over!
Bovenwater gewoon een keer of 10 in de Epifanes lak.  Tongue

Van het eikenhouten roer van de Staverse jol staat het onderwaterdeel ook in epoxy.
Alle produkten zijn van De IJssel.
Hout moet voldoende droog zijn, meten is weten.

Laagopbouw in volgorde:
- alle boutgaten 6 mm groter opboren * en souvereinen aan beide zijden, een zijde afplakken en alles geheel volstorten (eventueel een paar bijvullen) met injectiehars;
- al het kale hout voorzien van een laag injectiehars;
- glasweefsel aanbrengen;
- laminaat gelijk (nat in nat) geheel doordringen met impregneerhars (zonder luchtbelletjes);
- ontvetten, glad schuren, ontvetten;
- laminaat weer geheel doordringen met impregneerhars;
- 1 laag ZF-primer aanbrengen;
- min. 6 lagen HB-coating aanbrengen (om en om in een ander kleur bijv. wit en grijs);
- 1 laag interimcoat - hechtprimer voor de antifouling - van Epifanes aanbengen;
- antifouling.

* Bij het opnieuw boren van de oorspronkelijke en kleinere boutgaten blijft een epoxybusje over waardoor je geen last meer hebt van inwateren.

Na 10 jaar onder- en bovenwater nog geen probleem gezien.  Big Grin

bedankt, zeer hulpzaam tips...meteen gekopieerd en bewaard...super !
Antwoord
Mooi ongoing verslag van zwaarden maken:

http://www.zeilersforum.nl/index.php/for...dem#784087
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
(19-11-2015, 21:55)Beste Pylk schreef: Je zou eens kunnen proberen bij Inlands Hout in Burgum, of Dikhout in Groningen. Ook vond ik Wytske's Houthandel in Schraard. Ik heb jaren geleden hout voor mijn longbows bij Dikhout gehaald. Wellicht kun je op het Woodworking forum een Nederlandstalig forum over allerlei met hout kunnen rondneuzen.

Bedankt. dit gaat lukken.

het roer moet dit jaar. als ik nu roer geef dan spuit het water zo mooi door het roerblad:-)
Antwoord
Heb je al besloten wat voor lijm je gaat gebruiken? Daar ben ik wel benieuwd naar Smile
Lijkt iemand Bison Houtkonstruktielijm 2K Expert een goed idee?
Bolschipper
Antwoord
Die Bison lijm heb ik gebruikt voor een mastverandering en algehele revisie van de zwaarden. Jarenlang probleemloos mee gevaren. Is voor mij de standaard voor dit soort werk.
Antwoord
Allen hartelijk dank voor de adviezen.

met Hout uit kortenhoef van Peter Schouten en smeedwerk van vuurwerkerij eekels heb ik inmiddels een roer in elkaar en sta ik aan de vooravond van het schaafwerk van de zwaarden.
Ik ga malen maken om de bolling er in te krijgen en een schaaf machine aanschaffen voor het grove werk de eerste milimeters.

leuk dat dit topic actueel is.
Antwoord
Succes, ben benieuwd naar wat foto's.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)